اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قدیمی ترین شرکت های خودروسازی جهان کدام اند؟ صنعت خودروسازی در جهان پیشینه ای 200ساله دارد. شرکت هایی مثل پژو، تاترا، اپل، مرسدس بنز، اشکود

1- پژو

سال تأسیس: 1810

پایه گذار: ارمند پژو (Armand Peugeot)

کشور: فرانسه

پژو در آغاز کار خود در سال 1810 شرکت خانوادگی آسیاب قهوه را تأسیس کرد و پس از آن در سال 1830 دست به ساخت دوچرخه زد. این شرکت پس از آن در سال 1842 به تولید نمک، فلفل و قهوه ساز مشغول شد. ارمند پژو به اتومبیل علاقه زیادی داشت و اولین خودرو را در سال 1882 تولید کرد.

نخستین خودرو پژو با همکاری لئون سرپوله (Leon Serpollet) در سال 1889 تولید شد. این خودرو یک سه چرخه بود که برای تولید انبوه مناسب نبود. این شرکت در سال 1890 با موتور پنهارد دایملر (Panhard-Daimler) یک خودرو احتراقی ساخت. اختلاف نظری که در خانواده پیش آمد باعث شد شرکت سوسیته دِ اتومبیلز پژو (Société des Automobiles Peugeot) در سال 1896 تأسیس شود؛ یعنی درست 2 سال قبل از این که اولین موتورسیکلت تولید شود. کارخانه های سازنده موتورسیکلت و خودرو پژو در سال 1926 کاملاً از یکدیگر مستقل شدند.

پژو پنج جایزه خودرو سال اروپا، 2 جایزه سمپریت، چهار جایزه اتو یوروپ و 9 جایزه خودرو سال اسپانیا را از آن خود کرده است. پژو اسپورت نیز پنج جایزه قهرمانی رالی جهان، 2 جایزه کاپ اینترکنتیننتال، 2 جایزه قهرمانی اندورنس، و سه جایزه قهرمانی رالی اینترکنتیننتال دریافت کرده است. این کارخانه اکنون زیرمجموعه گروه PSA است.

2- تاترا

سال تأسیس: 1850

پایه گذار: ایگناک شوستالا (Ignác Šustala)

کشور: جمهوری چک

تاترا بخشی از کمپانی تاترا تراک بود و اولین بار اقدام به تولید کالسکه های چهارچرخ کرد. این کمپانی در سال 1891 ماشین های راه آهن ساخت و نام خود را به Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft تغییر داد. مدیر فنی تاترا هوگو فیشر با خرید بنز از این خودرو الهام گرفت و در اواخر سال نخستین اتومبیل شرکت را با نام پرزیدنت ساخت. سال بعد نیز اولین کامیون خود را تولید کردند.

تاترا در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان تانک و کامیون می ساخت، اما کشته شدن چند سرباز در این ماشین ها موجب شد استفاده از کامیون های تاترا برای سربازان ممنوع شود. این شرکت به طور رسمی در سال 1999 تولید خودرو را متوقف کرد، اما هنوز به کار ساخت کامیون ادامه می دهد.

3- اُپل

سال تأسیس: 1862

پایه گذار: آدام اُپل

کشور: آلمان

این شرکت در 21 ژانویه 1862 تأسیس شد و در ابتدا چرخ خیاطی تولید می کرد. سپس در سال 1886 دوچرخه ساخت و اولین خودرو را در سال 1899 به بازار عرضه کرد.

اپل تصمیم گرفت تولید چرخ خیاطی را کنار بگذارد و در سال 1913 بزرگ ترین شرکت خودروسازی آلمان و در سال 1930 عظیم ترین تولیدکننده خودرو در اروپا شد. این شرکت تنها زیر عنوان اپل خودرو تولید نمی کند و برندهای واکسهال، بیوک و هولدن نیز از آنِ این شرکت است. اپل اکنون زیرمجموعه PSA است اما قبلاً جزئی از گروه جنرال موتورز بود.

4- مرسدس بنز

سال تأسیس: 1883

پایه گذاران: کارل بنز و گوتلیب دایملر

کشور: آلمان

این برند معروف به صورت رسمی تا سال 1926 شروع به کار نکرد، اما تأسیس آن نتیجه تلفیق 2 شرکت تولیدکننده خودرو است که سال ها پیش کار می کردند. شرکت دی ام جی (Daimler-Motoren-Gesellschaft) را گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) و ویلهلم مایباخ (Wilhelm Maybach) در سال 1890 پایه گذاری کردند و در ابتدا موتورهای بنزینی می ساختند. پس از این که شرکت در زمینه تولید ماشین های کوچک مسابقه ای موفقیت هایی کسب کرد، به ساخت مدل های مرسدس روی آورد.

