اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

استانداردهای صنعت خودروسازی
رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد: استاندارد ایمنی خودروی تولید داخل بزودی اجباری می شود. سید علی سید ابریشمی افزود: با ابلاغ این استانداردها ظرف یک ماه آینده خودروهای تولید داخل از لحاظ ایمنی کنترل خواهد شد. وی با اشاره به اینکه 55 نوع استاندارد خودرو از امسال در کشور اجباری شده است افزود: در اجرای تدوین استانداردهای قطعات خودرو تاکنون 300 استاندارد در کشور تدوین شده است. به گفته وی از این تعداد 200 نوع استاندارد پارسال تدوین و ابلاغ شده و امسال نیز 100 نوع استاندارد قطعات خودرو تدوین خواهد شد. وی تصریح کرد:شرکتهای خودروساز با تدوین استانداردهای مذکور موظف شده اند تا از قطعاتی استفاده نمایند که دارای نشان استاندارد باشد. ابریشمی گفت: با تدوین استانداردها خودروهای وارداتی و خودروهای تولید داخل مشمول این استانداردها خواهند شد. رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران همچنین از برنامه تدوین یکهزار استاندارد ملی جدیددر سالجاری در کشور خبر داد و گفت: با تدوین 794 استاندارد ملی جدید در سال گذشته شمار استانداردهای ملی کشور به هفت هزار استاندارد رسیده است. وی خاطرنشان ساخت: شمار استانداردهای کشور نسبت به استانداردهای ایزو که 15 هزار نوع استاندارد است ودر مقایسه با کشورهای پیشرفته (بالای 25 هزار استاندارد) در حد پایینی قرار دارد. وی تدوین استانداردهای مواد غذایی تولیدی در سال جاری را از برنامه های این موسسه خواند و گفت: بر طبق برنامه کلیه استانداردهای مورد نیاز مواد غذایی تا پایان برنامه سوم در کشور باید تدوین شود. به گفته وی در نظر ایت با مشارکت استانهایی که در صنعت مواد غذایی در کشور مطرح هستند، امسال و نهایتا تا اوایل سال آینده این استانداردها تدوین شوند. رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجهز ساختن آزمایشگاه های این موسسه به تجهیزات روز را از دیگر سیاستها بر شمرد و اظهار داشت:امسال برای تجهیز آزمایشگاه ها 35 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که 25 میلیارد ریال آن در استانها به ویژه استانهای مرزی هزینه می شود. وی همچنین از مردم خواست تا برای کنترل لازم بر تولیدات مشمول استاندارد اجباری در صورت مشاهده کالاهای مشمول استاندارد که فاقد کیفیت لازم هستند این مؤسسه را در جریان قرار دهند.

استانداردهای کاری
پیاده سازی استانداردهای ایمنی از اولویت های مهم صنعت خودرو است.خبرگزاری فارس: معاون کیفیت گروه صنعت خودرو، پیاده سازی استانداردهای ایمنی را از اولویت های مهم این صنعت عنوان کرد.

صنعت خودرو با پیاده کردن سیستم های کیفی لازم، موفق به اخذ استانداردهای سختگیرانه ملی و بین المللی شده است.
وی افزود: 206 صندوق دار استانداردهای کیفی و زیست محیطی شرکت پژو فرانسه را کسب کرده و سیستم های اجرایی شده کیفی در تولید این محصول به دیگر خودروهای تولید داخل در حال تسری است.
ایران خودرو به منظور تولید خودروهای قابل رقابت در بازارهای جهانی، برنامه هایی را برای ارتقای کیفیت محصولات خود که براساس استانداردهای جهانی و سلیقه مشتریان بوده، تدوین کرده است.
وی ادامه داد: این برنامه ها شامل بازنگری در تجهیزات، بکارگیری نیروی انسانی مجرب و رفع همه نواقص کیفی اعم از قطعات، مجموعه ها و فرایندهای تولید است.

