اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرکت های بزرگ خودروسازی در ایران، حدودا از دهه 30، 40 و 50 فعالیت شان را در زمینه تولید قطعات خودرویی، مونتاژ و در نهایت تولید خودروهای داخلی آغاز کردند که در قسمت اول مقاله آشنایی با شرکت های بزرگ خودرو سازی ایران به برخی از آن ها همچون ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اشاراه شد.

ماشین

صنعت خودروسازی ایران همانند کشورهای در حال توسعه روزهای پر فراز و نشیب زیادی را در زمینه فعالیت شرکت های بزرگ خودروسازی ایران چه در زمینه تولید خودروهای داخلی، چه در زمینه تولید خودروهای مشترک (مونتاژ) و یا واردات خودرو به خود دیده است. صنعتی که همواره تلاش کرده به صورت خصوصی و با کمترین دخالت دولت ها به فعالیت خود ادامه دهد که در برخی موارد موفق شده و در برخی موارد نتوانسته بدون اتکا به حمایت های دولتی به ادامه فعالیت بپردازد.

توسعه صنعت خودروسازی ایران که از دهه 50 و با تأسیس گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا شدت گرفت و واردات و مونتاژ هرچه بیشتر خودروهای پرطرفدار دنیا را در برداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مشارکت با برخی خودروسازان خارجی و همچنین رونق هرچه بیشتر تولیدکنندگان قطعات خودرو، زمینه های تولید و مونتاژ خودرو توسط سایر گروه های خودروسازی افزایش یافت. اکنون در دهه 90 و توسعه روز افزون صنعت خودروسازی ایران با گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور، عظیم خودرو، پارس خودرو و … طی سال ها فعالیت مداوم جایگاه چشمگیری در تولید خودرو و قطعات خودرویی به دست آورند.

نگین خودرو
نگین خودرو شرکت خودروسازی است که خود را به عنوان نماینده رسمی خودروساز فرانسوی رنو معرفی کرده و انواع خدمات پس از فروش و همچنین عرضه مستقیم آخرین محصولات رنو در کشورمان را تا پیش از قطع همکاری این کمپانی به دلیل اعمال تحریم ها بر عهده داشت. نگین خودرو فعالیت خود را از سال 1387 در بخش خصوصی آغاز کرده و هم اکنون نیز بخش کوچکی از خدمات پس از فروش رنو را انجام می دهد.

ماشین

تعدادی از مدل های برند رنو در ایران در قالب CDK توسط سه کارخانه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مونتاژ شده و تعدادی دیگر از مدل های رنو نیز به صورت CBU از طریق نمایندگی این شرکت یعنی نگین خودرو بازار کشورمان می شدند که از جمله این خودروها می توان به تالیسمان، رنو سیمبل نیو کولئوس و داستر اشاره کرد.

نگین خودرو البته در بازه ای از زمان به علت واردات غیر مستقیم محصولات رنو از کشورهای حاشیه خلیج فارس به مشکل خورد که این ارتباط با تغییر مدیرعامل نگین خودرو مجددا به حالت قبل برگشت. ایران خودرو و سایپا در زمان اختلافات رنو و نگین خودرو بسیار تلاش کردند که از این فرصت استفاده کرده و نمایندگی رنو در کشورمان را به دست آوردند که در نهایت ناکام ماندند.

هم اکنون نیز ارتباط نگین خودرو با رنو به طور کامل قطع نشده و امید می رود با برداشتن تحریم ها و بازگشت مجدد رنو، فعالیت های این شرکت مجددا به حالت قبل برگردد.

گروه بهمن
گروه بهمن مجموعه کارخانه های خودروسازی دیگری در کشورمان است که در حوزه تولید و مونتاژ خودروهای سواری و تجاری فعالیت می کند. این گروه خودروسازی فعالیت خود را در سال 1331 با نام شرکت سهامی ایران خلیج کو آغاز کرده و به مرور موفق شد از حوزه حمل و نقل دریایی به سمت تولید و مونتاژ خودروهای سواری سبک و سنگین حرکت کند. به علاوه گروه بهمن در حوزه بازرگانی و سرمایه گذاری نیز دستی بر آتش دارد.

نام این شرکت در سال 1378 به گروه بهمن تغییر یافت و در سال 1382 نیز با عرضه سهام آن در بورس و تغییر حوزه فعالیت، سیاست های شرکت به کلی تغییر کرد. این تغییرات در نهایت سبب شد که گروه بهمن یک مسیر صعودی را در پیش گیرد و امروزه به یکی از صد واحد تولیدی برتر کشور تبدیل شود.

شرکت های ایران دوچرخ، بهمن موتور، سیبا موتور و بهمن دیزل از جمله شرکت های تابع گروه بهمن بوده و شرکای تجاری بین المللی این گروه نیز شامل maxus، mazda، faw، isuzu و haval است.

از جمله تولیدات این شرکت می توان به سدان های مزدا 3 نیو و بسترن B30 اشاره کرد. همچنین در گروه وانت بارها کارا 2000، کاپرا 2 و وانت کارو دیگر محصولات گروه بهمن هستند. شاسی بلندهای هاوال H2 و هاوال H9 در کنار کامیون و کامیونت ایسوزو، مینی بوس ایسوزو (سحر)، مینی بوس مکسوس، کامیون جی 7 و 13 مدل دوچرخه و موتورسیکلت از جمله محصولات دیگری هستند که گروه بهمن و شرکت تابع آن به بازار کشورمان عرضه می کنند.

