اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واژه لوگو برگرفته شده از کلمه یونانی (Logos) به معنی زبان است. به این معنی که لوگوها با ما حرف می زنند، فرهنگ و رسم و رسومات منطقه ای که ان شرکت به ان تعلق دارد را به ما می گویند.

در زبان فارسی معادل فارسی آن را نشانه انتخاب کرده اند. لوگو ممکن است یک حرف، نماد، عدد، یک طرح گرافیکی و یا ترکیبی از آنها باشند.
یک ارم نمایانگر نشانه های زیادی با خود است که هر کسی با نگاه کردن به ان بتواند آن را درک کند.
در خصوص دنیای خودرو آرم یک شرکت مهم ترین عناصر خارجی دیداری برای تشخیص آن است. از این رو کمپانی های بزرگ خودروسازی همواره سعی می کنند آرم خود را با معنی های مختلف طراحی کنند به ابن دلیل که تحقیقات نشان داده است که هر آرم در دید عمومی مردم می تواند معنی متفاوتی پیدا کند.
از دید متخصصین لوگو های گرد نشان دهنده رابطه بین محیط و داخل و صمیمیت بین مشتری و فروشنده را نشان می دهد در حالی که اشکال زاویه دار نشان دهنده انرژی، محکم بودن و قدرت را نشان می دهند.

ماشین

با نگاهی به آرم شرکت های خودروسازی اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند این است که خودروسازی های شرقی بیشتر از دایره و غربی ها از اشکال زاویه دار استفاده می کنند.

با وجود جهانی شدن صنعت خودروسازی معلوم شده است که 68 درصد از شرکت ها تمایل به تغییر آرم خود از اشکال زاویه دار به گرد را دارند. حالا به معرفی مفهوم چند شرکت خودروسازی معروف می پردازیم.

مرسدس بنز

اولین خودرویی که این آرم بر روی سوار شد دایملر مدل 1909 بود. ستاره سه پر که نشان از تسلط بنز بر روی زمین، آب و آسمان را نشان میداد را روی دایملر 1909 دیده شد. در سال 1937 نیز حلقه ای به دور آن ترسیم شد که تاج افتخاری برای این شرکت محسوب میشد.

تویوتا

با یک نگاه سطحی به ان یک گاو چران ژاپنی با یک کلاه بزرگ می بینید اما سه دایره گنجانده شده در آرم تویوتا نشان از سه قلب تپنده مشتری، محصول و پیشرفت تکنولوژی و فرست های بی حد و مرز تویوتا را نشان می دهد.
اسم خود تویوتا نیز از ترکیب دو کلمه ژاپنی To و Yota است که به ترتیب به معنی فراوانی و برنج است.

ولوو
آرم ولوو نشان از پیمان محکم و فولادی بین مشتری و شرکت است و همچنین نشان دهنده سپر، نیزه و سیاره مریخ است، که هر کدام نمادی برای آهن هستند.

آئودی
با بهم پیوستن چهار شرکت Audi, DKW, HORCH و Wanderer آرم این شرکت نیز از پیوستن چهار حلقه اتحاد به یکدیگر حکایت می کند.

مزدا

در کشوری همانند ژاپن که بر سنت های خود احترام زیادی قائل هستند آرم مزدا نیز که یک حرف V است به معنی درک هدف، ابتکار و لطافت است.

بی ام و

نشان بی ام و یک ملخ هواپیما در حال چرخش است که با پس زمینه آسمان آبی به نمایش در آمده، از هنگامی که شرکت بی ام و تصمیم به ساخت موتور های هواپیما کرد این آرم را برگزید.
ب ام و (با تلفظ صحیح تر بی ام وی) در واقع در سال های اولیه عمر خود نه تنها در زمینه ساخت موتور سیکلت و موتور هواپیما، بلکه در زمینه مهندسی موتور کشتی نیز فعالیت وسیعی داشت و نشان این شرکت به نوعی زمین، دریا و آسمان را با حالتی دایره وار که نشان از چرخش و تحرک است به یکدیگر پیوند می دهد.

سیتروئن

با نگاه به آرم سیتروئن در واقع یک حرکت رو به بالا را فرض می کنید در حالی که اینگونه نبوده و طراح آن ایده دیگری در ذهن خود داشته است.
علامت نظامی دوتایی آن را آندره سیتروئن که ابتدا در کار تولید چرخ دنده بود، به عنوان نمادی برای چرخ دنده عنوان کرد.

پورشه
آرم پورشه نماد محلی شهر زادگاه خود یعنی اشتوتگارت است که در لغت به معنی شهری برای پرورش اسب شهر داشته است.
اسب نشان مزارع اشتات، شاخ ها، خطوط قرمز و مشکی بخشی از نشان سلطنتی پادشاه وورتمبرگ است ولی این روزها اشتوتگارت که زادگاه مرسدس بنز هم محسوب می شود به محلی برای ساخت خودروهای فوق العاده مبدل شده است.

سوبارو

اولین شرکت خودروسازی ژاپنی علامتی از ستارگان خوشه پروین را به عنوان آرم خود برگزیده است.

هیوندای

بیضی که حرف H در آن گنجانده شده است نشان از تفکر شرکت در مورد پیشرفت را نشان می دهد و همین طور حرف H مورب آن نشان از دست مشارکتی است که بین مشتری و کارخانه اتصال برقرار کرده است.

