اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ساختمان

قالب بندی یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های اجرای سازه های بتنی است و می تواند از نظر اقتصادی بر فرآیند اجرای سازه اثرگذار باشد. به همین دلیل تمام نکات اجرایی آن و نوع قالب باید مورد توجه قرار گیرند تا حاصل کار رضایت بخش بوده و به تائید مهندسین ناظر برسد. وظیفه قالب ها تحمل وزن بتن خیس و آرماتورها است، از این رو باید از استحکام و مقاومت لازم برخوردار باشند. به منظور اصولی بودن اجرای کار و افزایش مقاومت قالب، هزینه های بالایی صرف ساخت قالب می شود. قالب بندی از جمله حساس ترین مرحله ساخت سازه است که اگر به درستی صورت نگیرد، نه تنها خسارات بسیاری به بار خواهد آورد بلکه اتلاف هزینه در بر خواهد داشت. قالب ها در انواع آجری، چوبی و فولادی مورد استفاده قرار می گیرند و هر کدام مزایای خاص خود را دارند. جهت آشنایی با قالب بندی فونداسیون می توانید به نوشته مورد نظر مراجعه نمائید.

در حال حاضر با افزایش قیمت مصالح و مواد مورد نیاز برای ساخت و ساز، ساخت قالب و اجرای آن نیز بسیار هزینه بردار شده و این هزینه ها بر هزینه کلی پروژه تأثیر بسزایی می گذارند، از این رو باید از راهکارهای ویژه به منظور بهره وری اقتصادی استفاده نمود. برای مثال، قالب های پیش ساخته می توانند گزینه مناسبی باشند زیرا می توان از آن ها مجدداً استفاده نمود و نیازی به طراحی و ساخت قالب جدید نیست. کاهش میزان قالب ها در کاهش هزینه های کلی پروژه نقش بسیار مهمی ایفا می کند زیرا بیشتر از 60 درصد هزینه هایی که برای سازه های بتنی صرف می شود مربوط به قالب بندی است. متریال های جدید، لوازم و اجزای قالب بندی پیش ساخته به طراحان این امکان را می دهند تا بسیار راحت تر، سریع تر و کم هزینه تر به اهداف نهایی خود دست یابند. راهکارهای بسیاری به منظور کاهش هزینه ها و صرفه اقتصادی سازه های بتنی از طرف مهندسین و سازندگان با تجربه ارائه می شوند که به کارگیری آن ها به میزان قابل توجه از نظر اقتصادی مقرون بصرفه خواهد بود و مزایای بسیاری برای کارفرما یا سازنده به همراه خواهد داشت. برای مثال، از یک الگو برای قالب در طول پروژه استفاده کنید، تمام قالب ها را در یک جهت میزان کنید تا به طور محسوس در مدت زمان اجرای یک سیستم یک طرفه صرفه جویی نمائید، سایزهای استاندارد را به کار ببرید و از سطوح یکسان برای تمام تیرهای ساختمان استفاده کنید.

ساختمان

با ما همراه باشید تا با پیشنهادات و روش هایی که می توانند هزینه های ساخت و اجرای قالب بندی در سازه بتنی را کاهش دهند آشنا شوید. این راهکارها به شرح زیر می باشند:

  1. برای کل پروژه از یک الگوی قالب بندی واحد استفاده کنید. اینکار باعث می شود کارگران کار با قالب ها را سریع تر و راحت تر یاد بگیرند و هزینه های مواد مورد نیاز قالب بندی نیز کاهش یابد. استفاده از دو مدل قالب تنها در پروژه های بزرگ قابل توجیه است.
  2. برای تمام تیرها و تیرچه ها از عمق یکسان استفاده کنید زیرا عمق های متفاوت منجر به افزایش قیمت فولاد و بتن مصرفی خواهند شد.
  3. تا حد ممکن باید از نیروی کار ماهر و با تجربه به منظور قالب بندی استفاده کرد.
  4. قالب ها را پس از هر بار استفاده باید تمیز کرد و در جای مناسب نگهداری نمود. همچنین باید به آن ها روغن زد و در صورت آسیب دیدگی نسبت به تعمیر اقدام کرد.
  5. اگر برای قالب بندی از چوب استفاده می شود، این چوب باید با کمترین مرغوبیت نیازهای اساسی قالب نظیر سختی، استحکام و شرایط سطحی را تامین کند.
  6. در صورت ممکن استفاده از قالب های خاص بتن باید به حداقل برسد.
  7. ارتفاع پانل های آزاد باید بر اساس ابعاد استاندارد الوارها باشد.
  8. برای ساخت، اجرا و قطعه بندی قالب ها باید از روش های استاندارد و اصولی استفاده شود تا سرعت و کیفیت اجرای کار بالا رود.
  9. هنگام طرح ریزی قالب ها باید تمام جزئیات مربوط به قطعات و اجزای آن ها مد نظر قرار گرفته شوند. اتوکد قالب بتن و نقشه های معماری کمک بسیاری در این خصوص خواهند کرد.
  10. تا حد ممکن بهتر است ابعاد ستون ها در ساختمان هیچ گونه تغییری نداشته باشند تا بتوان برای چند طبقه از قالب های موجود استفاده نمود.
  11. اجرای همزمان طرح سازه ای و معماری منجر به صرفه جویی در قالب ها خواهد شد.
  12. مساحت ورق های چند لایه زیاد است، از این رو به منظور پوشش دال ها بهتر است از این ورق ها استفاده شود، در این صورت هزینه های اجرا کاهش پیدا خواهند کرد.
  13. طراحی و ساخت قالب ها باید به نحوی باشد که به سرعت بتوان آن ها را نصب یا باز کرد، در اینصورت به طور چشمگیر در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد.
  14. اگر قالب ها را بتوان با امکانات موجود جا به جا نموده و حمل کرد، مسلماً هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا می کنند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>