اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در تایر های رادیال نخی، امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود 90 درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استال است.
لاستیک خودرو یکی از مهم ترین بخشهای اجزاء بیرونی خودرو به حساب می آید که در روند مصرف سوخت و ایمنی خودرو نقش پررنگی دارد.

تایر یا همان لاستیک خودمان پوششی برای قلب دوم خودرو شما نقش بسیار مهمی در هر وسیله نقلیه دارد، از دوچرخه گرفته تا هواپیما. این قطعه که پای خودرو یا همان رینگ را روکش می کند، در حقیقت تنها بخشی از وسیله نقلیه است که با زمین تماس دارد و به همین دلیل اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

مهم ترین نقش تایر در هر وسیله ای، ایجاد، تضمین و تداوم اصطکاک با سطح گذرگاه یا مسیر است و به این منظور، هر فن آوری تازه ای درحوزه صنعت تایر سازی ابداع و به کار گرفته می شود.تایر های امروزی نسبت به انواع قدیمی پیشرفت های زیاده داشته اند، به طوری که می توان گفت این قطعه از یک لاستیک ساده در حال حاضر به یک وسیله مهم که بخشی از وقت و انرژی محققان صنعت را به خود اختصاص می دهد تبدیل شده است.

تایر

مواد تشکیل دهنده لاستیک خودرو:
تایر خودرو از بخشها و مواد مختلفی تشکیل شده است که به طور خلاصه عبارتند از: کائوچو، دوده، نخ یا سیم، محافظت کننده ها و سایر عوامل شیمیایی.

انواع ساختار:
تایر های بایاس: در این دسته از تایر ها امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر مورب می سازد. قرارگیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری است.جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر، به جز در ناحیه طوقه ها، از سیم فولادی استفاده نمی شود.

تایر های رادیال: در تایر های رادیال نخی، امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود 90 درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استال است.

ویژگی های مهم تایر رادیال:

  • مصرف سوخت کم
  • پایداری حرکتی خوب
  • رانندگی راحت
  • دوام و طول عمر زیاد
  • شتاب گیری و ترمز گیری سریع و مطمئن
  • فرمان پذیری مناسب
  • مقاومت در مقابل پنچری

اجزای اصلی تایر: همانطور که در تصویر مشاهده می شود تایر محصولی است که از اجزای زیادی به شرح زیر تشکیل شده است:

دیواره (سایدوال) شامل لایه ها، سیم های طوقه، فلیپر، برگشتی لایه ها، لایه تقویت کننده ناحیه طوقه، چیفر، خط فلنچ رینگ، گارد محافط، ناحیه شانه و بریکر

رویه یا عاج تایر شامل لاستیک آج، شیار، لاستیک زیره عاج و گودرپی پشت طوقه

مجموعه لایه های بدنه ( کارکاس)

طوقه شامل گودی پشت طوقه، پاشنه طوقه و پنجه طوقه

برای افزایش کارایی رویه تایر، علاوه بر استفاده از مواد تشکیل دهنده خاص، معمولا آنها را باطرح های خاصی شیاردار و منقوش می سازند. این نقوش را کلا نقش گل یا الگو (Pattern) می نامند.

طرح گل علاوه بر زیبا کردن ظاهر تایر، در کارکرد بهینه آن از نظر چنگک زنی بهتر، ترمز گیری مناسب تر، راندن آب سطح جاده به طرفین مسیر حرکت تایر و همچنین خنک کردن تایر بسیار موثر است که در مجموع انواع گل های تایر را با توجه به کاربرد های آن می توان به چند دسته تقسیم کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>