اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تاریخچه واردات خودروهای چینی به ایران
سال ها در مورد همکاری با شرکت های خودروسازی چین صحبتی نشد تا سرآخر گشایشی در این زمینه صورت گرفت و خودروهای چینی مانند انواع خودرو MVM که در میان بسیاری از طرفداران خودروهای اروپایی به نام ماتیز چینی معروف شد به عنوان پیشگام ورود اژدهای سرخ به صنعت خودروسازی ایران باز کرد. قبل از شروع معرفی خودروهای چینی پیشگام به ایران باید خاطر نشان کرد که شرکت های خودروسازی ایرانی با کمک شرکت های خودروسازی چینی قرار بود با مشارکت هم جایگزین پیکان را در زمانی که پیکان در ایران از رده خارج اعلام شد تعیین کنند و بسازند. البته باید گفت قبل از این که ام وی ای در ایران به عنوان اولین خودرو چینی شناخته شود، خودرو چری بی سر و صدا راه را برای باقی خودروهای چینی باز کرد. شروع ورود خودروهای چینی به ایران از سال 87 و موج دوم آن از سال 88 آغاز شد. شاید جالب باشد که بدانیم در روزها و ماه های اول ورود این خودروها حتی کسی به خرید آن ها فکر نمی کرد و حاضر نبود برای خرید این خودروها هزینه کند. با وضعیت اقتصادی نسبتا خوب این دوران از سال هایی که در ایران می گذشت، همه خودروسازی ها به فکر تولید خودروهای ملی بودند و در این میان کسی توجه ای به ورود فرزندان چهار چرخ اژدهای سرخ به ایران داشت. در حال حاضر، کرمان تبدیل به شهری برای تولید خودرهای چینی شده است و از رشد تولید از سال 1394 تا به امروز همچنان رشد و افزایش خود را داشته اند. کرمان دفترچه صنایع و شرکت های خودروسازی خارجی ها در ایران است؛ زمانی شرکت های مانند دوو، هیوندای و فوولکس بوده است و در حال حاضر جولانگاه شرکت های خودروسازی چینی شده است. موضوعی که می توان نسبت به آن در بازار ایران مطمئن بود این است که شرکت های خودرو چینی با رقابتی سخت این بازار را از دست شرکت های اروپایی گرفته اند و برای حفظ آن بی شک شیوه های جدید و طرح های نوآورانه را در سر خواهند داشت.

پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران کدامند؟
با تمام تلاشی که اژدهای سرخ برای به دست آوردن بازار خودرو نه تنها درایران بلکه در کشورهای دیگر کرده است منجر به به وجود آمدن فهرستی بلندبالا از خودروهای پرفروش چینی شده است که در هر کجای جهان طرفداران خاص خود را دارند. البته یکی از زیرکی هایی که چینی ها در زمینه تولید اتومبیل داشته اند این بود که برای مدت طولانی با همکاری و کسب تجربه با برندهای اروپایی معتبری مانند بنز و بی ام و مشارکت داشته اند و به همین دلیل است که سدان های این کشور شکل و شمایلی اروپایی دارند. قبل تر به خودروهایی مانند جک اس 5 و هایما اس 7 به عنوان شاسی ‍ بلندهای چینی و خانواده بسترن ها و چری آزیرو 5 و نوع توربو آن به عنوان بهترین خودروهای چینی اشاره کردیم. سدان های نامبرده و همچنین شاسی بلندهایی که از آن ها نام بردیم جز پرفروش ترین خودروهای چینی محسوب می شوند و حال نوبت به دیگر خودروهای پرفروش چین در ایران می رسد.

