اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پایه های صنعت خودرو در ترکیه

پایه های این صنعت در دهه 1950 هنگامی که TOE (Türk Otomotiv Endüstrileri A.ş.) شروع به تولید کامیون های نظامی REO و بعدازآن کامیون های بین المللی هاروستر کرد گذاشته شد. در سال 1961 نخستین ماشین داخلی Devrim توسط یک تولیدکننده قطار TÜLOMSAŞ ساخته شد. با راه اندازی کارخانه مونتاژ Otosan در سال 1959، تولید انبوه خودروهای داخلی Anadol در سال 1966 آغاز شد.

در سال 1959 کارخانه Otosan در استانبول جهت تولید مدل های شرکت فورد تحت مجوز در ترکیه تأسیس شد. در سال 1961، Devrim در کارخانه Tülomssash در Eskishehir ساخته شد. این نخستین خودروی ترکیه با طراحی و تولید بومی بود. در سال 1964، خودرو های آستین و موریس شرکت بریتیش موتور، تحت مجوز در کارخانه BMC در İzmir شروع به تولید کردند. برند BMC بعداً توسط گروه Çukurova ترکیه در سال 1989 شروع به کارکرد و در حال حاضر تمام مدل های BMC در جهان توسط این کارخانه تولید می شوند. در سال 1966 آنادول اولین بار بانام تجاری خودروی ترکیه تولید شد. تمام مدل های آنادول توسط کارخانه Otosan در استانبول تولید شدند.

ماشین

برندهای برتر خودرو در ترکیه

10 برند برتر بازار خودروهای سواری جهان در ترکیه تولید می شود. رتبه اول این فهرست متعلق به رنو است که حدوداً 50 سال است که در این کشور تولید و فروخته می شود. این رقم نشان می دهد که مصرف کنندگان این صنعت اتومبیل های تولیدشده توسط کارگران و مهندسان ترکیه ای را نسبت به سایر خودروهای تولیدشده در جهان ترجیح می دهند. هم بازار خودروهای وارداتی در این کشور طی پنج سال گذشته در حدود 11.4 درصد کاهش یافته است و به ترتیب از 77.9 درصد در سال 2013 به 70 درصد در سال 2017 و درنهایت به 66.5 درصد در ماه های ژانویه تا اکتبر 2018 رسیده است. همچنین میزان تولید خودروهای داخلی در ترکیه، به 33.5 درصد افزایش یافت. سرمایه گذاری های اخیر افراد بر روی خودروهای داخلی منجر به کاهش سهم بازار خودروهای وارداتی شده است.

شرکت Tofaş

یکی از شرکت های پیشرو خودرو در ترکیه، به نام Tofaş، شروع به تولید خودروهای سواری Fiat Egea در کارخانه Bursa نمود درحالی که Oyak Renault تولید خود را به دو مدل Renault Megane افزایش داد. در همین خلال تویتا شروع به تولید خودرو های جدید SUV و C-HR و همچنین Corolla سواری در کارخانه Sakarya نمود. با تولید خودروهای سواری توسط Hyundai Assan و Honda، تعداد مدل های داخلی که در ترکیه تولید می شد افزایش یافت.

واردات داخلی خودرو شکل و توازن بازار را تغییر داده است. مصرف کنندگان مهم ترین نقش را در این تغییرات داشتند زیرا آن ها نمانام های که در ترکیه تولید می شدند را نسبت به سایر نمانام ها ترجیح می دادند. نتایج این داده های توسط انجمن صنایع خودرو اثبات شده است.

بر این اساس، در دوره ژانویه-اکتبر، همه 5 برند تجاری خودرو تولیدشده در ترکیه جزء از 10 برند برتر خودرو بوده اند. رنو که 50 سال است در ترکیه تولید می شود، اولین بار در لیست بهترین نمانام های تجاری خودرو قرار گرفت. به جز رنو نمانام های معتبر دیگر خودرو نیز در ترکیه سرمایه گذاری کردند ازجمله فیات، هیوندای، هوندا و تویوتا. توازن درفروش خودروهای داخلی موجب تغییر در تجارت خودروهای داخلی این کشور شده است اما این میزان کافی نیست. تعداد خودروهای تولیدشده در ترکیه باید بیشتر شود تا سهم خودروهای وارداتی کاهش یابد.

