اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

برف

ساخت و ساز در هوای سرد یکی از سخت ترین کارهایی است که پیمانکاران ساختمانی با آن مواجه می شوند.ممکن است برخی پیمانکاران پروژه را تعطیل کنند و برخی دیگر با توجه به زمان ساخت پروژه و محدودیت کاری ترجیح می دهند که پروژه ادامه یابد و در زمان مقرر به پایان برسد. اما ادامه ی ساخت و ساز در سرما شرایطی دارد که پیمانکاران می بایست آن را رعایت کنند.

ابتدا باید تعریف مشخصی از هوای سرد برای ساخت و ساز ارائه داد. طبق تعریف آیین نامه بتن ایران، هوای سرد در حالی حاصل می گردد که در سه روز متوالی شرایط زیر برقرار باشد:

  • دمای متوسط هوا در شبانه رو ز کمتر از 5+ باشد ( دمای متوسط روزانه، میانگین حداکثر و حداقل دمای هوا در شبانه روز است)
  • دمای هوا برای بیش از نصف شبانه روز از 10 درجه سانتی گراد بیشتر نباشد.

در تعریف قبلی (آیین نامه ی بتن ایران) هوای سرد و قتی حاصل می گشت که دمای هوا در هنگام بتن ریزی کمتر از 2 درجه سانتی گراد بوده و یا زمین کارگاه در هنگام بتن ریزی یخ زده باشد. بهتر است حتی الامکان تعریف قدیمی نیز در نظر گرفته شود.

ساخت و ساز در هوای سرد همانند هر زمان دیگری به آب نیاز دارد و اگرچه می توان با استفاده از روان کننده حجم آب مصرفی را کاهش داد، اما باز همین مقدار نیز مستعد یخ زدن است. این یخ زدگی و لیز شدن سطح سازه بتنی بسیار خطرناک است.

دمای هوای سرد باعث می شود که بتن سریع تر یخ بزند و سرعت هیدراتاسیون آن افت کند. افت سرعت هیدراتاسیون به این معنی است که بتن دیرتر سفت می شود و این موضوع باعث می شود که یخ زدن بتن محتمل تر شود. از طرف دیگر وجود جریان هوا و سرعت بالای آن باعث می شود که اجرای سازه بتنی با مشکلاتی همراه باشد.

برف

برخی از قسمت های ساختمان به شدت تحت تأثیر سرما قرار دارند و باید شرایط لازم برای آنها فراهم شود. این بخش ها عبارت اند از:

پروژه های مرتفع: بتن ریزی در ارتفاع کار بسیار سختی است و به تجهیزات ویژه مانند بالابر و پمپاژ نیاز دارد، حال اگر این پروژه در هوای سرد انجام شود با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.

فونداسیون: فونداسیون یکی از اصلی ترین قسمت های یک سازه به شمار می رود که حجم بالایی بتن مصرف کرده و در معرض انجماد شدید قرار دارد.

ستون ها و پل های ساختمانی: این دو بخش از یک سازه بتنی وزن زیادی تحمل می کند و استحکام اسکلت سازه به این دو قسمت بستگی دارد. با توجه به اینکه بتن ریزی ستون ها و پل های ساختمانی با سرعت کم و به کمک نیروی انسانی اجرا می شود، هوای سرد و شدت باد می تواند ساخت و ساز آنها را به شدت مشکل ساز کند.

تأمین امکانات رفاهی کارگران: کارگران بخش اصلی اجرای یک سازه به شمار می روند و وجود آن ها برای اجرای مناسب یک پروژه ضروری است. اما آن چه که اهمیت دارد این است که ساخت و ساز در هوای سرد می تواند زندگی آنها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا لیز خوردن و سقوط از ارتفاع همگی می توانند عامل تهدید برای سلامتی کارکنان باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>