بهترین خودروهای چینی در بازار ایران
کم تر کسی باور می کرد که خودروهای چینی با وجود رقبای اروپایی و آسیایی تباری مانند خودروهای مزدا، تویوتا، ب ام و و فولکس واگن حتی بتوانند وارد بازار ثروتمند ایران شوند چه برسد به این که روزی، فهرستی به نام بهترین خودروهای چینی نیز در وبسایت ها و خبرگزاری های منتشر شود. در اولین گام هایی که خودرو چینی پا به بازار خودرو بسیاری از کشورها به ویژه ایران گذاشت، کسانی که عادت به سوار شدن بر خودروهای به اصطلاح لوکس خارجی از برندهای معتبر بودند، شروع به دست کم گرفتن این خودروها که به انصاف، از ظهر خوبی هم برخوردار هستند، پرداختند اما بعد از مدتی که خودروهای اژدهای سرخ که مانند کودکانی از زیر آتش چین به دامن کشورهای دیگر روانه شدند اوضاع بسیار متفاوت از نگاه اول به خودروهای چینی شد. به راحتی می شود گفت که برگ برنده از دست خودروهای اروپایی که ده ها سال یکه تاز جهان خودرو در جهان بودند ربوده شد و به دست اتومبیل های چینی افتاد. البته برای خرید هر نوع خودرو چه نسخه های اروپایی و شناخته شده و چه چینی و دیگر ماشین های تولید شده در کشورهای آسیایی حتما باید با کارشناسان مجرب این حوزه مشورت کرد اما این که بهترین خودروها کدام هستند را مبنی بر معرفی ها و تعریف و تمجیدها، در میان خودروهای چینی موجود در ایران می توان پیدا کرد. با این حساب، اول از همه برویم سراغ شاسی بلندهای چینی.

ماشین

بهترین شاسی بلندهای چینی
تا همین چند سال پیش تنها یک سری از شرکت های خودروسازی مدعی تولید شاسی بلند بودند و مصرف کنندگان و مخاطبین خودروهای شاسی بلند در جهان هم با شنیدن نام شاسی بلند تنها نام چند برند معروف در ذهن شان نقش می بست. اما در حال حاضر، بازار شاسی بلندها نیز به دست خودروهای چینی افتاده است و اگر کمی در شهر گشت و گذار کنید، تعداد زیادی از این شاسی بلندهای زیبا را که به بهترین ها معروف شده اند می بینید.

جک اس 5، شاسی بلند باوقار
چهره خودروهای شاسی بلند معمولا مغرور است و انگار این ماشین ها نگاهی از بالا به پایین به خودروهای دیگر در مسیر جاده و خیابان دارند اما جک اس 5 که از شاسی بلندهای شناخته شده در ایران است چهره ای متفاوت را از این نوع ماشین به نمایش گذاشته است. ظاهر این ماشین در میان خودروهای چینی و دیگر خودروها به گونه ای است که مخاطب به راحتی می تواند با آن ارتباط برقرار کند. دیگر خبری از غرور و خودکامگی را در چهره این خودرو آسیایی نمی بینید. کیفیت جک اس 5 نیز در مسیرهای مختلف سنجیده شده است. 174 اسب بخار قدرت، موتور 2 لیتری آن هم با امکاناتی مانند توربو شارژ که از خفگی موتور جلوگیری می کند هر آن چه که از یک شاسی بلند انتظار می رود را فراهم کرده است. البته شتاب این خودرو هم مثال زدنی است؛ تنها 12 ثانیه طول می کشد که این ماشین چینی از حالت بی حرکت به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. جعبه دنده 6 سرعته و دو کلاچه بودن آن نیز به راننده این امکان را می دهد که به راحتی بتواند بر پیچ و تاب مسیر و شرایط مختلف ترافیکی مسلط شود. مضاف بر تمام خوبی هایی که این خودرو دارد می توان در مورد خودروهای چینی مانند جک اس 5 به نکته ای اشاره کرد که مخاطبین با خرید اتومبیل های اروپایی با آن دست به گریبان هستند و اما با خودروهای اژدهای سرخ خیر؛ در حال حاضر، با وجود تحریم های خصمانه ای علیه ایران صورت گرفته، چین اما یکی از معدود کشورهای قدرتمندی است که با تمام قوا ایران را یاری نموده و برای خودروهایی که به ایران صادر می کند، قطعات و لوازم مورد نیاز را نیز صادر می کند که مخاطب ایرانی این خودروها بتواند به راحتی از خدمات پس از فروش آن استفاده کند.

