اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رشد صادرات سنگ

آمار و ارقام گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که حجم صادرات سنگ تزئینی و نما در سال 91 دارای ارزش مالی 176 میلیون دلاری بوده که در مقایسه با سال پیش از خود نزدیک به 11 درصد افزایش را تجربه کرده است.

در همین راستا در سال گذشته صنعت سنگ توانست به رشد 25.45 درصدی نسبت به سال قبل خود دست یابد و میزان صادرات خود را به حجمی برابر با ارزش مالی 341 میلیون دلاری برساند.با توجه به داده های آماری سال 95 متوجه می شویم که با 274 میلیون دلار صادرات، در این سال هم صنعت سنگ رشد 46.52 درصدی را نسبت به سال 94 تجربه کرده بوده است.

با اینکه ایران در بین 6 کشور شاخص در زمینه تولید سنگ تزئینی و نما قرار دارد ولی در زمینه صادرات سنگ در فهرست 20 کشور نخست قرار گرفته است.با استناد بر بروزترین داده های وزارت صنعت و معدن، تعداد معادن فعال کشور در حدود 3300 معدن می باشد که از این تعداد، 2000 معدن در مرحله تجهیز قرار دارند.
همچنین در حدود 1700 تا 1900 معدن، تعداد معادن سنگ تزئینی کشور می باشد که از این مجموعه، 1200معدن درحال فعالیت هستند.

صادرات سنگ ایران به چه کشورهایی است؟

چین در رتبه اول - در سال 1396 صادرات سنگ ایران به کشور چین در حجمی به ارزش 170 میلیون دلار بوده است که 49.85 درصد از کل صادرات سنگ کشور را شامل می شود و از این حیث، چین در نخستین جایگاه از نظر واردات سنگ ایران قرار می گیرد.

در رتبه دوم، عراق با 73 میلیون دلار واردات قرار دارد و ترکیه با 17 میلیون دلار رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. کشورهای هند و ترکمنستان هم با اختصاص 11 میلیون دلار برای هر کدام، دیگر وارد کنندگان اصلی سنگ از ایران می باشند. دیگر کشورها هم مجموعا وارداتی به اندازه 59 میلیون دلار داشته اند که چیزی در حدود 18 درصد از مجموع کل صادرات سنگ ایران را شامل می شود.

ذخایر سنگ ایران به چه میزان است؟

با در نظر گرفتن این که هیچ آماری از میزان ذخایر سنگ های تزئینی کشور وجود ندارد یا حداقل منتشر نشده است و همچنین در آن دسته از اطلاعات و آمار غیر رسمی هم که در اختیار است مشخص نیست که اکتشاف ها در چه دوره زمانی اتفاق افتاده است، بنابراین با استناد به گفته های رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران، ذخیره معدنی این بخش چیزی فراتر از 4 میلیارد تن محاسبه می شود که با فرض اینکه مصرف سالانه 10 میلیون تن باشد، 400 سال طول میکشد که تمام این ذخایر به مصرف برسد.

داده های صادرات متشکل از سنگ های فرآوری شده و کار نشده به اندازه 400 میلیون دلار در سال است که این مقدار تمام توانمندی و پتانسیل این بخش را شامل نمی شود و می توان تولیدات را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

موانع و مشکلات رشد صادرات

در ایران چیزی در حدود 6000 تا 6500 واحد سنگبری فعالیت دارند که بیش از نیمی از آنها در استان تهران واقع شده اند. اما مسائلی مانند فرسودگی و بازدهی پایین ماشین آلات و به روز نبودن تجهیزات، دغدغه های جدی ای را برای تولیدکنندگان ایجاد نموده است.

نبود برنامه تسهیلات لازم برای نوسازی تجهیزات فرسوده سنگبری ها باعث راندمان پایین این تولیدی ها و همچنین هدر رفت منابع در کشور شده است که استمرار این شرایط موجب عقب ماندن از سایر رقبا در بازارهای صادراتی شده است. اگر مسائلی مانند تحریم های جدیدی که قرار است به صورت یک جانبه از سوی آمریکا اعمال شود، که در ادامه آن مانع از سرمایه گذاری کشورهای خارجی در این صنعت می شود، را به این شرایط اضافه کنیم، متوجه می شویم که شرایط سختی را برای رشد بیشتر این صنعت در آینده تجربه خواهیم کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>