اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت خودروسازی کره جنوبی از حیث تعداد در میان سایر کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان ششم و از حیث صادرات خودرو پنجمین کشور جهان به شمار می رود.

هر چند صنعت خودروسازی کره جنوبی در ابتدا تنها به واردات قطعات از شرکت های خارجی و مونتاژ آنها محدود بود اما امروزه شرکت های خودروسازی این کشور در میان پیشرفته ترین خودروسازان جهان دسته بندی می شوند. شمارگان تولید خودرو در کره جنوبی برای اولین بار در سال 1988 به بیش از یک میلیون دستگاه رسید. در دههٔ 1990 صنایع خودروسازی این کشور اقدام به تولید مدل های مستقل کردند و توانستند در طراحی، اجرا و پیاده سازی فناوری های جدید روی خودروهای تولیدی موفق عمل کرده و نوید عصر جدیدی را بدهند.

تاریخچه
برای بررسی تاریخ خودروسازی کره جنوبی باید به اوت 1955 (مرداد 1334) رفت. در آن زمان یک بازرگان کره ای به نام چوی مو-سئونگ به همراه دو برادرش (چوی هائه-سئونگ و چوی سون-سئونگ) یک موتور جیپ تغییریافته و بومی شده را روی بدنه ای شبیه به جیپ های نظامی آمریکایی که خودشان از ورق آهن حاصل از یک بشکهٔ نفت و قطعات دورریز نظامی ساخته بودند سوار کردند و خودرویی تحت عنوان سیبال را برای اولین بار ساختند. سیبال به معنی آغاز نو یا عزیمت نو است.

دولت کره جنوبی در سال 1962 «سیاست توسعهٔ صنعت خودروسازی» را برای پیشرفت خودروسازی ابلاغ کرد و طرح حمایت از این صنعت را به تصویب رساند. بر پایهٔ این طرح هیچ یک از شرکت های خارجی حق کار در کره جنوبی را نداشتند مگر این که با یکی از شرکت های داخلی کره سرمایه گذاری مشترک انجام دهند. حمایت دولت از این صنعت نوپا باعث شد شرکت هایی که در سایر زمینه ها کار می کردند جذب خودروسازی شوند. در سال 1962 سه شرکت تشکیل شدند: شرکت صنایع دقیق کیئونگسئونگ که بعدها نامش را به «صنایع کیا» تغییر داد و در سال 1962 با همکاری مزدا به مونتاژ خودرو پرداخت؛ شرکت خودروسازی دونگ بَنگ که با کارخانهٔ دونگ هُوانگ ادغام شد و نام «صنایع خودرسازی هادونگ هُوانگ» را برگزید (این شرکت در 1965 توسط صنایع شینجین خریداری شد و در سال 1963 شرکت سانگ یانگ موتور را ایجاد کرد)؛ و شرکت خودروسازی سائنارا که با همکاری فنی نیسان موتور ایجاد شد؛ این شرکت نخستین خودروسازی بود که با خط مونتاژ مدرن در کره به فعالیت پرداخت. شرکت آسیا موتورز در 1965 شکل گرفت و هیوندای موتور نیز در 1968 با همکاری فنی شرکت فورد موتور تأسیس شد. با این حال همهٔ این شرکت ها در آن زمان واردکنندهٔ قطعات خودرو از شرکای خارجی بودند و با سرهم بندی این قطعات خودرو می ساختند.

1970 تا 1990
در سال 1970 تویوتا بی علاقگی خود به ادامهٔ همکاری با شینجین را نشان داد. پس از آنکه تویوتا در 1972 از همکاری با شیجین دست کشید، شینجین وارد سرمایه گذاری مشترک با جنرال موتورز شد و شرکت جنرال موتورز کره تأسیس گردید. این شرکت در 1976 به سایهان موتورز تغییر نام داد. کیا در 1973 کارخانهٔ سوهاری را در شهر گوانگ میونگ کره جنوبی افتتاح کرد.

خودروی هیوندای پونی که نخستین خودروی تولید کره به شمار می رود در سال 1975 ساخته شد. هیوندای موتورز این خودرو را با همکاری جرج تِرنبول از شرکت بریتیش لیلاند به عنوان معاون شرکت ساخت. این خودرو در واقع نتیجهٔ همکاری مشترک موفقیت آمیز چندین شرکت بود:

طراحی از ایتال دیزاین
سامانهٔ انتقال قدرت و موتور از میتسوبیشی
انتقال فناوری (بدنه ها) از پرکینسون
قالب سازی بدنه از شرکت قالب سازی اوگیهارا
ماشین پرس از فرانسه
تأمین مالی از بانک بارکلیز و سوئز فرانسه

هیوندای در سال های میان 1976 تا 1982 توانست پونی را در آمریکای جنوبی به کشورهایی نظیر کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور و غیره صادر کند و بدین ترتیب نخستین شرکت کره ای شد که به صادرات خودرو پرداخت. در سال 1977 شرکت موتورس تکنو در کاستاریکا به عنوان نخستین توزیع کنندهٔ محصولات هیوندای در آمریکای مرکزی آغاز به کار کرد. هیوندای در آن زمان پونی پیکاپ را به کاستاریکا صادر می کرد.

در 1982 گروه دوو، کنترل شرکت ساهان موتور ار به دست گرفت و یک سال بعد نام آن را به دوو موتورز تغییر داد. لازم به ذکر است صنایع خودروسازی کره جنوبی از بحران انرژی 1979 و رکود داخلی به شدت آسیب دیدند. در اینجا دولت وارد عرصه شد و با پیاده سازی «سیاست سهمیه بندی صنایع خودروسازی» که هدفش جلوگیری از رقابت بیش از حد میان چهار خودروساز این کشور یعنی هیوندای موتورز، صنایع کیا، جنرال موتورز کره و آسیا موتورز بود به کنترل این اوضاع بغرنج پرداخت. همچنین دولت کره آزادسازی واردات خودرو را به تعویق انداخت.

شینجین جیپ موتورز که یکی از توابع شرکت شینجین موتورز بود در سال 1981 نام خود را به گئوهوا تغییر داد و در سال 1985 توسط دونگ ای موتور خریداری شد. این شرکت در سال 1986 به سانگ یانگ تغییر نام داد.

دغدغهٔ اصلی کره در طول دههٔ 1970 بومی کردن قطعه سازی بود و در دههٔ بعد تولید انبوه به منظور صادرات در دستور کار دولت و شرکت های این کشور قرار گرفت. هیوندای در سال 1986 با خودروی اکسل (همان خودروی پونی) به بازار آمریکا وارد شد و توانست با فروش 126٬000 دستگاه در اولین سال عرضهٔ این خودرو به آمریکا به رکوردی بی سابقه دست یابد. مجله فرچون، اکسل را بیشتر به خاطر قیمت پایین آن، در میان ده محصول برتر قرار داد. با این حال کیفیت پایین این خودرو باعث شد این شرکت شهرت خوبی در میان آمریکایی ها پیدا نکند. موفقیت هیوندای در صادرات خودرو به آمریکا باعث شد تا این شرکت در 1989 تولید محصول جدیدی را با تکیه به فناوری های بومی و تخصص داخلی آغاز کند. این خودرو سوناتا نام داشت و یک سدان با اندازهٔ متوسط بود. با این حال این خودرو از حیث طراحی و قطعات تشابهات زیادی با میتسوبیشی داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>