اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سنگ مرمریت چیست؟

سنگ مرمریت که در ایران با نام لاتین ماربل میشناسند سنگی است کربناتی دگرگون شده که به علت تبلور مجدد تحت حرارت و فشار در دوره متامورف، دارای بافت بلوری مشخصی است و عمدتا از کانی های کلسیت و دولومیت، یا ترکیبی از هر دوی آنها تشکیل شده است.

تفاوت ظاهری مرمریت با سنگ تراورتن این است که سطح سنگ تراورتن دارای خلل و فرج است ولی سنگ مرمریت به ندرت تخلخل دارد و دارای فسیل و رگه های خاکی می باشد.

نحوه به وجود آمدن سنگ مرمریت چگونه است؟

مرمریت سنگی دگرگون شده است که با تبلور مجدد سنگ آهک به وجود می آید، بدین گونه که به مرور زمان و تحت فشار و حرارت، بافت و ساخت سنگ آهک دگرگون شده، مجددا تبلور یافته و یک کلسیت بزرگ، زبر و رگه دار را به وجود می آورد.

معادن سنگ مرمریت در کجاها قرار دارد؟

در ایران معادن بسیار زیادی شناسایی شده و در حال بهره برداری می باشند. البته قطعا معادن فراوانی هم از سنگ مرمریت در کشور عزیزمان ایران وجود دارد که در حال حاضر شناسایی نشده و یا اگر شناسایی هم شده باشند مورد بهره برداری قرار نگرفته اند. سنگ مرمریت در طیف های رنگی وسیعی در کشور ایران تولید و فرآوری می شود.

مجموع معادن مرمریت کشور حدود 652 معدن است که بیشترین سهم با 163 معدن به استان اصفهان تعلق دارد. استان فارس با 76، خراسان رضوی با 67 و کردستان با 51 معدن در رتبه های بعدی قرار دارند.
بر اساس نقشه پراکندگی معادن می توان قطب های سنگ مرمریت را مرکز، جنوب، شمال شرق و غرب ایران در نظر گرفت.

همچنین استان فارس به لحاظ کیفیت سنگ مرمریت رتبه برتر کشور را بر عهده دارد و عمده سنگ های مرمریت این استان به طور مستقیم توسط تجار خارجی، خرید انحصاری شده و برای فراوری به خارج از کشور انتقال داده می شود.

سنگ مرمریت چه طرح ها و رنگ هایی دارد؟

این سنگ دارای زنجیره هایی به نام استیلولیت می باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می شود.مرمریت خالص دارای رنگ سفید و درخشانی است. رنگ خاکستری روشن تا سیاه، توسط مواد کربن دار به وجود می آید. رنگ های سبز معمولا توسط کلریت یا سیلیکات های دیگر تولید می شوند. رنگ صورتی و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هموتیت یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت است.

  • سنگ مرمریت پرشین سیلک یا سیلک امپرادور با زمینه طوسی می باشد.
  • سنگ مرمریت مهکام و دهبید اسپایدر با زمینه رنگی قهوه ای می باشد.
  • سنگ مرمریت دهبید شایان و نمین با زمینه رنگی کرم می باشد.
  • سنگ مرمریت سبزوار و کاشمر با زمینه رنگی سفید می باشد.
  • سنگ مرمریت نجف آباد، سنگ مرمریت گلدن بلک و سنگ مرمریت مشکی لاشتر با زمینه رنگی مشکی می باشد.
  • سنگ مرمریت بوانات، سنگ مرمریت گلدن رز، سنگ مرمریت گلدن رز و سنگ مرمریت بجستان با زمینه رنگی قرمز می باشد.

کاربرد سنگ مرمریت

سنگ های مرمریت به علّت ماهیت آهکی بودن آن دارای جذب آب بسیار بالایی می باشند. به همین علّت آنها را اکیداً در جاهایی که رطوبت فراوان دارد مانند سرویس بهداشتی، دستشویی، آشپزخانه و حمام نباید استفاده کرد. این سنگ در برابر عوامل طبیعی مثل باران، سرما و گرما و هوازدگی مانند تراورتن و گرانیت ها مقاوم نیستند.

بنابراین سنگ های مرمریت اگر در مکان هایی که در معرض سرما و گرما قرار می گیرند استفاده شوند، دچار پوسیدگی و خوردگی می شوند.در کل مرمریت ها انتخاب بسیار مناسبی جهت فضاهای خارجی نمی باشند مگر اینکه دارای ضخامت بسیار زیادی باشند که بتوانند باعث عدم نفوذ آب و خوردگی سنگ شود و همچنین موجب تاخیر در ترکهای عمیق گردد و یا اینکه سطح آن ساب خورده نباشد.

همانطور که قبلا نیز اشاره نمودیم این سنگ ایده آل ترین انتخاب جهت استفاده در فضای داخلی است و از طرفی تنوع رنگ بالا و امکان پیاده سازی نقش ها بر روی این سنگ و ساب پذیری آن توانسته آن را از دیگر سنگ ها متمایز نماید. می توان سنگ مرمریت را توسط ماستیک ها و یو وی مخصوص فرآوری نمود که تا حد زیادی قابلیتها و طول عمر آن را نیز افزایش داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>