اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خصوصیات سنگ اسلب چیست؟

سنگ اسلب به نوعی برش و پرداخت سنگ گفته می شود و نه یک نوع یا جنسی از سنگ. به طور کلی سنگ بعد از استخراج از معدن برش می خورد و به شکل ها و ابعاد مختلفی در می آید.

نتیجه ی حاصل از یکی از انواع برش سنگ، سنگ اسلب است. سنگ اسلب ابعاد نسبتاً بزرگی دارد. در این مطلب به ویژگی های سنگ اسلب، ابعاد و کاربردهای آن، علت تهیه ی سنگ اسلب و ابزارهای برش سنگ اسلب می پردازیم.

سنگ های اسلب چه نوع سنگ هایی هستند؟

به سنگی که عرض آن بالاتر از 70 سانتیمتر باشد، سنگ اسلب می گویند. سنگ های مختلف از جمله گرانیت، مرمریت، کوارتز، مرمر طبیعی و تراورتن، پس از اینکه به صورت سنگ کوپ از معدن استخراج می شوند، در قطعاتی با ابعاد بزرگ برش می خورند؛ به این سنگ، سنگ اسلب گفته می شود.

فرآیند برش و صیقل دادن این سنگ ها دشوار و حساس است و حمل و نقل آن ها نیز به همچنین. به همین دلیل نسبت به سنگ های دیگر گران تر هستند.

ابعاد سنگ های اسلب

سنگ اسلب معمولاً در ابعاد 120× 220 سانتیمتر تولید می شود و ضخامت آن معمولاً دو سانتیمتر یا بیشتر است. عموماً اگر سنگی عرض بیشتر از 70 سانتیمتر داشته باشد به آن سنگ اسلب می گویند.البته بسته به کاربرد سنگ اسلب، ابعاد آن نیز تغییر می کند. برای مثال سنگ اسلب صادراتی عرض 120 سانتیمتر و طول 250 تا 300 سانتیمتر دارد.

کاربرد سنگ های اسلب

سنگ اسلب به دلیل زیبایی خاصی که دارد به عنوان سنگی تزئینی و در دیوارها و کف ساختمان استفاده می شود. همانطور که گفتیم سنگ اسلب در ابعاد نسبتاً بزرگ تراشیده می شود، بنابراین مهم ترین کاربرد آن می تواند در جاهایی باشد که قرار است مساحت زیادی تحت پوشش قرار گیرد.

به ویژه در مکان هایی که می خواهیم جلوه ای منحصر به فرد و لوکس ایجاد کنیم، از سنگ اسلب استفاده می کنیم؛ به عنوان مثال از سنگ های اسلب در سالن های بزرگ، لابی هتل، موزه و نمایشگاه ها استفاده می شود.

کاربرد رایج تر سنگ اسلب که همه ی ما ممکن است با آن برخورد داشته باشیم در دکوراسیون داخلی است. در این راستا، از سنگ اسلب در تولید روشویی، پیشخوان و کابینت آشپزخانه بهره می برند.

چرا سنگ ها به صورت اسلب برش زده می شوند؟

دلیل اینکه سنگ به صورت اسلب برش زده می شود این است که سطح وسیع تری از سنگ را به نمایش می گذارد. از این رو طرح های طبیعی و زیبای سنگ قابل مشاهده بوده و سنگ اسلب را برای تزئینات و دکوراسیون داخلی مناسب می سازد.

علاوه بر این که در سنگ اسلب شکل و ظاهر طبیعی سنگ حفظ می شود، رنگ سنگ نیز همان رنگ طبیعی خودش است و با رنگ های مصنوعی آن را رنگ آمیزی نمی کنند. به همین دلیل گزینه ی خیلی مناسبی برای افرادی است که به طبیعی بودن محیط اطراف خود اهمیت می دهند.

یکی از دیگر دلایلی که باعث شده برش سنگ اسلب رواج پیدا کند، چسبندگی بالای این سنگ است. سنگ اسلب را با دوغاب و سیمان روی دیوار نصب می کنند.همچنین نگهداری سنگ اسلب ساده و مقاومت و استحکام آن زیاد است. به این دلایل استفاده از سنگ اسلب محدودیتی ندارد و در هر فضایی و با هر شرایط زیست محیطی مطابقت دارد.

ابزار برش سنگ اسلب

سنگ اسلب را با اره برش می زنند. در واقع اره رایج ترین ابزار برش سنگ است. روش کار به این شکل است که بلوک های سنگ که از معدن به کارخانه ی سنگ بری منتقل شده اند، با اره هایی که تیغه های الماسه ی موازی دارند بریده می شوند.

اره های برش سنگ اسلب بین 40 تا 80 عدد تیغه دارند. این اره ها قدرت های متفاوتی دارند و بر اساس قدرت خود به دو دسته تقسیم می شوند؛ اره های نرم بر و اره های سخت بر.از اره های سخت بر برای برش سنگ های سخت مثل سنگ گرانیت استفاه می شود. اره های سخت بر بر خلاف اره های نرم بر فاقد تیغه ی الماسه هستند.

در این اره ها از براده ی چدن یا فولاد برای بریدن سنگ استفاده می شود. تفاوت دیگر اره ی سخت بر با اره ی نرم بر در تعداد تیغه های آن است؛ اره ی سخت بر چند ده تا چند صد تیغه دارد. در برخی انواع جدیدتر دستگاه های سنگبری تعداد تیغه ها به 150 نیز می رسد.

اما اره ی نرم بر برای برش سنگ های آهکی به کار می رود. به عنوان می توان به سنگ هایی مثل تراورتن و مرمریت اشاره کرد که نسبت به گرانیت سختی کمتری دارند. تیغه های اره های نرم بر الماسه است. اره های نرم بر معمولاً سه نوع اره الماسی دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>