اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع پارچه اکریلیک

پارچه های الیاف اکریلیک (Acrylic) از طریق پلیمری مصنوعی به نام اکریلونیتریل (acrylonitrile) ساخته می شوند. این نوع از الیاف، با واکنش برخی از مواد شیمیایی نفتی یا مبتنی بر زغال سنگ با طیف متنوعی از مونومرها تولید می گردند.

این مسئله نشان می دهد که پارچه اکریلیک یک الیاف مبتنی بر سوخت فسیلی است. چون پارچه اکریلیک یکی از کم تنفس ترین شکل های منسوج در جهان است، لذا از آن در کاربردهای حفظ کننده گرما استفاده می گردد. مثلا این پارچه در تجهیزات ورزشکاران معمولا به کار برده می شود و مشاهده کردن استفاده از پارچه اکریلیک در تولید گرم کن های ورزشی، ژاکت های کلاه دار و شلوارهای ورزشی متداول است.

همچنین نگرانی هایی در مورد احتمال سرطان زا بودن اکریلیک وجود دارد، بنابراین جهت جلوگیری از تماس این الیاف با پوست باید تا حد ممکن احتیاط نمود.هر چند که الیاف اکریلیک ممکن است شامل مقادیر کوچکی از اجزاء سازنده مصنوعی دیگر نیز باشند، اما این الیاف برای اینکه اصیل در نظر گرفته شوند، باید حداقل شامل 85 درصد اکریلونیتریل باشند. با توجه به مواد دیگری که با اکریلونیتریل ترکیب می شوند، پارچه نهایی ویژگی های مختلفی خواهد داشت.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه اکریلیک وجود دارد؟
چهار نوع عمده از پارچه اکریلیک وجود دارد:

اکریلیک

به عنوان پارچه اکریلیک معمولی در نظر گرفته می شود. این نوع از الیاف باید حداقل 85 درصد اکریلونیتریل خالص داشته باشد.

مودا اکریلیک (Modacrylic)

این نوع از الیاف اکریلیک تا حدی از اکریلونیتریل تشکیل شده است، اما انواع مختلفی از دیگر پلیمرها در تولید آن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا مودا اکریلیک حاوی سطح بالایی از وینیلیدن کلراید (vinylidene chloride) است.

بر این اساس، پارچه های ساخته شده از طریق الیاف مودا اکریلیک معمولا حالت خوش قوارگی، مقاومت در برابر چروک شدن و دوام پذیری بهتری نسبت به پارچه های اکریلیک طبیعی دارند. مودا اکریلیک ممکن است نسبت به الیاف اکریلیک، مقاومت بهتری در برابر پرزدهی و سایش داشته باشد.

علاوه بر این، مودا اکریلیک در برابر اشتعال پذیری مقاوم است، در حالی که اکریلیک طبیعی به شدت به مشتعل شدن تمایل دارد. در نهایت پارچه های مودا اکریلیک ممکن است شکلشان را نسبت به پارچه های اکریلیک طبیعی بهتر حفظ نمایند.

نیتریل (Nytril)

نیتریل برخلاف پارچه اکریلیک که عمدتا از اکریلونیتریل تشکیل شده است، اساسا حاوی وینیلیدین دی نیتریل (vinylidene dinitrile) است. هر چند که نیتریل از سال 1960 میلادی به بعد در ایالات متحده به مرحله تولید رسیده است، اما هنوز هم این محصول در بازارهای آسیایی تولید می گردد.

چون رنگ آمیزی نیتریل سخت است، لذا این پارچه هیچ گاه به محبوبیت زیادی دست پیدا نکرده است و در هیچ کجای دنیا در مقادیر بزرگی تولید نمی شود.

لاستریل (Lastrile)

لاستریل شکل الاستیک اکریلیک است که با مخلوط کردن یک نوع ماده شیمیایی به نام دی ان (diene) با اکریلونیتریل تولید می گردد. این پارچه در کاربردهای مشابه با اکریلیک که به کشش بیشتری نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>