هایما S7 رقیب پرقدرت چینی
از سال 1395 در میان تمام خودروهای شاسی بلندی که به ایران راه پیدا کردند، هایما S7 از محبوبیت بسیار بالایی در میان مصرف کنندگان داخلی برخوردار شد. موتور 32 لیتری و قدرت اسب بخار 148 این خودرو بیش از همه شاخصه های آن توانست نظر بسیاری از مشکل پسندان عرصه خودرو را به خود جذب کند. این خودرو چینی در این مدت کوتاه تا حدی در بازار ایران پیشروی داشته است که تنها رقبایش را می توان از هم تبارهای خودش یعنی جک اس 5 و هاوال H2 دانست. هایما S7 از معدود ماشین هایی است که از امکاناتی مانند دوربین 360 درجه بهره می برد و در نوع خود یک اتومبیل فول آپشن به حساب می آید. البته لازم به ذکر است که آپشن های این خودرو نیز از خدمات پس از فروش برخوردار است و در زمان ایجاد مشکل برای تامین قطعات آن دچار مشکل نخواهید شد. موتور توربوشارژ که از ملزومات یک شاسی بلند به شمار می آید نیز به موتور قدرتمند این خودرو اضافه شده است. پیشرانه این خودرو نیز.5 لیتری است و در قیاس با خودروهای دیگر، 31 اسب بخار بیش تر قدرت دارد.

خودروهای چینی صندوقدار خوش نام
سدان ها امروزه یکی از معروف ترین ها و یکه تازان عرصه خودرو در کشور به حساب می آیند. این محبوبیت بی دلیل نیست. دلیل اصلی این محبوبیت به خاطر طراحی سدان های چینی است؛چه طراحی داخلی و چه نمای بیرونی این خودروهای چینی مختص به خود آن ها هست و از نمونه های دیگر در جهان روسازی نشده است. البته یکی از دغدغه های اصلی در مورد سدان های چینی این است که تعداد تولیدات روز این خودرو در ایران به خاطر استقبال فراوان مخاطبین و البته کم تر تکرار شدن واردات این خودرو، بسیاری از مخاطبان و طرفداران خودروهای چینی به ویژه سدان های جذاب این کشور مجبور به خرید سدان های دست دوم شده اند که البته از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

بسترن B30 و انواع آن
بسترن B30 به عنوان یکی از اولین سدان های چینی وارد ایران شد و ظاهر شیک آن نظر بسیاری مصرف کنندگان را به خود جلب کرد. بعد از ورود بسترن B30 دوباره از همین سدان، مدل های B50 و B40F به عنوان نسخه ای بروز شده از B40 به بازار ایران وارد شد. بسترن B30 که از محصولات سال 2015 شرکت FAW چین است و برای ساخت این خودرو از گیربکس های ژاپنی قدرتمند کمک گرفته شده است. مصرف سوخت و استهلاک بسیار کم انواع بسترن بیش از هر چیز دیگر باعث شهرت این سدان چینی در میان خودروهای چینی شده است.

چری آریزو 5 توربو
چری آریزو 5 توربو نیز مانند هم خانواده اش از سال 1395 هجری شمسی پا به ایران گذاشت و نسخه پیشرفته این خودرو از سال 1396 ه وسیله شرکت های ایرانی روانه بازار شد. هر چه قدر آریزو مورد پسند مصرف کنندگان داخلی قرار نگرفته اما آریزو 5 از خودروهای محبوبی است که در حال حاضر همچنان مورد استقبال قرار گرفته است. 147 اسب بخار قدرت این خودرو است و هم طراحی داخلی اش از ویژگی های خاص برخوردار است و هم طراحی خارجی آن مورد پسند مصرف کنندگان داخلی قرار گرفته است. یکی از ویژگی های اصلی این خودرو در میان دیگر خودروهای چینی از شتاب مثال زدنی برخوردار است.

