اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دلایل جدا شدن سنگ از نما

یکی از مصالحی که این روز ها به وفور در نمای ساختمان ها مشاهده می شود، سنگ است. سنگ از دید معماری و زیبائی بنا را سنگین و دارای انسجام می کند و به ساختمان های شهر هویت معنا داری می بخشد سنگ از مصالحی است که با توجه به آلودگی های شهری، دیرتر از بقیه مصالح کثیف شده و تمیز کردن آن هم نسبت به بقیه مصالح ساده تر است.

دلایل جدا شدن سنگ از نما

در مورد سنگهای نما ضریب انبساط حرارتی کانی های مختلف سنگ و همچنین ملات پشت آن باید در یک حدود باشد تا از خرد شدن سنگ و جدا شدن آن از ملات جلوگیری به عمل آید. عواملی که باعث جدا شدن سنگ نما می شود را در زیر بیشتر توضیح میدهیم.

مقاومت سنگ، تحت تأثیر عوامل مختلفی از قبیل هوازدگی، سرما، گرما و آتش سوزی، دائما تغییر میابد. در کلان شهر ها حضور گاز هایی نظیر 2SO ,2O و 2CO می تواند یکی از عوامل مربوط به هوازدگی شیمیایی باشد که به وفور در هوا وجود دارد و سنگ های نمای ساختمانی بیشتر تحت تأثیر آنها مقاومت خود را از دست می دهند.

برخی عوامل فیزیکی نظیر انجماد و ذوب آب داخل حفره ها، سنگ را تحت تأثیر قرار می دهد لازم به توضیح می باشد که عوامل هوازدگی شیمیایی و فیزیکی تواما عمل می کنند.غالبا سبب تغییر رنگ، شکسته شدن و جدا شدن سنگ از بنا می شود همچنین اجرای نماسازی در داخل و خارج ساختمان توسط افراد فاقد آموزش های لازم با مصالح سنتی نیز می تواند یکی از دلایل جدا شدن سنگ از نما باشد و نیز میزان تخلخل در اثر نفوذ آب باران به داخل حفره های سنگ تأثیر به سزایی دارد این حفره ها خود غالبا تحت اثر شیمیایی محلول های طبیعی بر روی بعضی از کانیهای موجود در سنگ به وجود می آیند در هوای صفر درجه زمستان آبی که داخل خلل و فرج سنگ نفوذ می نماید. منجمد شده و موجب می گردد.

که در سنگ ترکهای عمده ای ایجاد گردد. این ترکها به مرور زیاد تر شده تا اینکه موجب افتادن تمام و یا قطعه ای از سنگ نما می گردد.نیروی قوی زلزله را هم می توان یکی از دلایل مهم بشمار آورد به این صورت که رابطه مستقیم نیروی جانبی زلزله با وزن ساختمان ها با توجه تفاوت ضریب انتقال حرارتی و همچنین متفاوت بودن میزان انبساط و انقباض قسمت ملات پشت سنگ را نسبت به خود مصالح بیرونی نما و بخش سفت کاری موجود ملاحظه می گردد که با گذشت زمان نه چندان طولانی، سنگ ها جدا شده و حتی اسکوپ های سیمی نیز از افتادن آنها جلوگیری نمی کند.

درسطح بعضی از سنگهای نما خلل و فرجی موجود است. که این سوراخ ها برای نصب بسیار مناسب هستند زیرا ملات و ماسه و سیمان پشت سنگ به داخل این سوراخ ها نفوذ نموده و مانع جدا شدن آن از نما می گردد از جمله این سنگ ها می توان انواع سنگ های تراورتن را نام برد بعضی از سنگ ها مانند سنگ های مرمر و یا مرمریت و انواع سنگ های چینی دارای سطحی صیقلی بوده و با توجه به اینکه سنگ خاصیت مکندگی چندانی ندارد به خوبی به نما نمی چسبد و ممکن است بعد از مدتی از نما جدا شده و سقوط نماید برای جلوگیری از این کار باید از پشت آنها را به وسیله میله های مخصوصی که به آن اصطلاحا اسکوپ می گویند به دیوار محکم نمود.

اکثرا دیده شده است ساختمان هایی که در نما از سنگ مرمریت استفاده کردند بعد از گذشت کمتر از 5 سال و با شرایط محیطی و آب و هوایی مانند شهر تهران به مرور زمان سنگ از نما جدا شده و افتاده است. این به دلیل رشته های آهکی موجود در سنگ مرمریت می باشد. که بر اثر سرما و گرما و نم باران و شرایط جوی دیگر بازتر شده و خود را از بستر ملات سیمان ول کرده و به زمین می افتد اضافه می شود. که سنگ های آهکی در مناطقی که بارندگی زیاد بوده و گاز کربنیک موجود در فضا بیش از اندازه باشد. برای نمای خارجی ساختمان ها چندان مناسب نمی باشد.

سنگ گرانیت به علت سخت بودن و کم بودن خلل و فرج آن در پشت سنگ و جذب آب بسیار کم برای نصب در نما با ملات سیمان و ماسه به تنهایی کار کاملا غیر حرفه ای و مشکل ساز می باشد. چون دوغاب را به خوبی جذب نمی کند و به همین دلیل معمولا چسبندگی کافی بین سنگ و دوغاب به وجود نمی آید. این موضوع باعث می شود.

تا کمتر از یک سال سنگ خود را از ملات جدا کرده و از نما بیافتد این اشکال گرانیت با بستن و مهار کردن سنگ گرانیت تا قسمت زیادی بر طرف می شود. چنانچه این کار با چاک دادن سنگ و بستن آن با سیم گالوانیزه قبل از دوغاب ریزی انجام گیرد نامیده می شود. روش دیگر آن نصب خشک است. که جزئیات متفاوتی دارد و امروزه بسیار رایج است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
جهان فرود:
بسیار عالی از مطلب خودتون و توضیحات راجع به سنگ نما.
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>