لازم به یادآوری است؛ محصولاتی که توسط گروه بهمن به بازار عرضه می شد پیش از آغاز تحریم ها به نسبت این روزها گسترده تر بود اما این گروه خودروسازی نیز همچون دیگر رقبای خود از گزند تحریم ها در امان نبوده و با اعمال مجدد آن ها با کوچک شدن سبد محصولات خود مواجه شده است.

عظیم خودرو
شرکت عظیم خودرو که نام اصلی آن شرکت پارسیان عظیم خودرو است فعالیت خود را از سال 1381 آغاز کرده و این روزها محصولات فوتون ساوانا و هن تنگ X7 و هن تنگ X5 را مونتاژ کرده و به بازار عرضه می کند.

عظیم خودرو در حوزه فروش، حمل و نقل، صنایع تولیدی و واسپاری یا لیزینگ خودرو فعالیت داشته و 400 آژانس مسافرتی را نیز در زیر مجموعه خود جای داده است. این شرکت در بخش صنایع غذایی نیز فعالیت کوچکی دارد.

کارخانه تولیدی عظیم خودرو در شهر بروجرد واقع شده و به دلیل مشکلات مالی در بازه های زمانی زیادی خطوط تولید آن متوقف شده است. این کارخانه که از ظرفیت تولید اسمی 50 هزار خودرو در سال برخوردار است در سال 1396 به دلیل مشکلات مالی به عظیم خودرو اختصاص یافت اما قبل از آن در اختیار زاگرس خودرو بود.

مدیرعامل عظیم خودرو مدعی است که این شرکت کار خود را در قالب یک کسب و کار کوچک در حوزه واسپاری یا لیزینگ خودرو آغاز کرده و این روزها در حوزه تولید خودرو و همکاری با شرکت های خارجی حرفی برای گفتن دارد.

با وجود تمامی این موارد نباید فراموش کرد که اصلی ترین چالشی که این روزها عظیم خودرو با آن مواجه است تحویل 4000 هزار خودرو هن تنگ X7 است که بدون داشتن مجوزهای لازم پیش فروش شده است.

شهاب خودرو
شهاب خودرو شرکت خودروسازی ایرانی است که فعالیت خود را در سال 1345 با نام لیلا لند موتور ایران آغاز کار کرده و در سال 1378 به مالکیت آستان قدس رضوی درآمد.

این شرکت به عنوان دومین سازنده اتوبوس در کشورمان به مونتاژ انواع اتوبوس و کامیون های مخصوص خدمات شهری مانند ماشین های زباله کش، آتش نشانی و تانکر پرداخته و بسیاری از سفارشات و نیازهای شهرداری ها سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی را تولید می کند.

از جمله محصولات شهاب خودرو می توان به انواع خودروهای ویژه همچون خودروهای آتش نشانی، زباله کش و لجن کش، رولاف سیستم (بازوی غلطان)، اسکیپ لودر، تانکرهای حمل آب و مواد سوختنی و زین پل کش اشاره کرد. به علاوه انواع اتوبوس های شهری بین شهری و BRT نیز توسط شهاب خودرو تولید و در اختیار سازمان های مربوطه قرار می گیرد.

جالب است بدانید که تعدادی از محصولات تولیدی شهاب خودرو به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان، لیبی و قطر صادر می شود و خدمات پس از فروش این شرکت را نیز به صورت سازمان یافته شرکت شهاب یار برعهده دارد.

مدیران خودرو
یکی دیگر از شرکت های فعال در حوزه خودروسازی کشورمان شرکت صنایع خودروسازی مدیران است که با نام مدیران خودرو شناخته می شود. این شرکت مونتاژکار فعالیت خود را از سال 1381 در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم آغاز کرده و این روزها با حمایت شرکت چری چین به موفقیت های چشمگیری در بازار کشورمان دست یافته است.

ماشین

مدیران خودرو هدف خودرو را تولید، واردات و صادرات انواع خودروهای سبک و سنگین و همچنین تحقیق و توسعه در زمینه خودرو عنوان کرده و در حال حاضر برخی از محصولات شرکت چری اتومبیل را در دو گروه MVM و CHERY در بازار کشورمان عرضه می کند.

محصولات گروه MVM شامل خودروهایMVM530، X33، X22، X33S و 315 و x55 و همچنین محصولات گروه CHERY شامل خودروهای آریزو 5 و آریزو 6 و تیگو 5 و تیگو 7 است.

چری آریزو 5، ام وی ام X22، 315 و X33 از پرفروش ترین خودروهای چینی در بازار ایران محسوب می شوند.

مدیران خودرو با 140 نمایندگی در سراسر کشورمان یکی از بزرگ ترین شرکت های خودروسازی خصوصی محسوب شده که به صورت مشترک زیر نظر شرکت چری چین اداره می شود.

شرکت چری از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو چین بوده که به عنوان یک برند بین المللی محصولات خود را به 80 کشور جهان صادر می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>