اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

توضیحی بر رنگ های مختلفی که خودروسازان برای خودروهای خود انتخاب می کنند

بدون شک یکی از بزرگ ترین و گران ترین خرید های یک شخص در طول دوران زندگی، خرید خودرو است. یکی از مهم ترین فاکتورهای ظاهری یک خودرو نیز رنگ آن است. اما رنگ خودرو چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد که بعضی از خودروسازان قیمتی برابر با قیمت یک خودروی کامل و حتی چند خودرو را از خریداران طلب می کنند؟ در حال حاضر خودروهای تولیدی شرکت های خودرو سازی با رنگ ها و طرح های متفاوت و زیادی به بازار عرضه شده که شامل طیف وسیعی از رنگ های مختلف با جنس ها و طیف های متفاوت است. همین مساله در بعضی مواقع موجب سردرگمی خریداران شده و انتخاب جنس و رنگ را به امری دشوار و گیج کننده تبدیل می کند. به همین دلیل بر آن شدیم تا با معرفی انواع رنگ های موجود برای خودروها (اعم از استاندارد و یا سفارشی و خاص)، قدرت تمایز بین رنگ های مختلف را به شما بدهیم تا بدون نگرانی و با اطلاع از نقاط ضعف و قوت هر کدام از این رنگ ها و با توجه به قیمت تمام شده برای هر کدام از آنها، نمونه مناسب برای خودروی خود را انتخاب نمایید.

رنگ های ساده یا Solid یا Gloss
تقریبا تمامی خودروهای موجود در بازار به صورت استاندارد و بدون دریافت هیچ هزینه اضافی با این نوع رنگ، تزئین و رنگ آمیزی می گردند. البته خودروهای لوکس و گرانقیمت از این قاعده مستثنی بوده و با رنگ های خاص و گاه سفارشی به مشتری ارائه می گردند. رنگ های ارائه شده در این طیف محدود بوده و خودروها بیشتر با رنگ های پرطرفداری مانند سفید، مشکی، خاکستری، قرمز و یا آبی رنگ آمیزی می شوند. به زبان ساده، رنگ های ساده (Gloss یا Solid) یک لایه رنگ معمولی بوده که باید روکش بی رنگ که با نام Clear Coat شناخته می شود، پوشیده می گردند. این لایه علاوه بر اینکه ظاهری براق به رنگ خودرو می دهد، به عنوان مانعی برای اجسام خارجی بحساب آمده و از خط و خش افتادن آن در برابر آسیب های سطحی جلوگیری می کند.

تعدادی از شرکت های خودرو سازی نیز از روش رنگ آمیزی دولایه استفاده می کنند. در این روش رنگ آکریلیک را با یک ماده سخت کننده ایزوسیانات (isocyanate) مخلوط کرده و سپس به رنگ آمیزی خودرو با آن می پردازند. این ترکیب موجب آن شده که رنگ به بدنه خودرو چسبیده و به سادگی از آن جدا نگردد. رنگ های ساده (Gloss یا Solid) بسیار ارزان بوده و تنها با یک بار رنگ آمیزی به بدنه خودرو چسبیده و سطح مورد نظر را به رنگ دلخواه در می آورد. علاوه بر این هنگامیکه بدنه به وسیله قطعات شن و سنگ و یا هر عامل خارجی دیگری دچار صدمه گردد، به آسانی و با استفاده از قلم های خشگیری موجود در بازار می توان به ترمیم آن پرداخت. در صورت بروز صدمات جدی تر و خراشیدگی های عمیق، می توان با مراجعه به تعمیرگاه ها و مراکز خدمات رنگ خودرو با قیمتی پایین اقدام به ترمیم آن نمود.
با این وجود این رنگ ها به دلیل قیمت پایین و سرعت در رنگ آمیزی در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح، کاملا صاف و یکدست نشده و حالتی مانند پوست پرتقال (چروکیده گی های ریز) را به خود خواهد گرفت. به دلیل این مسائل استفاده از آنها در خودروهای مدرن امروزی کمتر بوده و به رنگ های سفید، مشکی، آبی و قرمز محدود شده است و جذابیت و تنوع انواع دیگر رنگ را ندارد.