همان طور که در جهان تقاضا برای مدل های SUV در حال افزایش است در ترکیه نیز این میزان تقاضا دیده می شود. در چهار سال گذشته، بازار SUV در ترکیه با نرخ بالای 63.9 درصد افزایش یافته است. تولید SUVها که در سال 2014 در 74000 واحد تولیدشده بودند میزان تولیدشان در سال 2017 به 122000 واحد افزایش یافت. در دوره ژانویه و فوریه سال 2018، سهم بازار از suv ها افزایش یافت و به 20.6 درصد، بالغ بر 78.179 واحد رسید. در طول این دوره از بین بهترین مدل های فروخته شده SUV نیسان قشقایی با 10722 واحد، پس رنو داستر با 9653 واحد و پژو 3008 با 6359 واحد به ترتیب بیشترین میزان فروش خودرو را در ترکیه داشتند.

ماشین

اجاره خودرو در ترکیه

در دوره ژانویه-اکتبر، سهم بازار خودروهای سواری 50.7 درصدافزایش یافت. بیشتر مصرف کنندگان ترکیه مدل های سواری را ترجیح می دادند. در طی این دوره، از 8 خودرو برتر تولید شده در ترکیه 4 تایی آنها سواری بودند و از جمله محبوب ترین ها در زمینه اجاره خودرو در ترکیه می باشند. در میان مدل های تولید شده در ترکیه، 24.217 واحد رنو مگان سواری در 10 ماه اول و پس از فیات Egea با 23740 واحد، هوندا سیویک سواری با 17656 و تویوتا کرولا سواری با 16.351 عدد فروخته شده است.

رکورد فروش بهترین خودروهای ترکیه در سال 2018 هنوز در دست فیات است. با وجود اینکه رقیب اصلی فیات یعنی رنو مگان، در ماه های گذشته از این برند پیشی گرفته بود. هوندا سیویک چهارمین جایگاه پس از تویوتا کورولا بود را به دست آورد.

رتبه بندی بهترین فروش خودروهای ترکیه 2017 چندین مرتبه در طول این سال تغییر کرده است. Fiat Aegea همچنان در پرفروش ترین خودروهای سال 2017 پیشرو بود، درحالی که آخرین نسل رنو مگان هم موفقیتی فوق العاده ای درفروش خودروهای سواری داشت.

بهترین مدل فروش خودروهای ترکیه در سال 2016 مربوط Fiat Egea تولیدشده داخلی و دومین رتبه فروش مربوط به تویوتا کورولا است که درگذشته رتبه اول فروش را از آن خودکرده بود. رنو سی ال او نیز جایگزین رنو فلوئنس در رتبه بندی فروش خودروهای داخلی ترکیه شد.

رتبه بندی بهترین خودروهای ترکیه در سال 2015 نشان می دهد تویوتا کورولا که 50٪ فروش را در دوم ماه دسامبر داشت از رقیبش Fiat Linea که فروش این برند را برای تولید مدل جدید خود یعنی Fiat Aegea متوقف کرده بود پیشی گرفت.

سال 2013 برای فروش خودروهای ترکیه تقریباً مثبت بود و بازار فروش خودرو پس ازآنکه در سال 2012 که بازار را بحران اقتصادی تحت تأثیر قرار داده بود، دوباره رشد کرد به طوری که فروش خودرو در ترکیه به 1 میلیون واحد رسید. این بازار پس از ارائه تخفیف مدل های قدیمی مانند (Linea، Astra Focus و غیره) بهبود پیدا کرد و موفقیت جدیدی برای خودرو مدل رنو به وجود آورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>