معاون کیفیت ه صنعت خودرو به بکارگیری جدیدترین روش روز دنیا درصنعت خودرو برای کنترل و بازرسی محصولات پیش از خروج از کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: در هر شیفت، تولید فرآیند ایمنی خودروها توسط کارشناسان ذیربط کنترل و نظارت می شود. وی گفت: استانداردهای لازم در تولید هر خودرو از طراحی تا تولید انبوه از سوی سازمان های ذی صلاح اخذ می شود تا مشتری بدون هرگونه دغدغه ای از آن استفاده کند.
معاون کیفیت ایران خودرو خاطرنشان ساخت: این شرکت برای حصول اطمینان از ایمنی محصولات خود تست های روزانه، دوره ای و دو و بیست هزار کیلومتر را انجام می دهند.
آلایندگی و مصرف سوخت خودروها به دلیل محدودیتهای زیست محیطی، ظرف 10 سال آینده بایستی به میزان قابل توجهی بهبود یابد. فن آوریهای جدید در زمینه موتورهای بنزینی، نظیر کوچک سازی موتورها به لحاظ اندازه (Downsizing) با استفاده از تقویت بالای آنها (High Boosted)، موتورهای با تزریق مستقیم (GDI) و سیستم سوپاپهای کاملاً متغیر (Fully Variable Valve Train) هم اکنون در حال توسعه می باشند. در مورد موتورهای دیزل نیز بخشهایی که انتظار می رورد توسعه یابند، شامل انژکتورهای پیزو الکتریک، فیلترهای ذرات معلق و سیستم کاتالیستهای DeNOx می باشند.
در این یادداشت ابتدا به بررسی الزامات استانداردهای آلایندگی پرداخته و پس از آن تمهیداتی که جهت دستیابی به این استانداردها در موتورهای بنزینی و دیزل بکار گرفته شده است را معرفی می نماییم. در بخش اول موتورهای بنزینی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

الزامات استانداردهای آلایندگی در آینده:
قوانین اروپایی روی آلاینده های خطرناک اگزوز که در سال 2000 نسبتاً سختگیرانه به اجرا در آمد بار دیگر در سال 2005 سختگیرانه تر خواهد شد. محدودیتهای استاندارد آلایندگی EURO IV برای آلاینده های HC و NOX و ذرات معلق حدود 50% سطح کنونی این گازهای مضر می باشد (استاندارد آلایندگی اروپا در سال 2004 مطابق با استاندارد EURO III است). مرحله بعد در استانداردهای اروپایی کهEURO V نامیده می شود احتمالاً با تمرکز روی ذرات معلق، به بهینه سازی بیشتری نیاز دارد.
از سوی دیگر در استاندارد آمریکایی TIER 2 کاهش مرحله به مرحله NMOG (گازهای اورگانیک غیر متان) و کاهش متوسط NOX ناشی از ناوگان اتوبوسرانی از سال 2004 تا 2007 مد نظر است. از سال 2003 به بعد در کالیفرنیا میبایستی حداقل 10% فروش هر سازنده اتومبیل، خودروهایی با آلایندگی صفر یا معادل آن باشد. نگرانی در مورد اثر گازهای گلخانه ای، خودروسازان اروپایی را وادار کرده است که تا سال 2008 خودروهایی تولید نمایند که متوسط CO2 منتشره از آنها زیر 140 gr/Km باشد. یعنی کاهش مصرف سوخت بایستی به میزان بیش از 25% در مقایسه با سطح تعیین شده در سال 1995 باشد. همچنین کاهش بیشتر به سطح 120 gr/Km تا سال 2012 نیز در سال 2003 تحت بحث و بررسی قرار گرفت.
از طرفی همزمان با طرح مباحث آلایندگی، مشتریان نیازمند ایمنی و آسایش بیشتری نسبت به سابق خواهند بود که این مساله تنها با افزایش وزن خودرو میسر خواهد شد و واضح است که این موضوع با مصرف کمتر انرژی منافات دارد. همچنین ضمن حفظ حداقل عملکرد خودرو، در عین حال نباید هزینه مالکیت خودرو افزایش یابد.

