اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ویژگی های الیاف ابریشم



ویژگی های الیاف ابریشم

ابریشم لیف بسیار محکمی است که قوام آن معمولاً در حدود 3٫5 تا 5 گرم بر دنیر است و استحکام کشش مرطوب آن به 75 تا 85 درصد می رسد. توان اضافه شدن به طول نخ تا رسیدن به حد پارگی در شرایط معمولی حدود 20-25 درصد می باشد.

بازگشت الاستیکی و قابلیت ارتجاع لیف ابریشم ریسیده شده از پنبه و ریون بیشتر و از پشم کمتر است و صمغ گیری شدهٔ آن وزن مخصوصی معادل 1٫25 دارد که در مقایسه با وزن مخصوص پنبه، کنف و پشم، کم است. به همین جهت غالباً الیاف ابریشمی به وسیلهٔ نمک های فلزی، وزن داده می شوند که این کار علاوه بر آنکه باعث افزایش چگالی ابریشم می شود، خواص افتادگی آن را نیز بهبود می بخشد.

ابریشم همانند پشم، قدرت زیادی در جذب آب دارد و می تواند تا ثلث وزن خود آب جذب کند. مقاومت ابریشم در برابر حرارت از الیاف پشم بیشتر بوده و در حرارت 140 درجه سانتی گراد تا مدت زیاد می تواند مقاومت کند، ولی در حرارت 175 درجه سانتی گراد به سرعت متلاشی شده و بویی نظیر بوی مو، شاخ و سایر پروتئین های سوخته را از خود متصاعد می کند.

اثر اکسیژن موجود در هوا بر ابریشم بسیار زیاد است و نور خورشید این اثر را افزایش داده، موجب تسریع در فساد ابریشم می شود.ابریشم در مقابل مواد اکسیدکننده حساس است، از این رو در موقع عمل با سفید کننده ها و به ویژه آب اکسیژنه باید دقت کافی شود.

اسیدهای غلیظ باعث متلاشی شدن ابریشم می شود ولی اسیدهای رقیق در شرایط معمولی اثری بر روی ابریشم نمی گذارد. فقط به سرعت جذب ابریشم می شوند که زدودن آن ها به سادگی انجام پذیر نیست.

آسیب پذیری ابریشم در برابر قلیایی ها به مراتب کمتر از آسیب پذیری پشم می باشد و اثری که قلیایی های ضعف نظیر صابون، براکس و آمونیاک بر روی ابریشم باقی می گذارند، بسیار ناچیز و تقریباً غیر محسوس است و قلیایی های با غلظت بیشتر مانند محلول رقیق هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور باعث کاهش استحکام و شفافیت رنگ ابریشم می شود و محلول غلیظ سود سوزآور قادر به حل ابریشم در خود می باشد. در شرایط معمولی، ابریشم در برابر حلال های آبی مقاوم و آسیب پذیری آن ناچیز است.

تشخیص نوع و کیفیت ابریشم با چشم غیرمسلح حتی برای کارشناسان هم دشوار است و برای این کار به ذره بین نیاز دارند. احتملاً تاکنون موقع خرید لباس با تنوع زیاد انواع پارچه ابریشمی مواجه شده اید. علاوه بر کرم ابریشم، جانورانی چون عنکبوت و صدف دوکپه ای ابریشم می سازند.

ابریشم عنکبوت، بهترین نوع است که از فولاد هم قوی تر بوده و کاربرد آن در صنعت هنوز به طورکامل کشف نشده است. دسته بندی انواع پارچه ابریشمی برمبنای فاکتورهای بسیاری صورت می گیرد. ما دراینجا تأکیدمان بر روی شکل ظاهری پارچه و کاربرد ابریشم درساخت پارچه، لباس و اکسسوری های مختلف است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>