رنو

سال 1922 رنو برای آنکه بوق خودرو های خود را محافظت کند، لوگویی ویژه طراحی کرد که به شکل یک الماس بود.
بعدها در سال 1924 فضای خالی درون این نشان به دلیل مسائل آیرودینامیکی حذف شد و اکنون سال هاست که محصولات رنو با این آرم شناخته می شوند.

میتسوبیشی
با وجود اینکه میتسوبیشی بیشتر از 25 سال در انگلستان دوام نیاورد اما اولین خودروی خود را در سال 1917 ساخت، تاریخچه این شرکت به سال 1870 و اولین کشتی که ساختند بر می گردد. سه الماس نشان از سه ملخ کشتی است که به تاریخچه آنها مربوط بوده و واژه میتسوبیشی به معنی سه منشور است.
اخیرا نیز مشخص شده است که همه ی انچه در مورد ملخ کشتی و الماس به ان اشاره شد درست نبوده و آرم میتسوبیشی، از ترکیب نشانه دو خانوادگی به وجود آمده است و همه شایعات که می گفتند که براساس گذشته این شرکت بیان شده بود، مورد تردید واقع شد.

پژو
اولین خودرو پژویی که تولید شد نام شیر بر روی آن بود که نشان محلی شهر بلفورد (محل ساخت اولین خودروی پژو) را روی آن گذاشته بودند.

کادیلاک
دهه های 1950 و 1960 که رقابت جدی بین خودروسازان در گرفت به طوریکه برای هر محصول جدید، نماد تازه ای تعریف می کردند. از این رو این دو دهه را نیز سال های اوج طرح ها و نماد های گرافیکی می دانند.
کادیلاک نیز در سال 1998 برای جایگزینی آرم خود، طراحان صاحب نامی را به کار گرفت و لوگو شکیل و جالب فوق پدید آمد.

طرح اولیه این لوگو به نشان خانوادگی انتونی دلاموته مربوط می شود، مردی که با نام سر کادیلاک شناخته می شد و مقامی میان پایه در دولت ایالات متحده داشت، شرکت کادیلاک سال های اولیه فعالیت خود را به ساخت ارابه های فلزی مشغول بود.

فولکس واگن
سال 1939 ریمپیسه فردی بود که در یک رقابت درون سازمانی آن را طراحی کرد و بخاطر خلاقیت خود 50 مارک پاداش بابت ان دریافت کرد. آرمی که او طراحی کرد، آرم اصلی شرکت بود، توسط چرخ دنده که نماد رسمی جبهه کارگری آلمان بود احاطه شده بود.

بعده ها پس از جنگ جهانی دوم چرخ دنده آن حذف شد. لازم به ذکر است که ریمپسه طراح خودرویی بود که هیتلر ان را لذت از مسیر می دانست. خودرویی که ما آن را نام فولکس غورباقه ای (بیتل) می شناسیم.

فراری
شرکتی که به تولید خودروهایی اسپرت و گران قیمت معروف است حرف حدیث زیادی پشت اسب بلند شده بر روی دوپای ان وجود دارد. با حرف S و F کنار اسب شروع می کنیم که مخفف Scuderia Ferrari است. اما در مورد اسب نیز در حقیقت مربوط به یک خلبان معروف ایتالیایی در جنگ جهانی اول است که همیشه بر روی هواپیمای خود ان را ترسیم می کرد.
به گفته برخی ارم فراری مربوط به شهر اشتوتگارت است و یا شایعات دیگری وجود دارد که می گوید خانواده اقای کنت فرانسیسکو باراکا اسب های زیادی نگه داری می کردند.

روایات مرتبط با فراری، هنوز تمام نشده است، عده ای نیز بر این باورند که آرم اسب را از روی یک هواپیما سقوط کرده آلمانی که علامت شهر اشتوتگارت بود الهام گرفته اند. اما در مورد کلمه اشتوتگارت که به معنی مزرعه است در زبان آلمانی و به زبان ایتالیایی همان Scuderia تلفظ می شود.
در 17 ژوئن سال 1923 بود که انزو فراری پس از بردن در یک مسابقه سرعت با مادر فرانسیسکو (کنتس پاولینا) آشنا شد و او به انزو پیشنهاد کرد تا از نشان از اسب بر روی خودرو های خود استفاده کند تا برایش خوش شانسی به همراه بیاورد. انزو نیز نخستین بار پس از 11 سال در 24 سپتامبر 1934 از آن استفاده کرد.

شورولت
واقعا باور کردن آن که چند تکه کاغذ دیواری الهام بخش لوگو شورولت باشد، سخت است.
با این حال تشکیل شورلت در ابتدای قرن بیستم دلیلی بود که چند شرکت خودروسازی با یک دیگر ادغام شوند و حاصل آن شرکتی بود که برای سال ها بزرگ ترین تولید کننده خودرو دنیا و قلب تپنده صنعت آمریکا نامیده می شد.
ریشه آرم شورولت که یکی از آرم های شرکت جنرال موتورز است به سفر موسس شرکت اقای ویلیام دورانت به پاریس در سال 1907 باز می گردد.

ویلیام آنچنان مسحور کاغذ دیواری اتاق خود شده بود که چند تکه از آن را داخل کیف پول خود گذاشت و به آمریکا آورد. چند سال بعد او این تکه ها را مبنا طراحی آرم شورولت قرار داد. خود نام شورولت نیز از نام راننده مسابقه ای فرانسوی آن دوران (لوئیس شورولت) به عاریت گرفته شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>