فن آوری آینده در موتورهای بنزینی:
هدف اصلی در توسعه موتورهای اشتعال جرقه ای، بهبود مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گاز CO2 می باشد. از دیدگاه ترمودینامیکی، دستیابی به راندمان بیشتر، با عملکرد موتور در بارهای زیاد و کاهش در افت تبادل گاز و حرارت در بارهای جزیی ممکن می باشد. راه حلهای فنی برای این منظور عبارتند از:کوچک سازی سایز موتورها و استفاده از سوپر شارژ، فن آوری سوپاپهای کاملاً متغیر و پاشش مستقیم.
کوچک سازی(DOWNSIZING)
یک استراتژی برای بهبود قابل توجه در مصرف سوخت، کاهش حجم جابه جایی موتور با حفظ شکل منحنی گشتاور می باشد.با افزایش فشار تغذیه تا 2٫5 بار و کاهش نسبت تراکم در بارهای زیاد می توان به این هدف دست یافت. در شکل شماره یک، منحنی های گشتاور و مصرف سوخت دو موتور یکی موتور 3 لیتری با تنفس طبیعی و دیگری موتور 1٫5 لیتری با سوپر شارژ بالا، با یکدیگر مقایسه شده است. همان گونه که شکل نشان می دهد، مصرف سوخت ویژه در بارهای جزیی در حدود 2٫5% بهبود یافته است. فن آوری جدید مورد نیاز برای این منظور در سمت راست شکل نشان داده شده است.
سوپر شارژهای مکانیکی با راندمان بالا دستیابی به گشتاورهای لحظه ای و بالا را فراهم می نماید. استفاده از سوپرشارژ منجر به پدیده ناک یا ضربه در بارهای زیاد می گردد. برای احتراز از این موضوع یک سیستم نسبت تراکم متغیر ابداع شده است (پایین سمت راست شکل) تا با کاهش نسبت تراکم، دستیابی به فرایند احتراق بدون ناک را در بارهای زیاد ممکن سازد؛ در حالی که قادر است در بارهای جزیی، تراکم بهینه را حفظ نماید.

سیستم سوپاپ بندی کاملاً متغیر:
با سیستم سوپاپ بندی کاملاً متغیر می توان روشهای مدیریت سیلندر و سوپاپها را معرفی نمود. همانطور که در شکل دو نشان داده شده است، در حال حاضر سوپاپهایی ساخته شده اند که قادرند با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی و یک بازو مابین فنرهای مکانیکی، هرگونه پروفیل باز و بسته شدنی را برای سوپاپها ایجاد نمایند. با کنترل جریان الکتریکی، بازو می تواند در موقعیت انتهایی خود نگه داشته شود بنابراین سوپاپ مطابق با نیاز می تواند باز یا بسته نگه داشته شود. از آنجائیکه زمانبندی سوپاپها می تواند به صورت آزادانه تنظیم شود، جرم هوای ورودی و گازهای باقیمانده را می توان با سوپاپها تعیین نمود.

بدین وسیله می توان از افت دریچه گاز اجتناب کرد و میزان تشکیل NOX را در بارهای جزئی کاهش داد. از انجاییکه در این روش زمان بندی هر سوپاپ برای هر سیلندر را می توان به صورت جداگانه تنظیم نمود، بنابراین فعال یا غیر فعال کردن هر سیلندر با این روش میسر می گردد(Cylinder Cut Off). مکانهایی که در آنها سیلندرها غیر فعال می گردد یا سوپاپهای آنها باز می گردد در منحنی عملکردی موتور در شکل دو نشان داده شده است. اندازه گیری مصرف سوخت نمونه های ساخته شده بر اساس این تکنیک، کاهش مصرف سوخت تا 15% و در صورت بکارگیری فرایند غیر فعال سازی سیلندرها تا 20% را نشان می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>