5- اشکودا

سال تأسیس: 1895

پایه گذاران: واکلاو لورین و واکلاو کلمنت

کشور: جمهوری چک

لورین و کلمنت در سال 1895 شرکت اشکودا را تأسیس کردند که به تولید دوچرخه، موتورسیکلت و خودرو پرداخت. این شرکت از سال 1905 که کار تولید خودرو را شروع کرد توانست به بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در اتریش و مجارستان تبدیل شود. اشکودا در سال 1925 تغییر نام داد و با نام اشکودا اتو (Škoda Auto) کار کرد. این شرکت در سال 2000 زیرمجموعه گروه فولکس واگن شد.

6- لندرور

سال تأسیس: 1896

پایه گذاران: سامنر و خاندان اسپوریر (Sumner and Spurrier)

کشور: انگلیس

این کمپانی در سال 1896 زیر نام لنکاشایر (Lancashire Steam Motor) در انگلیس شروع به کار کرد و تاکنون بارها اسم این برند تغییر کرده است. این شرکت در سال 1907 با نام لیلند موتورز (Leyland) فعالیت می کرد.

لیلند موتورز در سال 1968 عنوان خود را به بریتیش لیلند موتور تغییر داد زیرا با کمپانی بریتیش موتور کار می کرد. سپس در سال 1975 به شرکتی دولتی تبدیل شد و دوباره در سال 1986 به روور گروپ (Rover Group) تغییر نام داد.

7- رنو

سال تأسیس: 1899

پایه گذاران: لوییس رنو، مارسل رنو، فرناند رنو

کشور: فرانسه

این شرکت با نام «Société Renault Frères» آغاز به کار کرد و برادران لوییس، مارسل و فرناند رنو آن را تأسیس کردند. لوییس مهندس بود و پیش از تأسیس کمپانی چند نمونه اولیه طراحی کرده بود و 2 برادر دیگر نیز به امور تجاری می پرداختند. لوییس در سال 1898 توانست اولین اتومبیلش را به یک دوست خانوادگی بفروشد.

رنو موتور ماشین ها را به صورت مستقل در سال 1903 تولید کرد و بعد کامیون، اتوبوس و دیگر وسایل باری را قبل از جنگ ساخت. این شرکت در جنگ جهانی اول نیز موتور هواپیماهای نظامی و مهمات و سپس ماشین های کشاورزی و صنعتی ساخت. آنها در طول ساخت این وسایل همچنان به تولید خودرو نیز مشغول بودند.

8- فیات

سال تأسیس: 1899

پایه گذار: جووانی آنیلی (Giovanni Agnelli)

کشور: ایتالیا

نام کامل این شرکت «Fabbrica Italiana Automobili Torino» است. نخستین خودرو شرکت فیات در سال 1899 یعنی همان سالی که کارخانه تأسیس شد به بازار آمد. ماشین های درون شهری و سوپرمینی از خودروهای محبوب شرکت فیات هستند. این شرکت در سال 1970 خودروهای الکتریکی ساخت. فیات در کنار اتومبیل در ساخت سلاح نیز فعال بوده است.

9- کادیلاک

سال تأسیس: 1901

پایه گذاران: ویلیام مورفی، لموئل باون، هنری لِلند

کشور: آمریکا

جالب است بدانید که اگر هنری فورد موسس شرکت فورد نبود، کمپانی کادیلاک هم وجود نداشت. او در سال 1901 کمپانی هنری فورد را پایه گذاری کرد. فورد این شرکت را به خاطر مشکلات مالی ای که با سرمایه گذاران آن لموئل باون و ویلیام مورفی داشت رها کرد. مورفی و باون کوشیدند تا هنری للند را تشویق کنند کمپانی را بخرد، اما للند آنها را متقاعد کرد که با هم کارخانه را راه بیندازند. آنها در سال 1902 نام کادیلاک را برای شرکت برگزیدند. جنرال موتورز در سال 1909 شرکت را خرید و با تولید ماشین های لوکس به شهرت رسید.

ا، لندرور، رنو، فیات و کادیلاک از قدیمی ترین کمپانی های خودروسازی جهان اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>