اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بسیاری از قطعات خودروهای مسابقه از لحاظ ماهیت مشابه خودرو های معمولی هستند به عنوان مثال هر دو موتور دارند، هر دو گیربکس دارند و لاستیک و فرمان و… ولی تفاوت در عملکرد و شکل آنهاست. در مقاله شماره 1 ساخت ماشین مسابقه به معرفی اجزای ماشین مسابقه و قسمت هایی که نسبت به ماشین های معمولی بهینه سازی می شوند میپردازیم:

  • 1) بهینه سازی سیستم تعلیق
  • 2) بهینه سازی سیستم فرمان
  • 3) بهینه سازی جلو بندی اتومبیل
  • 4) تقویت موتور و گیربکس
  • 5) تقویت بدنه

ماشین

بهینه سازی سیستم تعلیق:
نصب استرس بار:
نوعی اتصالات بسیار مستحکم که بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنرها می گردد.

نصب بال:

خودروهای فرمول یک و ماشین های مسابقه ای برعکس هواپیما عمل می کنند. بال های هواپیما به نحوی طراحی شده اند که جریان هوا را طوری هدایت کنند که نیرویی به سمت بالا تولید شود. عکس این اتفاق در یک ماشین مسابقه اتفاق می افتد؛ در نتیجه فشار نیرویی به سمت پایین تولید می شود تا کنترل راننده بیشتر گردد و عقب خودرو بازی نکند

تغییر کمبر:
کمبر عبارت است از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخها با راستای قائم، چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد به آن کمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد کمبر منفی گفته می شود. با کاهش این زاویه و هم راستا کردن آن با چرخ های عقب می توان سرعت را در مسابقات درگ افزایش داد.

از دیگر اجزای ماشین مسابقه بدنه و اتاق خودرو های فرمول یک و یا ریس می باشد
بدنه: مخلوط رشته های کربن پیچشی (در حال چرخش) که با صمغ ترکیب شده و لایه کربنی هم روی آلومینیوم را گرفته که موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینکه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می کند. تقویت بدنه شامل:

  • تقویت گلگیرها
  • تقویت رکابها
  • تغییر درب صندوق
  • تغییر درپوش موتور
  • تقویت سپرها
  • تقویت سقف
  • تقویت با کیت آیرودینامیک اسپویلر
  • تغییر زیر رکاب
  • تغییر فلاپ

فلاپ: به مجموعه 4 تکه ای که گفته می شود که در قسمت پایین اتاق و سپرها نصب شده و موجب پایداری بیشتر خودرو در مقابل جریان شدید هوا می شود. نوعی فلاپ نیز فقط جنبه تزیینی داشته که در قسمت پایین درهای خودرو نصب می گردد.

اتاق: باید اندازه کوچک و کفی صاف داشته باشند. صندلی ها دقیقاً بر اساس اندازه های یک راننده درست شده به صورتی که حرکت او در اتاقک موقعی که دور مسیر می گردد، تا حد ممکن کاهش بیابد.

فرمان: فرمان های F1 پیچیده هستند. راننده بایستی پارامتر های مختلفی از جمله وضعیت موتور، سیستم بازیابی انرژی، میزان تعادل در ترمزهای جلو و عقب، حالت موتور، گشتاور و … را کنترل کند.

انواع دکمه های فرمان ماشین های مسابقه فرمول 1: صفحه نمایش(Display)، چراغ ها (Lights)، دکمه +1 و +10، دکمه N، دکمه DRS، دکمه X، دکمه سبقت (OT ,Overtake)، دکمه Pit Confirm، دکمه PL.Pit Lane، دکمه صحبت کردن (Talk Buttom)، دکمه شروع مسابقه (RS.Race Start)، درجه ورود و خروج (Entray And Exit)، درجه پیچ های سرعت بالا و پایین(Mid And Hi Speed)، درجه تنظیم ترمز(Brake balance)، درجه استراتژی(Strat درجه سمت چپ)، درجه همه کاره(Multi-Function درجه وسط)، درجه تنظیم موتور (HPP.Hi Powertrain)

ماشین

بهینه سازی سیستم فرمان:
تغییر پروفایل:
پروفایل به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک که هرچه این دیواره کوتاه تر باشد خودرو از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند کرد. این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است.

رفع اور استیر:
اور استیر به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان خودرو مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر لیز خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و ماشین بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود. این حالت بیشتر در خودروهای دف عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود. با استفاده از لاستیک بهتر، تغییر دف عقب به جلو و یا ایجاد سیستم ضد لغزش می توان این وضعیت را بهبود بخشید

استفاده از اسلیک:
اسلیک نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. ولی به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس کارایی ندارد.

مجموعه کارهایی که روی پیشرانه خودرو انجام میدهیم، از افزودن و یا تعویض قطعات تا تعویض موتور و گیربکس:
کم شافت یا میل سوپاپ:

نصب کم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده که به لحاظ استحکام بیشتر و همچنین بادامکهای بزرگ تر موجب بهبود ورودی و خروجی و در نتیجه کارایی بیشتر موتور می شود.

تغییر حجم موتور:
به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود که پیستونها در آن در حرکتند و سوخت موجود در آن را متراکم می کنند که برابراست با V=4*(r*r*3.14)*h
r=شعاع پیستون
h=کورس پیستون
و واحد آن CC می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود.

به عنوان مثال: حجم موتور 206 تیو فایو 1600 سی سی و یا 405 با حجمهای 1600، 1800 و 2000 می باشد که نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.

افزایش حجم موتور با تغییر بلوک سیلندر و یا پورت پولیش انجام می شود.

تقویت سنتر:
تغییر و تقویت سنتر که لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد.

وبر:
نوعی کاربراتور دو دهانه ایتالیایی است که تأثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد. اما از سوخت حداکثر استفاده را می کند. این نوع کاربراتور برای تقویت و آماده سازی خودرو برای مسابقات بسیار رایج است.

نصب هدرز:
هدرز مانیفولد بهینه دود می باشد که گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می کند و باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد.

جدا از اجزای ماشین مسابقه باید بعضی اصطلاحات مسابقات خودرویی را بدانید:

درگ:
مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم به طول 400 متر یا 1000 متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.

دریفت:
عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن را گویند به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.

ریس چیست ؟
مسابقه ای که در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است.

خط مسابقه یا ریس لاین چیست ؟
خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممکن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر که ریس لاین را رعایت نمی کند پشت سر بگذارد.

لپ:
به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد یک دور یا لپ گفته می شود.

وارم آپ چیست ؟
پس از ورود اتومبیلهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایم گیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیکها، ترمزها و به طور کلی اماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه کلیه شرکت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می نامند.

اصطلاح موتوری:

گشتاور یا نیروی تورک:
نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می کند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>