اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پروفیل نبشی آهنی

نبشی یا نبشی آهنی عبارتست از یک مقطع L شکل طویل با زاویه خم نود درجه. نبشی آهنی می تواند به صورت آهنی یا گالوانیزه باشد. نبشی آهنی از ورق سیاه تولید می شود. نبشی گالوانیزه می تواند ابتدا از ورق سیاه تولید شود و سپس با فرآیند های گالوانیزاسیون گرم و یا الکترولیز گالوانیزه شود.

نبشی آهنی را معمولا با ضد زنگ و یا لایه پرایمر پوشش می دهند تا از گزند خوردگی در امان بماند. نبشی می تواند از طریق قالب های پرسی تولید شود و یا مستقیما در فرآیند نورد گرم شکل بگیرد. نبشی در دو نوع سبک و سنگین وجود دارد و بنابر ملاحظاتی که در کاربرد نبشی وجود دارد نبشی با قیمت مناسب انتخاب می گردد. قیمت نبشی تابع قیمت روز ورق آهن می باشد. نبشی به ندرت به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد نبشی در ساختمان: نبشی پروفایلی ساده ولی پر کاربرد

به طور کلی پروفیل های ساختمانی هر کدام دارای خصوصیاتی می باشند که استفاده از آنها در کاربردهای مختلف امری اجتناب ناپذیر شده است. هر کدام یکی از نیازهای مهندسین ساختمان را برآورده می کنند. از تیرآهن و میلگرد گرفته تا پروفیل های باز ساختمانی در زیرساخت ها و در نمای ساختمان کاربرد دارند.

اما این خصوصیات با توجه به شکل این پروفیل ها ایجاد می گردد. شاید به همین دلیل باشد که آنها را پروفیل می نامند.چنین خصوصیاتی برای پروفیل های باز نیز صدق می کند. یکی از این پروفیل های باز ساختمانی نبشی آهن است.

پروفایل نبشی آهن: مزایای شکل نبشی

همان گونه که در بخش قبل گفته شد در صورتی که نبشی به این صورت طراحی نمی شد می بایست برای کاربردهای آن یک پروفایل دیگر به کار برد. استفاده از قوطی پروفیل و یا پروفیل لوله ای شکل محدودیت های وزنی و حجمی دارد. به این معنی که وزن سازه را به اندازه غیر معقولی بالا می برد. همچنین فضایی که اشغال می کند در سازه می تواند مشکل بزرگی به حساب آید.

ضمن اینکه قرار دادن پروفیل ها در گوشه های یک سازه و اتصال آنها به راحتی امکان پذیر نیست. اما در مورد نبشی موضوع تفاوت دارد. اگر از نظر هندسی به موضوع نگاه کنیم نبشی همانند یک قوطی پروفیل است که از قطر به دو نیم تقسیم شده باشد. از این رو دو بال عمود بر باقی می ماند که می تواند در یک کنج قرار گرفته و به تکیه گاه پیچ یا جوش شود.

امکان برشکاری با سرعت و کیفیت بالاتر

از دیگر محاسن شکل نبشی ایجاد امکانات بهتر برای برشکاری این محصول است. برای پروفیل های بسته همچون قوطی، برخی انواع پروفیل های درب و پنجره و یا ستونی صنعتی، زمانی که صحبت از برشکاری می شود مشکلات عدیده ای در مقابل صنعتگران قرار می گیرد.

فیکس کردن، جلوگیری از لهیدگی، گیر کردن در دستگاه برش یا مشکلاتی که با برش سنگ فرز ایجاد می شود از نمونه های بارز اینگونه موانع می باشد. در مورد نبشی به دلیل سلبیت این محصول و همچنین آزاد بودن دو بال از همدیگر می توان یک بال را در گیره قرار داد و برش را بر روی بخش دیگر اعمال نمود.

محدودیت هایی که برای دیگر مقاطع وجود دارد در هنگام برش نبشی کمتر مشاهده می گردد. حتی در مواردی با استفاده از دستگاه نبشی ها را به راحتی خم نموده و در جایی که طراحی شده است استفاده می نمایند.

سرعت برشکاری نبشی آهن

اما تأثیر شکل نبشی در عملیات برش نبشی فقط به کمی مشکلات و موانع آن محدود نمی شود. سرعت انجام برش نیز در نبشی به نسبت از دیگر مقاطع بالاتر است به عنوان مثال برش ناودانی باید طوری صورت گیرد که دو بال به طور یک نواخت برشکاری شود. یا مقاطعی نظیر میلگرد، تیرآهن و هاش در صورت برشکاری حجم زیادی از گوشت می بایست برشکاری شود که این کار سرعت عملیات برش را کاهش می دهد.

اما نبشی با وجود دو بال ساده عمود برهم و ضخامت به نسبت پایین تر، امکان برش خوبی فراهم نموده است. همچنین در مواردی می توان چندین نبشی را بر روی هم قرار داد و به یکباره با استفاده از تجهیزات برشکاری، برش را صورت داد.

تنوع نبشی از لحاظ اندازه بال

همان گونه که گفته شد نبشی آهنی به دو روش نورد گرم و شکل دهی سرد تولید می گردد. نوع نبشی تولید شده از طریق نورد سرد یا نبشی پرسی همواره دارای بال مساوی می باشد. در مواردی که نبشی به صورت نورد گرم تولید می شود و به آن نبشی فابریک گفته می شود، نبشی می تواند به صورت بال مساوی یا بال نامساوی تولید گردد. در استاندارد EN10056 برای کلیه حالات چه بال مساوی و چه بال نامساوی ابعاد و اندازه ها ذکر شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>