اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلنچ چیست و انواع آن

فلنچ Flange قطعه یا صفحه دیسکی شکلی می باشد که بروی آن سوارخ هایی تعبیه شده است که معمولا به صورت جفتی و به کمک پیچ و مهره یا گسکت دو قطعه را به یکدیگر متصل می کنند. در واقع فلنج ها از پرکاربردترین اتصال دهنده لوله، شیرآلات و قطعات به یکدیگر هستند.

مهم ترین مزیت فلنج این است که در صورتی که دو عدد لوله را مستقیما به یکدیگر جوش دهید و بخواهید آن ها را از هم جدا کنید باید توسط برشکاری این کار را انجام شود اما در صورتی که از فلنج ها استفاده کرده باشید، می توانید به راحتی با باز و بسته کردن پیچ و مهره ها این کار را انجام دهید.

انواع فلنج

فلنج با سطح ساده

در این نوع فلنج هنگامی که اتصال صورت می گیرد باید سطح دو فلنج صاف Flat باشد. برای اتصال شیر ها، اتصالات چدنی و خطوط فشار پایین مانند Cooling water-CWR-CWS که نشتی زیاد مهم نیست باید از این نوع فلنج استفاده کرد. معمولا فلنج های چدنی و فولادی که در فشار های کم کاربرد دارد از این نوع ساخته می شوند. فلنج ساده ارزانترین فلنج موجود در بازار است.

فلنج نر و ماده Flange Male & Female

این نوع فلنج ها به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می شوند که یکی از آن ها دارای سطح برآمده بوده و دیگری سطح فرورفته دارد. سطح برآمده در فلنج دارای ارتفاع 6.4 میلیمتر و عمق فرورفتگی در فلنج ماده 5 میلی متر می باشد. این نوع فلنج در بخش پایپینگ، پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و آبرسانی کاربرد دارد.

فلنج گلودار جوشی Welding Neck Flange


این نوع فلنج که به فلنج گردن جوشی نیز معرف می باشد که به وسیله جوشکاری به گردن لوله متصل می شود. فلنج های گلودار جوشی اغلب برای کابردهای فشار بالا و دمای زیر صفرمورد استفاده قرا می گیرد. این گردن مخلوطی شکل، با شیب ملایمی به دیوار لوله یا اتصالات مربوطه وصل می شوند.

فلنج با سطح برجسته (RF (Raised Face

در این نوع فلنج ها سطح فلنج دارای لایی می باشد که این لایه باعث برجستگی سطح فلنج شده است. طبق استاندارد موسوم مقدار برجستگی در تمام کلاس های 150 و 300 برابر با 1.6 mm و کلاس های بالاتر 6.4 mm می باشد. روش ساخت این نوع فلنج در استاندارد mss-sp-6 مشخص شده است.

فلنج جوشی ساکت Socket Weld Flange

فلنج جوشی ساکت دارای محفظه ای است که محل قرار گیری لوله می باشد. این نوع فلنج ها هم از داخل و هم از خارج جوشکاری می شوند. اگر جوشکاری از داخل انجام شود مقاومت استاتیک و مقاومت در برابر خستگی در آن افزایش می یابد.

فلنج جوشی ساکت در سیستم های لوله کشی که فشار کاری بالا است کاربرد فراوان دارد. این فلنج ها اصولا برای استفاده در سایزهای کوچک ولی فشار بالا ساخته شد. از معایب این نوع فلنج فاصله انبساطی ایجاده شده در آن است. این فاصله موجب مبشود در سیستم های لوله کشی استنلس استیل از این فلنج استفاده نکنند زیرا مشکل خوردگی ایجاد می کند.

فلنج رزوه ای (Threaded Flange)

فلنج رزوه ای به فلنج دنده ای نیز معروف می باشد. درون این فلنج روزه کاری شده است و مزیت اصلی آن قابلیت اتصال بدون عملیات جوشکاری می باشد. فلنج های رزوه ای برای کاربرد در فشار و دمای بالاتر مناسب هستند.

اوریفیس فلنج (Orifice Flange)

نوعی از فلنج گردن دار فلنج اوریفیس است. این نوع فلنج برای مسدود کردن جریان و کاهش فشار مورد استفاده قرار می گیرد. سوراخ هایی که بروی این فلنج وجود دارد برای اندازه گیری جریان سیال مایع یا گاز استفاده می شود.

فلنج کور Blind Flange

فلنج های کور بدون سوراخ تولید می شوند و جهت مسدود نمودن انتهای خطوط لوله، شیرآلات و دهانه های منبه تحت فشار استفاده می گردد. این نوع فلنج از نظر فشار داخلی و بارگذاری پیچ، به خصوص در سایز های بزرگ پر تنش پذیرترین فلنج می باشد.

فلنج روکار

از مزیت فلنج روکار این است می توان برای تمام فشار ها استفاده کرد و لازمه آن استفاده در فشارهای 150 و 300 است. جوش داخلی این نوع فلنج نسبت به دیگر فلنج ها از جمله گرد دندانه دار بیشتر است. نصب این فلنج بسیار ساده است ولی مقاومت آن در برابر فشار داخلی و در برابر خستگی کمتر از فلنج گردان دار است.

فلنج ته کوب Stub End

فلنج ته کوب Stub یکی از انواع فلنج هایی بوده که در فشارهای پایین و غیر حساس کاربرد دارد و یکی از شیو های ارزان بند و بست فلنج ها می باشد.

فلنج لپ جوینت

از فلنج لپ جوینت برای اتصالات ته کوب استفاده می کنند. لوله به انتهای فلنج ته کوب جوش داده می شود و فلنج لپ جوینت می تواند در حول فلنج ته کوب به راحتی چرخش کند. این نوع فلنج اغلب برای کاربردهایی که نیاز ه باز و بسته کردن مکرر دارد استفاده می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>