اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سقف کرومیت همانند سقف تیرچه بلوک معمولی است اما تیرچه هایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت می باشند. ویژگی و مزایای این سقف، آن را به نمونه ای ایده آل برای اکثر کارهای ساختمانی تبدیل کرده است.

در نوشته های پیشین به معرفی انواع سقف پرداخته شده است. در این جا به سراغ سقف کرومیت می رویم تا با ویژگی های آن بیش تر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

سقف کرومیت

سقف کرومیت
سقف کرومیت نوعی سقف تیرچه بلوک است که برای ساخت آن از تیرچه فلزی با جان باز استفاده می شود. کرومیت در سازه های فولادی اجرا می شود و نوعی سقف جدید است که از استحکام و یکپارچگی بالا برخوردار می باشد. سقف کرومیت در مقایسه با سایر سقف ها از مزایای بیشتری برخوردار است، از این رو از آن در سازه های مختلف استفاده می شود.

با استفاده از تیرچه های کرومیت می توان چندین سقف را به طور همزمان بتن ریزی کرد و این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه خواهد بود. تیرچه های کرومیت دارای حالتی ایستاده هستند و نیازی به شمع بندی در زیر سقف ندارند.

این تیرچه ها به گونه ای طراحی شده اند که به تنهایی می توانند وزن بتن و قالب ها را تحمل کنند، از این رو پس از بتن ریزی، تیرچه های فولادی با بتن ترکیب و یکپارچه شده و بارهای وارد آمده به سقف را تحمل می نمایند. در کل این تیرچه ها از قابلیت تحمل بار قبل از گیرش بتن و پس از آن برخوردار هستند و می توانند تمام بارهای زنده و مرده را تحمل کنند.

اجزای سقف کرومیت

  • تیرچه فولادی با جان باز

تیرچه فولادی با جان باز، نوعی سازه پیش ساخته می باشد که به شکل خرپاهای ویژه دو سر ساخته اجرا می گردد. این تیرچه ها در دو مرحله زمان اجرای بتن و قبل از گیرش آن و پس از گرفتن بتن، بارگزاری می شوند. تیرچه های فولادی از بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی تشکیل شده است.

بال تحتانی این تیرچه ها از تسمه ساخته شده و به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند. اعضای قطری اصولا میلگرد می باشند و به شکل مورب اجرا می شوند. بال فوقانی تیرچه می تواند از تسمه، ناودانی یا نبشی ساخته شده باشد. این بال در داخل بتن پوشش قرار می گیرد.

  • میلگرد حرارتی

از میلگردهای حرارتی برای مقابله با تنش های ناشی از افت و تغییرات دمایی استفاده می شود. این میلگردهای افت و حرارت در جهت عمود بر تیرچه ها و در قسمت بالایی سقف نصب می شوند.

  • بلوک پر کننده

بلوک ها در این نوع سقف معمولا نقش پر کننده دارند و در استحکام و مقاومت آن تأثیری نمی گذارند. جنس این بلوک ها از سیمان، سفال یا پلی استایرن می باشد.

  • کلاف عرضی

وجود کلاف عرضی در سقف کرومیت الزامی می باشد. حداقل عرض این کلاف ها 10 سانتی متر و حداقل شامل دو میلگرد به قطر حداقل 12 میلی متر می باشد. در دهانه های کمتر از 5.5 متر اجرای حداقل یک کلاف عرضی الزامی می باشد. همچنین در دهانه های بزرگ، فاصله کلاف ها باید به گونه ای باشد که فاصله دو کلاف عرضی از 2.5 متر بیشتر نشود.

  • بتن رویه

بتن رویه بخشی از تیر مرکب می باشد. پس از اینکه تیرچه ها و بلوک ها را نصب کردند، بتن رویه اجرا می شود. بتن رویه به کمک تیرچه فولادی جان باز، بارهای وارده بر سقف را تحمل می نماید.

سقف کرومیت


انواع سقف کرومیت

  • سقف تیرچه بلوک کرومیت

سقف تیرچه بلوک کرومیت سرعت اجرای بالاتر و سادگی بیشتری نسبت به سقف های تیرچه بلوک معمولی دارد. در اجرای سقف کرومیت تیرچه بلوک از شمع بندی استفاده نمی گردد.

  • سقف پلیمر کرومیت

به منظور کاهش وزن سقف، از سقف های پلیمر کرومیت استفاده می گردد. از جمله مصالحی که در این نوع سقف مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک پلی استایرن می باشد که علاوه بر کاهش میزان مصرف تیرچه و فولاد، سبب ساده تر شدن گچکاری در زیر سقف می شود. همچنین وزن پایین این نوع سقف، سبب اجرای سریع آن می گردد.

  • سقف کامپوزیت کرومیت

کامپوزیت ها نیز از جمله مصالحی هستند که به منظور کاهش وزن سقف مورد استفاده قرار می گیرند. در این سیستم، از تیرچه های فولادی با جان باز به جای تیرآهن ساده یا لانه زنبوری استفاده و روی آن نیز با دال بتنی پوشیده می شود تا جان تیرچه ها از بتن احاطه شود. بین تیرچه ها نیز با قالب های موقت پر و پس از بتن ریزی، برداشته می شود.

سقف کامپوزیت کرومیت علاوه بر کاهش وزن سقف، میزان مصرف تیرچه را نیز کاهش می دهد. این نوع سقف به راحتی قابل اجراست و اجزای آن بسیار ساده و قابل دسترس می باشد. همچنین اجرای سقف کامپوزیت در دهانه های بلند، سبب کاهش چشمگیر هزینه های تمام شده می شود.

کلام آخر

امیدواریم این نوشته  اطلاعات مفیدی را در مورد سقف کرومیت در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>