ماشین

دانگ فنگ اچ سی کراس، دورگه چینی-فرانسوی
دانگ فنگ H30 کراس که از امروزه یکی از پرطرفدارترین خودروهای چینی در ایران است، تولیدش در PSA فرانسه انجام شده است و با طرح کلاسیک خود امکاناتی فول آپشن در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. موتور 1٫6 لیتری و قدرتی معادل 106 اسب بخار در این خودرو، توانایی مثال زدنی را در تار و پود این دو رگه چینی-فرانسوی خورانده است. سال 1395 سالی بود که دانگ فنگ اچ سی کراس راه خود را به ایران باز کرد و با گشتاور 142 نیوتنی، خود را بر سر زبان ها انداخت.

جک J5 در ایران
از دیگر خودروهای چینی می توان به جک J5 اشاره کرد. در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، هر کجا که پارکینگی وجود داشته باشد، حداقل می توان دو نسخه از این خودرو را دید. جک J5 هم مانند دیگر خودروهای چینی است که از 2005 وارد ایران شده اند و مانند دیگر هم تبارهایش به سرعت مسیر محبوبیت و شهرت را طی کرده است. یکی از ویژگی هایی که باعث شده جک J5 محبوب شود این است که طراحی داخلی و خارجی این خودرو از نمونه های مازراتی و فراری گرفته شده است و به همان قدرت ساخته و پرداخته شده است. J5 از نمونه ماشین های برند معروف جک است. گیربکس این خودرو 4 سرعته است و قسمت های فنی آن به طور کامل تحت نظارت مهندسین ژاپنی طراحی شده است که میتسوبیشی معروف را دهه ها قبل ساخته اند. می بینید که هر آن چه که از یک اتومبیل توقع می رود در این خودرو جمع آوری شده است.

برلیانس H330 از دیگر خودرهای چینی پرطرفدار
در میان خودروهای تیپ سدان می توان برلیانس H330 را به عنوان بهترین و جمع و جورترین در میان خودروهای چینی دانست. این اتومبیل نیز متولد همکاری شرکت های چینی با برندهای معتبری مانند بنز و بی ام و است و سعی شده تا در این نمونه به اندازه اتومبیل های اروپایی قدرت و طراحی و آپشن ها به خوبی به کار گرفته شود. 103 اسب بخار و 5800 دور در دقیقه از توانایی های فنی این اتومبیل است که با نمونه های قدرتمندی مانند تندر 90 و 296 SD برابری می کند.

ماشین

خودروهای از رده خارج چینی در ایران کدامند؟
در جواب به این سوال باید اول از همه به خاطر داشته باشیم که بیش تر از چند سال نیست که از موج ورود خودروهای چینی به ایران می گذرد و هنوز برای پرسیدن این سوال وقت داریم. از طرفی باید به خاطر داشت که صنعت خودروسازی چین به دلیل دستاوردها و پشت کاری که دارد، هر نیم سال به ارارئه نمونه جدیدی از خودروهای خود شاید این سوال را تا ابد در ذهن مخاطب بی پاسخ بگذارد و خود برای این که بازار داغ خود را حفظ کند با سیاستی زیرکانه نگذارد که فهرستی از خودروهای فرسوده در کشور میزبان تشکیل شود. این در حالی است که نه تنها فهرستی از خودروهای از رده خارج چینی به ندرت یافت می شود بلکه فهرستی دیگر از ماشین های کم افت چینی را می توان در جستجوها و پرس و جوهای مان پیدا کنیم. از خودروهای کم افت چینی می توان نام چند خودرو موفق در بازار ایران برد؛ جک S5، دانگ فنگ H30 کراس و برلیانس سری H300 از این دسته خودروها هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>