ماشین

رنگ های متالیک (Metallic)
رنگهای متالیک دقیقا مانند رنگ های ساده (Gloss یا Solid) بوده فقط مقدار مشخصی از پودر فلز به آنها اضافه شده است. مقدار این ترکیب در کارخانه های خودروسازی مختلف متفاوت بوده اما نسبت کلی آن چیزی در حدود 1 به 50 بوده و مقداری نزدیک به 2 درصد پودر فلز آلومینیوم به آن اضافه می گردد. با توجه به اینکه از نظر قیمت، رنگ های متالیک فرق چندانی با رنگ های ساده (Gloss یا Solid) ندارند، معمولا در خودروهای با سایز کوچک و شهری، افزایش قیمت محسوسی نداشته و برخی از کارخانه های تولید خودرو مبلغی در حدود 250 پوند (معادل 1.2 میلیون تومان) را برای رنگ آمیزی خودرو با این مدل از رنگ ها از خریدار طلب می کنند.
با توجه به اینکه قطعات فلز موجود در اینگونه رنگ ها، نور را به خوبی منعکس می کند، خودروهای رنگ آمیزی شده با رنگ های متالیک معمولا درخشش بیشتری داشته و جلوه بهتری را به خودرو می دهند. خط و خش های کوچک و ریز نیز با توجه به برق فلز موجود در این رنگ ها از دور قابل تشخیص نبوده و این رنگ ها جلوه بهتری نسبت به رنگ های ساده (Gloss یا Solid) خواهند داشت. البته این نکات مثبت زمانی به چشم می آید که خودرو شما تمیز بوده و سال های زیادی را دور از کارواش سر نکرده باشد! البته رنگ های متالیک نیز مشکلات خاص خود را دارند. این رنگ ها با توجه به اینکه از مقادیر متفاوتی از براده های فلزی استفاده می کنند، شما را در هنگام تعمیر و ترمیم رنگ دچار مشگل کرده و ممکن است که خودروی شما بعد از رنگ آمیزی مجدد و ناحیه ای، اندکی دو رنگ به نظر برسد.

رنگ های صدفی یا Pearlescent
رنگ های صدفی یا Pearlescent مانند رنگ های متالیک بوده و تفاوت آنها استفاده از براده های سرامیک بوده که به آنها میکا (Mica) گفته می شود. ذرات میکا علاوه بر منعکس کردن، نور تابیده شده را منکسر نیز کرده و طیف رنگ های زیبایی را به چشم بیننده منتقل می کند. در نتیجه خودرویی که با استفاده از این نوع رنگ ها پوشانده شده باشد، رنگ اصلی خودرو را به همراه طیفی از آن به نمایش می گذارد. این رنگ از زاویه های مختلف طیف های مختلفی از رنگ را از خود منعکس کرده و نمایی بسیار زیبا و جذاب را به خودرو می بخشد. از خودروسازانی که از رنگ های صدفی یا Pearlescent برای رنگ آمیزی خودروهای تولیدی خود استفاده می کنند، می توان به انواع مختلف آئودی (Audi) اشاره کرد.
بر خلاف رنگ های متالیک، براده های موجود در رنگ های صدفی یا Pearlescent از قیمت بالایی برخوردار هستند. این مواد با فرمول هایی مانند NaMg3AlSi3O10F2 به بازار عرضه می شوند. این قیمت بسته به نوع خودرو و کلاس آن متفاوت بوده و در شرایطی بر قیمت خودرو نیز می افزایند. رنگ های صدفی یا Pearlescent همان قابلیت های رنگ های متالیک را داشته و علاوه بر آن ظاهری بسیار چشم نواز تر را به خودرو می دهد. البته نباید از این نکته غافل شد که هزینه تعمیر و ترمیم رنگ های صدفی یا Pearlescent بسیار گران بوده و نیاز به گاراژها و متخصصین بسیار کارآزموده و حرفه ای دارد.

