اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت خودروی چین، نسبت به قطب های خودروسازی جهان، خیلی دیر به میدان آمد و در واقع بعد از پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی بود که این کشور گسترش صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد.

آن چه در سال های اخیر در بازار جهانی خودرو دیده می شد حضور خودروهای ژاپنی، آلمانی و آمریکایی در اقصا نقاط جهان بود و برندهای این سه کشور بودند که بیش ترین عرضه را، حتا در بازار چین، داشتند. با مطالعه آمارهای فروش در چین در سال های دور و نزدیک هم می توان دید که برندهایی مثل تویوتا، هوندا و فولکس واگن بیش ترین سهم را در بازار چین داشته اند. حتا حالا و در سال 2020 هم سلیقه مشتریان چینی تغییر نکرده است و می بینیم که مشتریان چینی با داشتن بودجه کافی سراغ برندهای ژاپنی و آلمانی می روند. بعد از این گزینه ها ترجیحاً انتخاب شان برندهای چینی ای هستند که قراردادهای همکاری مشترک با غول های خودروسازی دارند و به نوعی از تکنولوژی اروپایی و ژاپنی در آن ها استفاده شده است.

البته این روزها با پیشرفت صنعت خودرو در چین علاوه بر سلیقه جهانی، سلیقه مردم چین هم کم کم به سمت خودروهای چینی گرایش پیدا کرده است. اگر به 5 تا 10 سال گذشته برگردیم کم تر اروپایی ای را می بینیم که نامی از برندهای چینی شنیده باشد، اما با گسترش و پیشرفت صنعت در چین و رشد اقتصادی چشم گیر ظرف این مدت کوتاه و یا شاید به لطف خرید سهام و قراردادهای همکاری مشترک، اکنون همه علاقه مندان خودرو حداقل نام یک یا چند برند چینی را شنیده اند.

ماشین

یکی از اقدامات چینی ها در رسیدن به این هدف، دعوت به همکاری از طراحان بزرگ این صنعت بود که در چند سال اخیر خیلی بیش تر از گذشته اتفاق افتاده است. حالا شاید بتوان گفت بزرگ ترین مرحله برای چینی ها شروع شده است و این مرحله چیزی نیست جز بازاریابی و فنون آن. چین تا به حال خودروهای خود را به کشورهایی در آمریکای جنوبی، کشورهای آسیایی و خاورمیانه با تیراژ بالا صادر کرده و حتا خودرویی مثل هاوال با شاسی بلندهایش پا به بازار استرالیا گذاشته است.

در این مقاله به معرفی بهترین برندهای چینی در سال 2019 می پردازیم. البته توجه داشته باشید که معیار معرفی این برندها صرفاً فروش نیست و بیش تر بحث گسترش و بالابردن سطوح تکنولوژی در محصولات مورد نظر است.

1- جیلی
شروع کار برند «جیلی» در ابتدا اصلاً خوب نبود، به طوری که «لی شوفو»، مدیر جیلی، درباره اولین محصول این برند می گوید: «این خودرو طوری بود که انگار دو مبل را سوار بر چهار چرخ کرده باشند!» و به واقع هم همین بود. طراحی ضعیف و کیفیت پایین اولین چیزی بود که با دیدن خودروهای اولیه جیلی به چشم می خورد.

اما 10 سال پیش با خرید سهام «ولوو» همه چیز برای جیلی تغییر کرد. از آن زمان تابه حال هرساله پیشرفت چشم گیر در محصولات جیلی می بینیم و شاید بتوان گفت در کشورهای دیگر دنیا هم جیلی نامی آشناتر برای علاقه مندان به خودرو باشد. جیلی در سال های اخیر، به سبک دیگر خودروسازان مطرح دنیا، برندی لوکس تر تحت عنوان "Lynk&Co" از محصولات خود ارائه داد. این برند آمار خوبی در بازار چین از خود به جا گذاشته و درحال ورود به بازار اروپاست. همچنین در بازار جهانی نیز جیلی فروش بالایی داشته است و اکنون باید در نظر داشت که جیلی مالک ولوو به حساب می آید. بعد از خرید ولوو توسط جیلی نه تنها جیلی، بلکه ولوو هم وضعیت بهتری را تجربه می کند و با دیدن آمارهای فروش و پیشرفت تکنولوژی، ولوو نیز با جیلی شرایط بهتری دارد. لازم به ذکر است که علاوه بر ولوو، جیلی مالک برند مالزیایی «پروتون» هم هست و به تبع آن برند انگلیسی «لوتوس» به عنوان تولیدکننده ابَرخودروهایی مطرح تحت مالکیت جیلی است. همچنین جیلی 100 درصد مالکیت خودروسازی تاکسی های لندن را دارد و به عنوان بزرگ ترین سهام دار «دایملر» آلمان هم شناخته شده است.

