اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مواد تشکیل دهنده رنگ های اتومبیلی
رنگ اتومبیل از 3 ماده اولیه و اصلی زیر تهیه می شود.

  • رزین
  • پیگمان
  • حلال

رزین عاملی است که پیگمان ها را در حالت معلق(تعلیق) در کنار هم نگه می دارد و باعث چسبندگی بیشتر رنگ به سطح مورد نظر می شود.

پیگمان پوردی شبیه بتون و شامل 100 رنگ یا تونر است و به صورت رنگ متالیک خودرو و صدفی در بازار موجود است.

حلال عاملی است که باعث سیالیت رنگ می شود. بدون حلال ویسکوزیته رنگ بالا می رود و انتقال آن از ظرفی به ظرف دیگر مشکل است.

ماشین

ویژگی ها و کاربرد رنگ اتومبیل

تا سال 1985 میلادی اکثر اتومبیل ها با رنگ های تک جزئی رنگ آمیزی می شد که باعث پیدایش مشکلاتی در تطبیق رنگ خودرو به وجود می آمد زیرا در رنگ های متالیک تک جزئی فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.

در این رنگ ها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگه داشتن فیلم رنگ در حین کاربرد آن است؛ یعنی هنگام پاشیده شدن متالیک روی سطح مرطوب، به سمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و رنگ شفافیت بیشتری پیدا می کند.

از این فرآیند امروز در رنگ های بیس کوت استفاده می گردد؛ با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم، زیرا کلیرکوت اورتان به عنوان پوشش نهایی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تامین می کند.

انواع رنگ های اتومبیلی
رنگ اتومبیل دارای انواع مختلف و متفاوت با مزیت های گوناگون می باشد. هر کدام از انواع زیر دارای مزیت و معایب خود است که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد

رنگ های ساده Grass/Solid
رنگ های ساده در واقع یک لایه رنگ معمولی هستند که با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند. این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب اجسام خارجی به رنگ خودرو شود.

رنگ های ساده ارزان قیمت اند، این رنگ کاملا به سطح بدنه می چسبد و برای همین مواقع آسیب دیدگی و خش شدن قسمتی از بدنه به راحتی و با استفاده از قلم های خش گیری قابل ترمیم و احیا را دارا هستند.

با وجود مزیتی که این رنگ از نظر قیمت پایین و سرعت در رنگ آمیزی دارد، اما اگر برای ترمیم انواع رنگ اتومبیل خود به یک مرکز خدمات رنگ خودرو که با تجربه و خبره هستند مراجعه نکنید و در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح رنگ صاف و یکدستی حاصل نشده و رنگ حالتی دانه دانه و چروکیده به خود خواهد گرفت و جلوه جالبی نخواهد داشت.

بعضی از خودروسازان از روشی به نام رنگ آمیزی دو لایه در رنگ ساده استفاده می کنند. که در این روش رنگ آکلریک را با یک ماده ی سخت کننده مثل ایزوسایانات مخلوط می کنند تا رنگ کاملا به بدنه خودرو بچسبد و از آن به سادگی جدا نشود.

رنگ های مات و کدر یا Mittef Inishs
این نوع رنگ اتومبیل از تمامی مدل های دیگر پر هزینه تر بوده و بیشتر برای رنگ های اتومبیل های خاص و گران قیمت به کار می رود. برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد اما اغلب سازندگان این رنگ ها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از پی وی سی ظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ می شوند. نگهداری و ترمیم این مدل از رنگ بسیار دشوار است.

مثلا برای تمیز کردن و شستشوی این اتومبیل ها نمی توان از مواد تمیز کننده و پولیش های عادی استفاده کرد، چون موجب از بین رفتن لایه ی رنگ مات در آن ها خواهد شد و چیزی که باقی می ماند لایه ی رنگ ساده است.

یا اگر رنگ اتومبیل دچار آسیب شود ساختن و هماهنگ کردن آن با رنگی که در اتومبیل به کار رفته کاری سخت ودشوار خواهد بود.پس برای آسیب ندیدن و از بین نرفتن رنگ اتومبیل به نکات توصیه شده توسط شرکت سازنده کاملا دقت کرده وبه آن ها توجه کنید.

عوامل موثر در تطبیق رنگ خودرو
حال که مواد اولیه و نحوه کاربرد رنگهای اتومبیل را میدانیم، به شرح مشکلاتی که در حین استفاده از رنگ رخ می دهد می پردازیم. اولین چالش، استاندارد کارخانه است.