رنگ های مات یا Matte Finish
خودروهای تزئین شده با رنگ های مات یا Matte Finish، مواردی نیستند که هر روزه شاهد آنها باشیم. این رنگ ها معمولا در خودروهای خاص و گرانقیمت استفاده شده و ظاهری بسیار متفاوت به خودرو می بخشند. رنگ های مورد استفاده در اینگونه رنگ آمیزی شامل طیف های سیاه و خاکستری است. راه های زیادی برای مات کردن و گرفتن درخشش رنگ خودرو وجود دارد اما در صنعت خودرو این کار بیشتر توسط پوشاندن سطح رنگ ساده (Solid یا Gloss) با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از PVC بوده که مانع درخشش رنگ شده و ظاهری مات و کدر به آن می دهد.
این نوع رنگ آمیزی از تمامی مدل های ذکر شده گران تر بوده و به طور مثال شرکت ب ام دبلیو (BMW) برای مدل M3 خود در صورتیکه با استفاده از رنگ های مات یا Matte Finish تزئین شده باشد مبلغی در حدود 3.000 پوند اضافی را از خریدار طلب می کند. نگهداری و ترمیم این نوع رنگ نیز بسیار سخت و دشوار است. در صورت عدم رعایت نکات توصیه شده توسط کارخانه، رنگ های مات یا Matte Finish به سرعت دچار آسیب شده و از بین می رود. به طور مثال استفاده از مواد تمیز کننده عادی برای شستشو و پولیش رنگ های مات یا Matte Finish موجب از بین رفتن لایه مات کننده پلاستیک شده و خودروی شما به رنگ ساده (Solid یا Gloss) زیرین خود تغییر رنگ خواهد داد!

رنگ های خاص و سفارشی
برخی از خودروهای تشریفاتی و تجملی برای جلب توجه بیشتر و القا حس متفاوت بودن، با استفاده از رنگ های خاص و سفارشی رنگ آمیزی می شوند. این رنگ ها، گرانقیمت ترین نمونه های موجود در بازار بوده و به طور مثال خودروی مرسدس بنز AMG مدل GT با قیمتی در حدود 100.000 پوند، تنها مبلغ 10.000 پوند را برای رنگ آمیزی به رنگ خاص زرد رنگ خود از مشتریان دریافت می نماید! البته خودروهای نسبتا ارزان قیمت نیز با این نوع رنگ ها به بازار ارائه می شوند که مدل فیستا (Fiesta) شرکت خودروسازی فورد (Ford) بهترین نمونه آن است.
این رنگ ها توسط متخصصین با تجربه ساخته شده و گاهی نیازمند رنگ آمیزی با چندین لایه مختلف رنگ بوده تا نمای اصلی و خاص را به خود بگیرد. درخشش و جلوه اینگونه رنگ ها بسیار زیاد تر از انواع دیگر رنگ ها بوده و خودرو را به خودرویی واقعا خاص و متمایز تبدیل می کند. همانطور که گفته شد قیمت اینگونه رنگ ها بسیار بالا بوده و هزینه تعمیر و بازسازی آن نیز بسیار بالا و سرسام آور است. البته اگر فکر می کنید که قیمت 6.000 پوندی رنگ خاص و متمایز نقره ای موجود برای خودروهای ب ام و رقمی عجیب و نا معقول است باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه رنگ آمیزی خودروی پورشه (Porsche) مدل 918 به رنگ فلز مایع چیزی در حدود 36.000 پوند (قیمتی بیشتر از یک دستگاه ب ام و سری 5 و یا سری E خودروهای مرسدس بنز) خواهد بود. البته برای رنگ ها و نمای خاص خودرو قیمت هایی بالاتر این نیز وجود داشته و هزینه تجهیز یک دستگاه بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) به بدنه ای ساخته شده از فیبر کربن رقمی در حدود 200.000 پوند (برابر با قیمت یک دستگاه فراری و یا لامبورگینی) خواهد بود!

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>