با تمام این سرمایه گذاری ها حالا جیلی قوی ترین خط تولید را در میان چینی ها دارد. در سبد محصولات جیلی سدان و کراس اوور را می بینیم. محصولات بنزینی، هیبریدی و تمام برقی در این سبد حضور دارند. علاوه بر سری الکتریکی امرگرند حالا با خودروی الکتریکی Geometry A خودروهای الکتریکی جدید این برند را می بینیم. در زمینه قیمت محصولات اقتصادی و لوکس توسط جیلی تولید می شود و می توان گفت شما با هر سلیقه قطعاً یکی از خودروهای جیلی و یا یکی از زیرمجموعه های آن را می پسندید.

2- گریت وال موتورز
«گریت وال» یکی دیگر از برندهای چینی است که روز به روز قوی تر عمل می کند. در آغاز، این برند تنها وانت و سدان را برای بازار چین تولید می کرد، اما با تولید کراس اوورها و شاسی بلندهای این برند توجه ها بیش تر به این خودروسازی معطوف شد. می توان گفت آن ها در تولید شاسی بلندها از دیگر برندهای چینی بهتر عمل کردند و برای مثال، هاوال H6 در سال 2019 فروش جهانی 3 میلیون دستگاه را تجربه کرد که برای یک برند بی سابقه در این صنعت این فروش فوق العاده است.

اکنون گریت وال در تولیدات خود سری های مختلف پیکاپ، شاسی بلندهای هاوال و برند لوکس WEY را دارد. همچنین مدل های الکتریکی ORA زیرمجموعه گریت وال هستند. مهم ترین نشان تولیدی گریت وال، هاوال است که با سری های F، M و H در بازار عرضه می شود. مدل های سری H هاوال پا به بازار ایران هم گذاشتند. «گروه بهمن» هاوال H2 را به صورت محدود مونتاژ کرد و هاوال H9 هم به صورت وارداتی و در تعداد بسیار کم به ایران آمد. اما به دلیل تحریم ها شرایط برای ادامه حضور این برند در ایران تغییر کرد و هاوال از ایران رفت.

گریت وال از اولین خودروسازان چینی بود که خودروهایش را به خارج از چین صادر کرد. حالا گریت وال بیش تر با نام هاوال در جهان شناخته می شود و این برند در میان زیرمجموعه های گریت وال بیش ترین عرضه را دارد. هاوال در ده ها کشور جهان به فروش می رسد و در بازار روسیه سهم خوبی دارد. درحال حاضر، این مجموعه قصد دارد پیکاپ های پرمیومی را تحت برند "PAO" عرضه کند.

در مورد گریت وال چند نکته جالب وجود دارد. در ابتدای کارِ این خودروساز سدان هایی تولید شد که هیچ وقت موفق نبودند و تولیدشان متوقف شد. درحال حاضر، این خودروساز در اکثر کشورها به تولیدکننده پیکاپ و شاسی بلند معروف است. بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند گریت وال در بحث شاسی از نمونه های خارجی همچون هوندا CRV کپی برداری می کند و در نظر داشته باشید کمپانی بزرگی مثل گریت وال هنوز از نظر تحقیق و توسعه فاصله زیادی با جیلی دارد.

3- چری
«چری» اولین خودروساز چینی بود که محصولات خود را به خارج از چین صادر کرد و برای 9 سال پیاپی بیش ترین عرضه خودرو در چین را داشت. در سال 2013 این خودروساز 4 میلیون خودرو را در بیش از 80 منطقه به فروش رساند.

در سال های اول چری با مدل QQ شروع به کار کرد؛ خودرویی کوچک با قیمتی مناسب که سلیقه آن روزهای چین آن را می پسندید. جوان های چینی که به دنبال اولین خودروی خود بودند QQ را انتخاب می کردند و همین باعث شد این مدل در مدت 7 سال فروش هشتصد هزار دستگاهی را تجربه کند و به نوعی شروع خوبی را برای چری در ابتدا رقم زند. با گذشت زمان، سلیقه جهانی و چینی ها به سمت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور رفت و خودروهای کوچکی مانند QQ دیگر فروش خوبی تجربه نمی کردند، بنابراین چری به سراغ ساخت خودروهای بزرگ تر رفت.

چری اولین برند چینی بود که به سراغ ساخت خودروهای لوکس تر رفت. از آن جایی که خودروهای چینی در بازار آن روزها به عنوان خودروهایی ارزان و با کیفیت پایین شناخته می شدند چری تصمیم به ساخت خودروهای پریمیوم گرفت. برند "Qoros" توسط این خودروسازی تأسیس شد که با همکاری مشترک و تحقیق و توسعه فراوان سطح بالایی از کیفیت را ارائه می داد، اما به دلیل قیمت بالا این پروژه شکست خورد و چری از پروژه Qoros کنار رفت.

