اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

باران

چه در گرمای تابستان، چه در سرمای طاقت فرسا و چه در باران های شدید، مهندسین عمران باید از مهارت لازم برای رویارویی با تمام نوسانات آب و هوایی و فصلی به منظور اجرای پروژه های مختلف برخوردار باشند. تغییرات آب و هوایی موانع مختلفی بر سر راه سازندگان قرار می دهند اما با آگاهی از نکات هوشمندانه و ترفندهای کاربردی می توان آن ها را از میان برداشت. بتن ریزی در هوای بارانی یکی از مواردی است که باید با مهارت و آگاهی لازم انجام شود.

اگر مخلوط بتن به زمان گیرش اولیه خود نرسیده باشد تحت تأثیر باران قرار خواهد گرفت. هنگامی که این متریال بین زمان گیرش اولیه و زمان گیرش نهایی خود قرار دارد، باران تنها بر روی ظاهر بتن هایی که در اطراف ریخته شده اند اثر خواهد گذاشت. اما اگر میزان بارش بسیار شدید باشد، لایه رویی مخلوط بتن ممکن است آسیب ببیند. پس از آنکه بتن به مرحله گیرش نهایی خود (10 ساعت) رسید، آب باران به منبعی برای عمل آوری بتن تبدیل می شود. در این نوشته یکسری نکات را به شما معرفی می کنیم تا هنگام بتن ریزی در هوای بارانی دچار مشکل نشوید و سطح بتن آسیب نبیند. با ما همراه باشید.

میزان آب در مخلوط بتن
در محیط های بسیار مرطوب و هنگامی که مواد خام اولیه نظیر شن و ماسه خیس هستند، به میزان آبی که به مخلوط اضافه می کنید توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که نسبت آب به سیمان را می توان با اضافه نمودن مواد افزودنی به مخلوط کاهش داد.

افزودنی های ضد آب
استفاده از افزودنی های هیدروفیلیک به مخلوط بتن، مقاومت آن را در برابر نفوذ آب افزایش می دهد. این افزودنی با آب و ذرات سیمان واکنش داده و بلورهای کلسیم سیلیکات ایجاد می کند که روزنه ها و ترک های ریز بتن را مسدود می نماید، در نتیجه مانع از نفوذ آب به آن ها خواهد شد. این واکنش در طول عمر بتن رخ می دهد و نه تنها شکاف های اولیه بلکه تمام شکاف ها و ترک هایی که رخ خواهند داد را می پوشاند.

باران

حمل و نقل بتن
حمل و نقل بتن باید توسط تجهیزات و ماشین آلاتی انجام شود که به صورت سر بسته بوده و مانع از ورود آب باران به مخلوط بتن می شوند. حمل بتن در کامیون های روباز منجر به نفوذ آب در آن و در نتیجه کاهش کارایی بتن خواهد شد.

پوشش های کمکی
پارچه های کرباسی ضد آب و پلاستیکی باید در زمان بتن ریزی در محل اجرای پروژه در دسترس باشند. پوشش مکانی که بتن در آنجا ریخته می شود حتماً باید با توجه به فضای لازم برای تراکم سازی و تکمیل بتن ریزی مد نظر قرار گیرد. در صورت امکان توده های متراکم را بپوشانید زیرا اگر آن ها خیس شوند نسبت آب به سیمان بیشتر خواهد شد.

زمان بتن ریزی
هنگامی که برای بتن ریزی آماده می شوید، مطمئن شوید شرایط آب و هوایی خیلی بارانی یا طوفانی نباشد. پیشنهاد می شود هنگامی که هوا خشک است نسبت به بتن ریزی اقدام نمائید.

باران

تعمیر بتن
اگر به نظر می رسد کیفیت سطح بتن در معرض خط قرار دارد، بلافاصله پس از قطع باران باید نسبت به تعمیر آن اقدام نمود، حتی اگر این تعمیر جزئی باشد. برخی از تعمیرات جزئی را می توان با استفاده از بتن یا دوغاب انجام داد. اگر نقاط کوچک بیشماری از یک سطح نازک صدمه دیده اند، بهتر است سطح مورد نظر برداشته شده و بخش جدید به طور کامل اجرا شود. اینکار از نظر اقتصادی مقرون بصرفه خواهد بود.

سطح بتن را برای بررسی آسیب های احتمالی مورد ارزیابی قرار داده و با یک آزمایش ساده آن را به منظور مقاومت در برابر خراش بسنجید. اگر احتمال آسیب دیدگی بتن بالاست می توانید نمونه ای از آن را برای سنجش سختی و مقاومت در آزمایشگاه بررسی کنید.


مهم ترین و اساسی ترین نکته در بتن ریزی، پیش بینی دقیق آب و هواست. اما اگر عملیات بتن ریزی به ناچار در هوای بارانی صورت می گیرد با آماده سازی مخلوط بتن و زمان بندی اجرای آن می توان میزان صدماتی که به آن وارد می شوند را کاهش داد. برای مثال قبل از بارش باران می توان با برزنت های پلاستیکی یا پارچه های کرباسی ضد آب اطراف محل کار را پوشش داده و محافظت نمود. همچنین اگر هنگام بارش باران شروع به ریختن بتن کردید، بهتر است صبر کنید تا باران تمام شود تا آبی که بر روی سطح بتن جاری شده قبل از تکمیل بتن ریزی از آن خارج شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>