امروزه کد رنگ ها به طور متوسط بین 3 تا 7 تناوب دارد. در واقع تناوب بیشتری وجود دارد، اما تولید کنندگان رنگ اتومبیلی جهت سهولت استفاده از اطلاعات پایه آن را محدود کرده اند.

تاریخچه رنگ اتومبیل

تا سال 1985 میلادی اکثر اتومبیل ها با رنگ های تک جزئی رنگ آمیزی می شد که باعث پیدایش مشکلاتی در تطبیق رنگ خودرو به وجود می آمد زیرا در رنگ های متالیک تک جزئی فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.

در این رنگ ها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگه داشتن فیلم رنگ در حین کاربرد آن است؛ یعنی هنگام پاشیده شدن متالیک روی سطح مرطوب، به سمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و رنگ شفافیت بیشتری پیدا می کند.

از این فرآیند امروز در رنگ های بیس کوت استفاده می گردد؛ با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم، زیرا کلیرکوت اورتان به عنوان پوشش نهایی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تامین می کند.

ماشین

انواع رنگ های اتومبیلی
رنگ اتومبیل دارای انواع مختلف و متفاوت با مزیت های گوناگون می باشد. هر کدام از انواع زیر دارای مزیت و معایب خود است که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد

رنگ های ساده Grass/Solid
رنگ های ساده در واقع یک لایه رنگ معمولی هستند که با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند. این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب اجسام خارجی به رنگ خودرو شود.

رنگ های ساده ارزان قیمت اند، این رنگ کاملا به سطح بدنه می چسبد و برای همین مواقع آسیب دیدگی و خش شدن قسمتی از بدنه به راحتی و با استفاده از قلم های خش گیری قابل ترمیم و احیا را دارا هستند.

با وجود مزیتی که این رنگ از نظر قیمت پایین و سرعت در رنگ آمیزی دارد، اما اگر برای ترمیم انواع رنگ اتومبیل خود به یک مرکز خدمات رنگ خودرو که با تجربه و خبره هستند مراجعه نکنید و در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح رنگ صاف و یکدستی حاصل نشده و رنگ حالتی دانه دانه و چروکیده به خود خواهد گرفت و جلوه جالبی نخواهد داشت.

بعضی از خودروسازان از روشی به نام رنگ آمیزی دو لایه در رنگ ساده استفاده می کنند. که در این روش رنگ آکلریک را با یک ماده ی سخت کننده مثل ایزوسایانات مخلوط می کنند تا رنگ کاملا به بدنه خودرو بچسبد و از آن به سادگی جدا نشود.

رنگ های مات و کدر یا Mittef Inishs
این نوع رنگ اتومبیل از تمامی مدل های دیگر پر هزینه تر بوده و بیشتر برای رنگ های اتومبیل های خاص و گران قیمت به کار می رود. برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد اما اغلب سازندگان این رنگ ها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از پی وی سی ظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ می شوند. نگهداری و ترمیم این مدل از رنگ بسیار دشوار است.

مثلا برای تمیز کردن و شستشوی این اتومبیل ها نمی توان از مواد تمیز کننده و پولیش های عادی استفاده کرد، چون موجب از بین رفتن لایه ی رنگ مات در آن ها خواهد شد و چیزی که باقی می ماند لایه ی رنگ ساده است.

یا اگر رنگ اتومبیل دچار آسیب شود ساختن و هماهنگ کردن آن با رنگی که در اتومبیل به کار رفته کاری سخت ودشوار خواهد بود.پس برای آسیب ندیدن و از بین نرفتن رنگ اتومبیل به نکات توصیه شده توسط شرکت سازنده کاملا دقت کرده وبه آن ها توجه کنید.

عوامل موثر در تطبیق رنگ خودرو
حال که مواد اولیه و نحوه کاربرد رنگهای اتومبیل را میدانیم، به شرح مشکلاتی که در حین استفاده از رنگ رخ می دهد می پردازیم. اولین چالش، استاندارد کارخانه است.

امروزه کد رنگ ها به طور متوسط بین 3 تا 7 تناوب دارد. در واقع تناوب بیشتری وجود دارد، اما تولید کنندگان رنگ اتومبیلی جهت سهولت استفاده از اطلاعات پایه آن را محدود کرده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>