اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ویژگی های سنگ نما

با گسترش شهر نشینی شاهد افزایش روز افزون ساخت و ساز در شهرهای مختلف دنیا هستیم. در ساخت و سازهای امروز بر خلاف گذشته به نمای ساختمان اهمیت ویژه ای می دهند و سازندگان سعی می نمایند با اجرای نمای مورد پسند و شیک برای خود در صنعت ساخت و ساز برند سازی نمایند.

سازندگان و طراحان تمام تلاش خود را می کنند تا با استفاده از متریال و سبک های مدرن و کلاسیک برای زیباتر جلوه دادن نمای داخلی و خارجی ساختمان بهره ببرند و محیطی مورد علاقه برای زندگی آرام فراهم نمایند. نمای خارجی ساختمان تنها قسمتی از ساختمان است که در معرض عموم قرار دارد و مورد قضاوت و داوری مردم قرار می گیرد. نمای خارجی ساختمان در واقع شناسنامه و در بعضی از مواقع نام ساختمان برگرفته از نمای ساختمان است.

نمای ساختمان نه تنها بنا را در برابر عوامل محیطی مختلف حفظ می نماید بلکه جذابیت و زیبایی منحصر بفردی به آن می بخشد. نماهایی که در سطح شهر هر بیننده ای را خیره مینماید و چهره شهر و محل را دستخوش تغییر نموده حاصل ماه ها تلاش مهندسان و معمارانی بوده است که توانسته اند بنایی را خلق کنند و شما را محصور خود نمایند.

در طراحی نمای ساختمان از متریال های مختلفی استفاده می شود از جمله انواع سنگ، چوب، آجر، پنل ها و … که هر کدام مزایا و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارا هستند. از بین تمام متریال ها، سنگ تنها متریالی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و دوام و مقاومت بالای آن همواره مورد توجه بوده است.

سنگ نما باید دارای ویژگی هایی داشته باشد مثلا سنگ نما باید عاری از ترک و پوسیدگی باشد. زیرا به مرور زمان سرما و گرما و جذب آب باعث فرسایش سنگ در نما می گردد. یک سنگ نما خوب باید مقاومت فشاری لازم، جذب آب کم داشته باشد و به دلیل قرار گرفتن سنگ در برابر اشعه یو وی خورشید دچار رنگ پریدگی نگردد.یکی از روش های ساده برای تشخیص سنگ مرغوب و نا مرغوب این است که با یک وسیله فلزی به سنگ ضربه بزنید، چنانچه از سنگ صدای ظرف چینی بدهد، سنگ فاقد ترک و شکستگی است و کیفیت لازم را دارد.

سنگ نمای بیرونی یا نمای اصلی که در معرض تابش نور خورشید، سرما، گرما، رطوبت و آلودگی هوا قرار دارد باید از سنگ هایی انتخاب شود که مقاومت لازم در برابر این ناملایمات و آسیب ها را داشته باشد.

سنگ مناسب نما

اصولا سازندگان و طراحان نما در طراحی نمای سنگی ساختمان از سنگ های تراورتن، سند استون، گرانیت و سنگ چینی استفاده می کنند. که هر کدام از این سنگ ها ویژگی خاصی دارند که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در مقایسه با سایر سنگ های نما قابلیت بیشتری در نمای ساختمان دارد. سنگ تراورتن به دلیل ساختار متخلخل چسبندگی خوبی با ملات دارد و به سختی از نمای ساختمان جدا می گردد و نسبت به سایر سنگ های نما سبک تر است. سنگ تراورتن از تنوع رنگی بالایی برخوردار است و به دلیل نرم برش بودن و قابلیت ابزار و حجاری روی آن این سنگ جزء پر مصرف ترین سنگ نما در ایران و جهان می باشد.

