اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در بین تمام سقف های ساختمان، سقف تیرچه بلوک پرکاربردترین نوع آن ها است. در این سیستم سازه ای، تیرچه ها به عنوان تیر فرعی و بلوک عامل پر کننده بین تیرچه ها است. در این جا از بلوک های توخالی سبک بتنی، سفالی و یا فوم پلی استایرن برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها استفاده می شود.

این عنصر سازه ای جزء دال های یکطرفه به شمار می آیند که برای کاهش بار مرده بر ساختمان از بلوک های تو خالی در ساخت آن استفاده می شود. در این نوع سقف، تیرچه ها در دو نوع بتنی و یا فولادی مورد استفاده قرار می گیرند و فاصله بین آن ها حدود 50 سانتی متر است. به طور کلی در ساخت تیرچه باید محاسبات کاربردی بر مبنا سفارش مشتری صورت پذیرد.

این سقف با استفاده از تیرچه و بلوک که به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می شوند و با انجام مرحله بتن ریزی، اجرا می شوند. بعد از قرار دادن تیرچه ها در فاصله های مشخص و انجام شمع بندی زیر تیرچه ها، بلوک ها در بین فاصله دو تیرچه چیده می شوند. سپس آرماتورهای حرارتی جاگذاری شده و عملیات بتن ریزی صورت می گیرد.

از نکات مهم در مورد سقف تیرچه بلوک این است که در صورتی که قصد دارید وزن آن را سبک کنید، می توانید بخشی از مقطع کششی بتن را حذف کرده و تنها آن بخشی که برای جایگذاری میلگردهای کششی مورد نیاز است را باقی گذارید. با انجام این کار در مصرف بتن نیز صرفه جویی می شود.

بتن قابلیت تحمل کشش ندارد و از این رو استفاده از آن در بخش های پایینی سقف که کشش دارد، کاری بیهوده بوده و تنها باعث بالا بردن وزن سقف می شود. بنابراین پیرو نکته ای که در بالا گفته شد، با حذف بتن می توان بار مرده وارد بر ساختمان را تا اندازه زیادی کاهش داد. در این نوشته قصد داریم به معرفی انواع سقف تیرچه بلوک، مزایا و معایب و نکات اجرایی آن بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تیرچه بلوک

تاریخچه ساخت تیرچه بلوک
تیرچه بلوک حدود 70 سال است که به صنعت ساختمان وارد شده، اما در ایران حدود 40 سال است که استفاده از این سقف رایج شده است. امروزه کمتر ساختمانی را می بینیم که در ساخت آن از این نوع سقف استفاده نشده باشد.

در قدیم سقف های طاق ضربی در ایران بسیار رایج بوده و اکثر ساختمان ها از این نوع سقف ساخته شده بودند. به مرور زمان و پس از مطالعات مهندسی نوین، کارشناسان و مهندسان دریافتند که سقف های طاق ضربی در برابر زلزله مقاوم نیستند و عملکرد مطلوبی ندارند. به همین دلیل پس از مدتی استفاده از این سقف ها کم و کمتر شد و در نهایت جای خود را به سقف های تیرچه بلوک داد.

در ابتدا ورود تیرچه بلوک، به دلیل استفاده از بلوک های سیمانی، وزن تیرچه بلوک ها سنگین می شد و استفاده از بلوک های سفالی نیز هزینه های بالایی را در بر داشت. اما پس از مدتی با استفاده از یونولیت به جای بلوک های سیمانی، این مشکل برطرف شد.

اما یونولیت نیز ایراداتی داشت از جمله این که در هنگام آتش سوزی، دود بسیار غلیظی را تولید می کرد. با ورود فوم های نسوز به این عرصه، علاوه بر رفع عیوبی که ذکر کردیم، استفاده از این نوع سقف ها بسیار مقرون بصرفه نیز بود.

بلوک
در ساخت سقف تیرچه بلوک، این عنصر نقش پر کننده و در حکم قالب بتن می باشد. این بلوک ها باید دارای ویژگی هایی باشند. برای مثال در صورتی که قدرت جذب آب آن ها از 20 درصد بیش تر باشد، رطوبت گچ و خاک جذب آن شده و پوک شدن آن را در پی دارد. هم چنین اگر این میزان از 13 درصد کم تر باشد، چسبندگی ملات به آن کم شده و امکان طبله کردن آن وجود دارد.

بلوکی که به منظور ساخت این نوع سقف مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک پلی استایرن می باشد. از مزایا استفاده از این بلوک می توان به کاهش وزن سقف در حدود صد کیلوگرم در هر متر مربع اشاره کرد.

هم چنین به کارگیری آن ها سرعت اجرا را تا اندازه زیادی بالا می برد. این محصول در مقابل آتش سوزی مقاوم می باشد. نکته مهم استفاده از نمونه هایی است که از دانسیته بالا برخوردار بوده و ساخت آن ها بر اساس استانداردها صورت گرفته باشد.

تیرچه بلوک

قیمت تیرچه بلوک
قیمت تیرچه بلوک نسبت به مواردی چون قیمت میلگرد، نوع، ضخامت و متراژ استفاده از آن، کیفیت و ضخامت بتن و بلوکی که مورد استفاده قرار می گیرد، تعیین می شود. قیمت تیرچه ها به متر مربع و بر اساس وزن هر تیرچه به کیلوگرم حساب می شود که معمولا بین 5 تا 7 کیلوگرم در هر مترمربع می باشد.


کلام آخر
ما در این نوشته به بررسی نوعی سقف به نام سقف تیرچه بلوک پرداختیم. همانطور که در بالا گفتیم سقف های تیرچه بلوک در صنعت ساختمان و به خصوص در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

اکثر مردم به دلیل هزینه های کمتر این نوع سقف نسبت به برخی سقف ها و همچنین سهولت در نصب و اجرا آن، این نوع سازه را انتخاب می کنند. امیدواریم این نوشته اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>