اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن

اشتباهات رایج در طراحی و اجرا

هنگامی که انتخاب مواد و متریال های مورد نیاز و روش های اجرایی برای ساخت بتن بر اساس استاندارهای لازم و مشخصات فنی اصولی انجام نشود، بتن دچار ترک خوردگی می گردد. علاوه بر آن اشتباهات و کم کاری هایی که در حین اجرای پروژه بتن ریزی صورت می گیرند می توانند منجر به ایجاد عیوبی مانند جداشدگی، حفره های آب انداخته، پدیده لانه زنبوری، ترک های ناشی از جمع شدگی بتن، فضاهای خالی و یا آلوده شدن بتن شوند. اشتباهات رایج در طراحی و اجرای سازه های بتنی مشکلات جدی در آن ها ایجاد می کنند و منجر به تخریب بتن خواهند شد. موارد زیر ناشی از به کارگیری روش های طراحی و اجرایی نامناسب در ساخت سازه های بتنی می باشند و باید از آن ها پرهیز شود.

  • عمل آوری نامناسب و ناکافی
  • آماده سازی نادرست بستر زیرکار
  • استفاده از روش های غیر اصولی در درزها و اتصالات
  • افزودن آب اضافی به بتن در حین تخلیه آن
  • به کار بردن بتن با اسلامپ بالا
  • ماله کشی و پرداخت نادرست
  • حذف نمودن درزهای جداکننده

نفوذ نمک ها
نمک هایی که از جریان آب های دارای املاح و یا تبخیر آن ها ته نشین می شوند و نمک هایی که توسط باد در خلل و فرج بتن قرار می گیرند می توانند به سازه بتنی آسیب وارد کنند. این نمک ها هنگامی که کریستالیزه می شوند به بتن فشار وارد می کنند و سرعت خوردگی آرماتورها را نیز تسریع می بخشند.

بتن

نمک های ذوب یخ
نمک هایی که برای ذوب نمودن یخ بتن استفاده می شوند منجر به تخریب سطح بتن می گردند.

انجماد و یخ زدگی
یخ زدگی برای بتن های خیس عاملی برای تخریب و ترک خوردگی آن ها محسوب می شود. وقتی آب یخ می زند حجم آن زیاد می شود و تنش های درونی در بتن ایجاد می کند که منجر به ترک خوردگی می گردند.

حرارت بالا
حرارت بالا از جمله عواملی است که منجر به ترک خوردگی در بتن می گردد. از جمله فاکتورهای تعیین کننده مقاومت بتن در حرارت های بالا می توان به رسانایی بتن، آب بندی و ظرفیت گرمایی آن اشاره نمود.

حمله کلریدها
کلرید آزاد در بتن به راحتی می تواند به لایه محافظ دور آرماتورها آسیب وارد کند و آن ها را دچار خوردگی و زنگ زدگی نماید.

فرآیند کربناسیون
اگر دی اکسید موجود در هوا به بتن نفوذ کند با آن واکنش داده و کربنات ایجاد می گردد. با ایجاد کربنات میزان PH بتن کاهش پیدا می کند و بتن دچار آسیب می گردد. کربناسیون از سطح بتن شروع شده و تا عمق آن پیش می رود و آرماتور را دچار زنگ زدگی و خوردگی می نماید.

حمله سولفات ها
نمک های سولفاتی محلول مانند سولفات های سدیم و منیزیم می توانند در تخریب سازه های بتنی نقش داشته باشند. این نمک ها به دو روش منجر به تخریب بتن می شوند:

  1. در روش اول آلومینات سیمان تحت حمله یون سولفات قرار می گیرد و ضمن ترکیب این دو، نمک های محلول در آب ایجاد می شود. این نمک ها از قابلیت منبسط شدن برخوردارند و با افزایش حجم می توانند در بتن ترک خوردگی ایجاد کنند.
  2. در روش دوم هیدروکسید کلسیم به نمک های محلول در آب تبدیل می شوند. این نمک ها که شامل گچ و میرابلیت هستند بتن را تجزیه می کنند. در واقع سطح بتن به علت وجود یک ماده حلال آسیب می بیند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>