از معایب سنگ تراورتن این است که این سنگ به دلیل ساختار متخلخل آن در مناطقی که سرما و یخبندان است گزینه مناسبی نیست. قیمت سنگ تراورتن بسته به نوع رنگ و معدن سنگ دارد و اصولا سنگ های تراورتن سفید مانند تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، تراورتن دره بخاری و تراورتن ابیانه گران تر است.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین است و مشخصه اصلی آن مقاومت بالای این سنگ است. سنگ گرانیت به دلیل چگالی بالا و جذب آب بسیار پایین چسبندگی خوبی با ملات ندارد و به همین دلیل چنانچه به روش دوغاب (تر) نصب گردد میبایست به وسیله گیره اسکوپ مهار گردد تا از نما جدا نگردد. سنگ گرانیت به صورت سابیده و فلیم شده در نمای مدرن استفاده می شود.

از ویژگی های سنگ گرانیت در نما می توان به مقاومت فشاری بالا و اینکه گرانیت ها آلودگی هوا را جذب نمی نماید. از معایب سنگ گرانیت در نما، وزن بالا و عدم چسبندگی خوب با ملات است. قیمت سنگ گرانیت های سفید و گل پنبه ای نسبت به سنگ های گرانیت مشکی، قرمز و سبز ارزانتر است.

سنگ چینی

سنگ چینی یا همان سنگ کریستال از دیر باز در نمای ساختمان استفاده می گردید و پس از ظهور سنگ گرانیت جای خود را به نماهای گرانیتی داد. امروزه سنگ چینی با فرآوری های جدید مانند بوک مچ و فورمچ در نمای ساختمان های لوکس جای خود را باز کرده است. از ویژگی سنگ چینی می توان به چسبندگی خوب با ملات، جذب آب پایین و مقاومت فشاری خوب آن اشاره کرد. سنگ های چینی سفید و سیلور نسبت به سایر سنگ های چینی گران تر است.

سنگ سند استون

سند استون یا ماسه سنگ از کانی های مختلفی از جمله سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت تشکیل شده اند. سند استون ها از مقاومت، جذب آب بالای و ساب پذیری کمی برخوردارند. و به همین دلیل چسبندگی خوبی با ملات ندارند و هنگام نصب باید از گیره اسکوپ استفاده کرد. سند استون ها در ایران تنوع رنگی ندارند و اغلب به رنگ زرد، خاکستری و قهوه ای دیده می شوند. سند استون مناسب نمای مدرن است و اغلب با سنگ سفید، آجر و چوب ترکیب می شوند. قیمت سنگ سند استون نسبت به سنگ تراورتن، گرانیت و چینی مناسب تر است.

سنگ مناسب نما باید بر اساس موقعیت جغرافیایی انتخاب شود. در مناطق سردسیر که احتمال بارش برف و یخبندان در آنها وجود دارد از سنگ هایی استفاده می شود که تخلخل کمتری دارند زیرا یخبندان باعث متلاشی شدن سنگ نما خواهد شد. علاوه بر آن در مناطقی که مدام طوفان های شنی رخ می دهد سنگ نما در معرض سایش قرار گرفته و عمر آن کوتاه می شود. به همین دلیل با توجه به شرایط جغرافیایی باید نسبت به انتخاب و خرید سنگ نما اقدام نمود.

ویژگی های سنگ نما:

  • سنگ نما باید فاقد ترک و پوسیدگی باشد.
  • سنگ نما باید مقومت خمشی و کششی مناب داشته باشد.
  • سنگ نما باید در برابر ناملایمات جوی مقاوم باشد.
  • سنگ نما باید در برابر تابش نور خورشید دچار رنگ پریدگی نشود.
  • سنگ نما باید در برابر باران های اسیدی مقاوم باشد.
  • سنگ نما باید فاقد تخلخل باشد و سنگ های تراورتن باید به خوبی رزین و بتونه شود.
  • سنگ نما باید دارای قطر مناسب جهت اسکوپ کردن باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>