اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات به افغانستان

صادرات به افغانستان:
اقتصاد در زندگی مردم افغانستان و سرنوشت آن‌ها نقش سازنده‌ای دارد، برای همین باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

اشتراک فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان در روابط اقتصادی آن‌ها تأثیر بسزایی دارد و نیز دانش فنی، که مهم‌ترین بخش از صادرات به افغانستان محسوب می‌شود.

کالاهای ایرانی در افغانستان مانند مواد غذایی و شوینده مورد استقبال بوده و اکثر مردم افغانستان از کیفیت کالاهای ایرانی راضی هستند. اولویت ایران، وحدت ملی افغانستان در بخش اقتصاد می باشد و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام گرفته، که عمده آن در بخش صنعت مواد غذایی، برق، انرژی خورشیدی و بادی است.

تجار و بازرگانان انتظار دارند تا دولت افغانستان به دلیل قدرت و امکانات بیشتری که در اختیار دارد، زمینه مناسبی را برای تولیدات و حمایت از بانک‌ها فراهم سازد. اشتراکات فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان، سبب اجرای پروژه‌های مختلفی از طرف وزارت اقتصاد افغانستان شده است و این پروه‌ها در حال پیشرفت می باشند.

صادرات به این کشور از سوی ایران، بیش از دو و نیم میلیون دلار است و این روند رو به افزایش می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده میزان تجارت بین این دو کشور به 4 میلیارد دلار برسد.

مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان:
مهم‌ترین اقلام صادراتی به افغانستان شامل مواد غذایی، مواد شوینده و مصالح ساختمانی به ویژه گچ و سیمان می باشد و سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه کالای وارداتی از افغانستان به ایران است.

مواد نفتی و مشتقات پتروشیمی، مواد غذایی مانند شیرینی جات، انواع نان، رب گوجه فرنگی وغیره، تجهیزات ساختمانی مانند انواع کابل، سیم، مفتول، سیمان و مواد شوینده و بهداشتی و بسیاری اقلام دیگر از جمله کالاهایی هستند که در فهرست صادرات به افغانستان قرار دارند.

بازار مناسبی در بخش پروژه‌ها و سرمایه گذاری در کشور افغانستان وجود دارد و از سرمایه گذاری‌های اصلی می‌توان به بحث خدمات فنی ومهندسی اشاره نمود، و حتی زمینه فعالیت برای کارهای عمرانی هم مهیا می‌باشد.

سرمایه گذاری، برای صادرات به افغانستان:
در بخش استخراج معادن، فعالیت هایی توسط ایران در افغانستان آغاز شده و زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری سیمان، در صادرات به افغانستان و نیز ایجاد برخی کارخانجات در این کشور وجود دارد.مهم‌ترین مطلب این است که، هیچ گونه مشکلی در روابط مالی و زمینه‌های دیگر بین این دو کشور وجود ندارد.

برای بالا رفتن تراز تجاری ایران با افغانستان، این موضوع بستگی به دولت این کشور دارد و اگر بحث‌های امنیت اقتصادی، سرمایه گذاری و کمک‌های خارجی به افغانستان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، باعث افزایش صادرات ایران به این کشور می شود.

بحث قیمت مهم‌ترین فاکتور در صادرات محصولات ایرانی به افغانستان می باشد، اما ایران همیشه سعی کرده تا در بحث کیفیت و مسائل صادراتی و خدمات پس از فروش دقت‌های لازم را انجام دهد، در حالی که، قیمت کالاها هنوز فاکتور مهمی برای صادرات به این کشور محسوب می‌شود.زبان و مذهب مشترک بین ایران و افغانستان سبب شده، تا زمینه خوبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی فراهم شود.

دلایل افزایش صادرات ایران به افغانستان:
کیفیت بالای کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای پاکستانی، نامصون بودن راههای پاکستان از دلایل افزایش صادرات ایران به افغانستان می‌باشد.

از نظر اقتصادی این کشور وابسته به کشورهای خارجی می باشد و یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، که با کمک کشورهایی مانند ایران، اقتصاد آن رشد داشته است.

میانگین صادرات به افغانستانطی ده سال پیش، صد میلیون دلار بوده، اما در حال حاضر به بیش از یک میلیارد دلار در سال رسیده است.طبق گفته‌های مسئولین افغانستان، میزان صادرات ایران بیشتر از این رقم‌ها برآورد شده است.

مواد ساختمانی، وسایل الکترونیک، فرش، مواد خوراکی و شوینده‌ها از مهم‌ترین کالاهای ایرانی برای صادرات به این کشور به شمار می‌روند. در حالی که مقامات ایرانی میزان صادرات را کمی بیشتر از یک میلیارد دلار اعلام کرده‌اند، اما برخی مقامات افغانستان میزان صادرات ایران را حدود ده میلیارد دلار در سال تخمین زده‌اند.

بر اساس پیش بینی نظام بازار آزاد، صادرات کالا های ایرانی به افغانستان ادامه و روند رو به رشدی را خواهد داشت. بر اساس آمار درابتدای سال 94 حدود 2 میلیارد و 100 میلیون دلار صادرات به افغانستان وجود داشته است و در حال حاضر، صادرات به این کشور از سوی ایران، بیش از دو و نیم میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود در سال های آینده میزان صادرات به این کشور، به حدود 4 میلیارد دلار برسد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>