اما امروز چری با برند لوکس "EXEED" در نمایشگاه ها حضور دارد و راهش را برای حضور در بازار آمریکا هموار می کند. شاسی بلندهای تیگو چری در نقاط مختلف جهان تولید و عرضه می شوند و مدل های جدید سدان های آریزو عملکرد خوبی از خود نشان می دهند. نکته حائز اهمیت در مورد چری آن است که این خودروسازی کارخانه ای به نام "ACTECO" برای تولید موتورها دارد که موتورهای تولیدی این کارخانه عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده اند. پیشرفت چری در حوزه های مختلف خودروسازی در سال گذشته باعث شده این خودروساز در جایگاه سوم فهرست ما قرار گیرد.

4- بی وای دی
در سال 1995 « بی وای دی» کارش را در حوزه باتری ها آغاز کرد و به تدریج با پیشرفت در تولید موتورها و سیستم های برقی تبدیل به قطبی در خودروسازی نوین شد. در سال 2008 بی وای دی اولین خودروی پلاگین هیبرید دنیا را به تولید گسترده رساند و از سال 2015 تا کنون رتبه اول فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید را در دنیا دارد.

بی وای دی ابتدا با قیمت های پایین شروع به رقابت کرد و توجه زیادی را به خود جلب کرد. مدل F3 بی وای دی، که پلتفرم تویوتا کرولا را داشت، فروش خوبی را تجربه کرد. در سال های گذشته خودروهایی مثل F3 و S6 بی وای دی توسط شرکت «کارمانیا» در ایران عرضه شد، اما به دلیل تحریم ایران ادامه حضور این برند در کشور محقق نشد. خودروهای بی وای دی همچنان شبیه به خودروهای موفق تویوتا و لکسوس بودند. کمپانی در سال 2016 دریافت که آن ها در بحث طراحی پیشرفت کافی نداشته اند و مدیر طراحی آئودی را به کمپانی خود آوردند. از سال 2016 طراحی های این برند به کلی تغییر کرد و این تغییر و پیشرفت را به خوبی می توان در مدل های سانگ، تانگ و QIN دید.

آن چه بی وای دی را از دیگر خودروسازان چینی متمایز می کند قدرت و کیفیت آن در ساخت خودروهای برقی و هیبرید است، به طوری که آمار فروش این خودروها در چین خیره کننده است و انتظار می رود با گسترده تر شدن حضور خودروهای برقی در
خیابان های کل جهان این خودروسازی از قطب های آینده صنعت باشد. سبد محصولات این برند شبیه به جیلی است و از هر سگمنت، بی وای دی محصولی برای ارائه دارد و یکی از نقاط قوت این کمپانی ساخت اتوبوس های برقی و صادرات آن ها به نقاط مختلف جهان است.

5- چانگان
ورود «چانگان» به صنعت خودرو در سال 1953 رقم خورد و حالا چانگان یکی از چهار قطب بزرگ تولید اتومبیل در چین است. کارخانه های چانگان در شهر "Chongqing"، در جنوب غربی چین، قرار گرفته اند؛ جایی که عظیم ترین کارخانه های خودروسازی چین در آن جاست و بزرگ ترین کارخانه تحت برند چانگان مشغول به تولید است.

چانگان موفق ترین و مهم ترین قراردادهای همکاری مشترک را در بین چینی ها امضا کرده است. قراردادهایی با برندهای سوزوکی، فورد، مزدا و گروه پژو - سیتروئن که همه باعث پیشرفت محصولات این کمپانی شده اند. محصولات دی اس، در چین و در کارخانه چانگان تولید می شوند و همین دادوستدهای صنعتی باعث شده انتقال تکنولوژی به خوبی برای چانگان اتفاق بیافتد و حالا یکی از بهترین تولیدکننده های خودرو در 2019 باشد.

کار برای چانگان طبق نیاز بازار آن روزهای چین، با تولید ون ها و مینی ون ها، آغاز شد و پس از آن، مثل چری، چانگان دست به تولید خودروهای کوچک و اقتصادی زد. اما حالا چانگان در سبد محصولات خود از همه کلاس ها و سگمنت ها محصول دارد و یکی از برندهای رو به رشد چین به شمار می رود.

6- جک
کارخانه «جک» در نزدیکی کارخانه چری در شهر "Anhui" قرار دارد، با این تفاوت که، بر خلاف چری، جک یک خودروساز خصوصی است و کارش را با تولید خودروهای تجاری و تراک ها آغاز کرد و همچنان از مهم ترین تولیدات جک می توان به همین خودروهای تجاری اشاره کرد. در سال های اخیر جک شروع به تولید خودروهای سدان و کراس اوور کرد و در ایران هم فروش خوبی را با شرکت «کرمان موتور» تجربه کرد. جک حالا درحال برنامه ریزی و توسعه برای تولید خودروهای برقی است تا سهمی هم از بازار پررونق برقی داشته باشد.

جک از اولین برندهای چینی بود که خودروهای تجاری را به نقاط مختلف جهان صادر کرد و اکنون محصولات این کمپانی به آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا صادر می شود. لازم به ذکر است که در میان تولیدکننده های کامیونت و تراک در چین، جک 14 سال متوالی رتبه اول را در تولید دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>