اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مزایا و معایب سنگ ازاره

در پاى دیوارهاى خارجى آجرى، یعنى آنجایى که دیوار با زمین برخورد مى کند، رطوبت حاصل از باران و برف بر روى دیوارها اثر مى گذارد و آن ها را ضعیف و حتى پوک مى کند. براى جلوگیرى از این عمل، در پاى دیوار خارجى، سنگى مقاوم وسخت به ارتفاع حداقل 30 سانتى متر با ریشه ى کافى که پس از آجر چینى، با دوغاب ماسه و سیمان نصب مى کنند که این سنگ جزئى از دیوار باربر است.

استفاده از سنگ تیشه اى به ضخامت 3 سانتى متر و ارتفاع 30 تا 40 سانتى متر به عنوان سنگ ازاره ى خارجى متداول است.همچنین در داخل ساختمان، به علت آسیب پذیرى دیوارهاى داخلى در اثر ضربه در محل پاخور سنگ ازاره  نصب مى کنند. ضخامت این سنگ ها 1 تا 1٫5 سانتیمتر، ارتفاع 7 تا 10 سانتیمتر و ملات مصرفی، ماسه سیمان است.

مکان های مناسب برای استفاده از سنگ تیشه ای

از آنجایی که روی سنگ های تیشه ای ناخنک هایی کنده کاری شده است، باعث شده که از صیقلی بودن سنگ ها کم شود و اصطحکاک این سنگ ها بالا برود. به همین دلیل این سنگ ها گزینه های مناسبی برای سنگ فرش ها، راه پله ها و مکان های عمومی پر رفت و آمد هستند. در ضمن پیشنهاد می شود در مکان هایی که بارندگی زیادی هست از این سنگ ها استفاده ککنید چرا که با این کار احتمال لیز خوردن را تا حد قابل توجهی کاهش می دهید.

برای تهیه سنگ تیشه ای یا سنگ آزاره از سنگ های مرمریت، سنگ گرانیت و سنگ تراورتن استفاده می شود. اما همانطور که در موارد کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان توضیح دادیم، یکی از بهترین سنگ ها برای استفاده در مکان های عمومی پر رفت و آمد و راه پله ها و مکان هایی که بارندگی و تغییرات دمایی زیادی دارند سنگ گرانیت است، چرا که گرانیت دارای مقاومت زیادی در برابر فرسایش و فشار است و همین طور با تغییرات آب هوایی و باران و یخ زدگی هم بسیار مقاوم است.

چگونگی نصب و اجرا

برای اینکه فنداسیون از خطر یخ زدن محفوظ بماند؛ معمولاً پس از ساختن فنداسیون تا سطح زمین کرسی چینی می شود. فنداسیون از سطح زمین طبیعی پایین تر ساخته می شود.در نصب سنگ مثنی سعی می توان از سنگ های ریشه دار و طویل هم استفاده کرد.چون ممکن است سنگ مثنی کمتر از طول 40 سانتی متر در زیر بار فشار دیوار از جای خود رها شود.

  • ریشه سنگ رگی نباید از 20 سانیتمتر نیز کمتر باشد.
  • در نصب سنگ مثنی بند سنگها در جوار یکدیگر اصطلاحاً درز می شوند یعنی سنگ بایستی 90 درجه کامل باشد به طوری که نتوان تیغی را دربند سنگها جای داد.

سطح نمای سنگ مثنی به دو صورت مسطح و صیقلی و یا با سطحی ناهموار دیده می شود. سنگ مثنی مسطح در یک رج به کار می رود؛ حتی در سنگ مثنی گاهی 2 یا 3 رج با رعایت پیوند روی یکدیگر نصب می شود.ارتفاع سنگ مثنی تا 20 سانتی متر انتخاب می شود. پس از نصب سنگ مثنی پشت سنگها دوغاب ماسه سیمان ریخته می شود.

تا اولاً این سنگها کاملاً پر شود و پس از پر شدن زیر سنگها ناحیه پشت سنگ کاری با ملات ماسه سیمان و آجر زنجاب به شکل قوطه ای چیده می شود و سپس سطح دیوار که ناحیه اصلی بنا می باشد؛قیراندود می گردد.پس از انجام قیر اندود دیوار آجری با پیش آمدگی یا تورفتگی و یا حتی همسطح از سنگ رگی بنا می گردد.

موارد دیگر استفاده از سنگ تیشه ای

یکی از مواردی که باید برای حفظ استحکام زیربنای خانه ها در نظر گرفت، جلوگیری کردن از نم کشیدن پی ریزیخانه ها و دیوار هاست، برای همین در کف این مکان و در زیر بنای دیوار ها از سنگ تیشه استفاده می کنند، چرا که استفاده از این سنگ ها مانع رسیدن رطوبت و نم به زیربنای خانه و دیوار ها می شود.

از طرفی استفاده از سنگ تیشه ای نسبت به بقیه سنگ ها به صرفه تر و معمول تر است و استفاده از آجر هم برای این کار مناسب نیست، چرا که آجر رطوبت و نم را از خود عبور می دهد و از بیرون دچار شوره زدگی و از درون رطوبت را عبور می دهد.در ساختمان ها بیشتر در پایه دیوار ها به جای چند ردیف اولیه آجر از سنگ تیشه ای استفاده می کنند، استفاده از سنگ تیشه ای در پایه ساختمان های آجری جلوه جالب و خاصی می دهد.

سنگ تیشه ای برای زیر بنای ساختمان را چطور نصب می کنند؟

برای این که فنداسیون ساختمان را از یخ زدگی حفظ کنند، سنگ تیشه ای طوری نصب می شود که تا زیر زمین ادامه پیدا کند، البته این مقدار باید به حدی باشد که سنگ تیشه ای استفاده شده در زیر ساختمان که به آن سنگ مثنی می گویند زیر فشار دیوار ها از جای خود خارج نشود. به همین دلیل سنگ های تیشه را طوری کار می کنند که 20 سانتی متر آنها به عنوان ریشه در نظر گرفته شده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>