اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مزایا و معایب سنگ تراورتن

مزایا و معایب سنگ تراورتن چیست

این سنگ خارا اگرچه تا چند سال پیش به عنوان یکی از لوکس ترین و گران قیمت ترین سنگ های تزئینی شناخته می شد، اما اخیرا با توجه به افزایش عرضه در بازار و کاهش چشم گیر قیمت و تنوع بالا، جایگاه گسترده تری در بین خانه ها و خانواده ها پیدا کرده و حتی به عنوان جایگزینی برای سنگفرش کف حیاط، دیوارپوش و کفپوش سالن های تشریفاتی و استخرها و حتی به عنوان راه پله و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به ویژه که سنگ تراورتن، بهترین انتخاب برای محیط های با آب و هوای گرم است و قیمت مناسب آن در قبال عمر طولانی اش، هر خریداری را مجذوب می کند.سنگ تراورتن چیست می توان گفت در حقیقت سنگی میان سنگ مرمر و آهک که در کنار چشمه های آب گرم و به ویژه غارهای آهکی به وفور یافت می شود.

حفره های فراوان موجود در بافت این سنگ، همان طور که عنوان شد، ناشی از گازهای محبوس در آب های گرم هستند و باعث می شوند سطح سنگ، صیقلی و لیز نباشد و گزینه ای مناسب برای کف مکان هایی باشد که رطوبت بالایی را تجربه می کنند.

دلیل استفاده از سنگ تراورتن در کف استخرها دقیقا همین موضوع است. در عین حال، این خلل و فرج، علاوه بر کاربردی بودن زیبایی مضاعفی نیز به سنگ بخشیده اند.بافت سنگ تراورتن به گونه ای است که رویه خارجی آن علیرغم دمای بالای محیط خنک می ماند و به همین دلیل نیز بهترین انتخاب برای کف و دیوار استخرها محسوب می شود.

ضمن این که بافت خاص و زبر آن نیز باعث می شود تا استفاده از این سنگ ها در نمای ساختمان ها یا سنگ فرش فضاهای بیرونی قدمت و اصالت خاصی را به محیط ببخشد.سنگ های تراورتن معمولا در رنگ های سفید عاجی یا کاملا سفید و کاراملی موجود هستند. رنگ های متداول تر طبیعتا مقرون به صرفه تر نیز هستند و این در حالی است که سنگ هایی با رنگ های نادرتر، اغلب قیمت های به مراتب بالاتری هم دارند.

رنگ های سفید و روشن بیشترین توزیع را در میان رنگ های دیگر سنگ تراورتن دارند و به همین علت، از قیمت پایین تری نسبت به سایر رنگ ها برخوردار هستند. رنگ هر سنگ، معلول املاح و عناصری است که در آب های گرم منشا سنگ وجود دارند.هرچه میزان املاح و عناصر محلول در این آب ها کمتر باشد رنگ سنگ روشن تر خواهد بود و عناصر بیشتر، سنگ را تیره تر و گران بهاتر می سازند.

رنگ های خاص و پرطرفداری هم چون قهوه ای، طلایی و خاکستری نیز وجود دارند که در قیمت های بسیار بالا به فروش می رسند و خریداران خاص خود را دارند.عمر طولانی و مقاومت فوق العاده بالای سنگ های تراورتن نیز یکی دیگر از امتیازات مهم رقابتی آن است. سنگ های تراورتن معمولا مسافت های طولانی را طی می کنند تا به مقصد برسند و اغلب در این مسیر نیز آسیب چندانی نمی بینند.

ضمن این که مقاومت شیمیایی و حرارتی بالایی نیز دارند و به ویژه در ضخامت های بالاتر برای محیط های سرد مناسب هستند.البته، این نکته را نیز باید به خاطر داشت که سنگ های تراورتن معمولا در قبال انجمادها و ذوب شدن های مداوم آسیب پذیرند و به همین علت نیز نباید در فضاها و محیط های خنک از ضخامت های نازک این سنگ ها استفاده کرد.

مزایا سنگ تراورتن

  • این سنگ گرما را جذب نمی کند و سطح آن همیشه خنک است، به همین دلیل برای استفاده در مناطق گرم مناسب می باشد. از این سنگ برای ایجاد حسی خنک در استخر و حمام استفاده می شود.
  • این سنگ به دلیل تخلخل زیاد سطح صیقلی ندارد و بافت پر از منفذ آن مانع از لیز خوردن روی آن می شود.
  • بافت سنگ تراورتن بی نظیر است و یکی از مزایای این سنگ محسوب می شود.
  • رنگ این سنگ ثابت است و به مرور زمان کم رنگ نمی شود.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری و صیقل کاری بالایی برخوردار است.
  • سنگ تراورتن عایق صوتی و عایق حرارتی است.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری به شکل موج دار و بدون موج برخوردار می باشد.
  • حفره ها و منافذی که در سنگ تراورتن وجود دارند چسبندگی ملات سیمان را به سنگ بیشتر می کند، در نتیجه از سقوط سنگ ممانعت می شود و عملیات نصب راحت تر صورت می گیرد.
  • درز و شکافی که در این سنگ دیده می شود بسیار کم است.
  • لایه بندی سنگ تراورتن به شکل افقی و با شیب کم انجام می شود، از این رو استخراج آن آسان و در مناطق قابل دسترس و کم ارتفاع صورت می گیرد.
  • منافذی که در این سنگ وجود دارند مقاومت آن را در برابر انقباض و انبساط بالا می برند.
  • سنگ تراورتنی که برای نمای ساختمان استفاده می شود در برابر اشعه خورشید مقاوم است و نیازی به مراقبت ندارد.

معایب سنگ تراورتن

  • در صورت استفاده از سنگ تراورتن به عنوان کفپوش، هزینه های اولیه آن در مقایسه با کفپوش بتنی بیشتر است.
  • رنگ و بافت های خاص این سنگ دارای قیمت گران تری نسبت به بافت های ساده هستند.
  • رنگ و طرح آن یکنواخت نیست.
  • سنگ تراورتن در زمان رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، احتمال خرد شدن آن وجود دارد و به همین سبب در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراورتن در هوای سرد حتماً آنها را می پوشانند.
  • سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالایی دارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>