اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چیپس سیب زمینی

صادرات چیپس سیب زمینی:
سالانه در ایران 5 میلیون و 10 تن سیب زمینی در ایران تولید می شود که این مقدار 25% در استان همدان، 20% در استان اردبیل، مابقی در استان های لرستان، اصفهان، خراسان، مرکزی، گلستان، قزوین و کرمانشاه کشت می شود. با این مقدار کشت، ایران سیزدهمین تولید کننده سیب زمینی در جهان است و از این مقدار 17% در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرد که معادل 780 تن است.

سیب زمینی مناسب برای چیپس:
محصولاتی مثل خلال سیب زمینی، اسلایس تکه های بزرگ سرخ شده، فریز شده که در بازار خریداری می‌کنید. اسلایس های نمکی خوشمزه معروف به چیپس نمکی هستند.

جالب است بدانید از هر گونه سیب زمینی امکان تولید چیپس سیب زمینی وجود ندارد و نمونه های آدرما، راموس، آئولا و لیدی رزتا گونه هایی هستند که به دلیل داشتن نشاسته و قند مناسب برای تولید چیپس سیب زمینی مناسب هستند. گونه ی مارفونو، همان نمونه های سیب زمینی است که در خانواده ها برای پخت و پز از آن استفاده می شود.

سیب زمینی پس از برداشت در اتاق های سورتینگ به سایزهای 1، 2 و 3 درجه‌بندی می شود و بسته‌ها مورد شست و شو قرار می گیرد و بعد از آن برای تبدیل به صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در ایران 82 واحد تولیدی دارای مجوز تولید سیب زمینی هستند که فقط 50 واحد در حال حاضر فعال هستند و برندهای معروفی مثل چی توز، باتو، تاپیس، مزمز و برندهای معروف دیگر مورد تولید قرار می گیرد.

نحوه ی نظارت بر تولید چیپس:
نظارت‌های سخت گیرانه ای برای کارخانه‌های چیپس سیب زمینی وجود دارد.

این کارخانه ها قبل از شروع تولید باید مجوز های لازم را از ارگان های مربوطه دریافت کرده باشند، همچنین محل تولید سیب زمینی باید از بهداشت لازم برخوردار باشد، نظارت می شود که مواد اولیه فاسد نباشد، از مواد رنگی، اسانس‌های غیرمعمول در تولید سیب زمینی استفاده نشود.

در مرحله ی بسته بندی نیز باید برای درج تاریخ تولید و انقضا دقت لازم صورت بگیرد.

تولید چیپس سیب زمینی:
اسنک و چیپس سیب زمینی محصولاتی هستند که فروش آن‌ها در داخل و برای صادرات حاشیه سود خیلی خوبی دارد. برای مثال 1 کیلو سیب زمینی را تقریبا 3000 تومان خریداری می‌کنید.

از هر 1 کیلو سیب زمینی، 15 عدد چیپس 40 گرمی تولید می شود. 50% هزینه ی هر چیپس سیب زمینی برای سیب زمینی، 40% برای روغن و 10% هزینه ی بسته بندی است با احتساب این موضوع تقریبا هر چیپس 40 گرمی 400 الی 800 تومان در شرایط مختلف برای تولید کننده تمام می شود در حالی که در بازار 3000 تومان خرید و فروش می شود و برای صادرات نیز 1200 تا 1800 تومان قیمت گذاری می شود و به سادگی می بینید که هر چیپس سیب زمینی40 گرمی بالغ بر 1٫5 برابر سود دارد.

اسنک یا پفک از غلات حجیم شده تولید شده است و دقیقا با همین فرمول تولید می شود و با همین حاشیه سود در بازار خرید و فروش می شود. این مسئله باعث شده است، علاقه مندان زیادی بخواهد که در بازار صادراتی چیپس سیب زمینی و پفک باشند.

صادرات چیپس ایرانی:
چیپس ایران در بسته بندی های 20 گرمی تا 120 گرمی و با طعم های مختلف پنیری، ساده نمکی، لیمویی، پیاز جعفری، سرکه‌ای، فلفلی و کچاب در کشورهایی مثل عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه ‌ی خلیج‌فارس، آسیای میانه، کشورهای شمال ایران مثل قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان به فروش می رسد و علاقه مندان زیادی دارد.

سالانه بیش از 119 میلیون دلار صادرات داریم که از این مقدار 118 میلیون دلار به کشور عراق صادر می شود.

این مقدار صادرات چیپس به کشور عراق به ما نشان می دهد که باید با بررسی های دقیق تری در بازار این کشور داشته باشیم و باید بدانیم که این مسئله یک فرصت و یک تهدید به حساب می آید.

صادرات چیپس به عراق:
از این جهت که بیشترین صادرات چیپس ما به کشور عراق اتفاق می‌افتد و از آن جایی که کشور عراق امکان تولید سیب زمینی زیاد وجود ندارد در نتیجه تمام اقلام مربوط به محصولات فرآورده شده ی سیب زمینی را از کشورهای اطراف وارد می کنند که مهم‌ترین آن‌ها ایران است اما این قدر وابستگی به یک کشور در یک محصول مشخص می تواند خطرناک باشد. به هر دلیلی ما بازار عراق را از دست بدهیم قطعا بازار بزرگی از بازار چیپس سیب زمینی را از دست داده ایم.

برای مثال کشور عربستان طی چند سال اخیر یک کارخانه ی تولید چیپس سیب زمینی در کشور عراق تأسیس کرده است و حجم واردات را تا حدودی تحت تأثیر قرار داده است و کشور عراق برای حمایت از تولید داخل تعرفه‌های گمرکی را از 1000 دلار به 4000 دلار افزایش داده است و باعث شده است تا تجار عراقی رغبت خیلی زیادی برای وارد کردن چیپس از کشورهای مختلف نداشته باشند، پس باید استراتژی‌های فروش را در کشور عراق تغییر داد یا باید کارخانه‌های ایران نیز خیلی سریع بجنبند و در این کشور کارخانه‌هایی را احداث کنند تا بازار خودشان را در این کشورها حفظ کنند و یا تنوع تولید و بسته‌بندی‌هایشان را افزایش دهند تا از این طریق بتوانند در بازار عراق با قیمت های پایین تر از تولیدات کشور عربستان حضور داشته باشند و راهکار خیلی مهم دیگر این است که وابستگی هایمان را از بازار کشور عراق حذف کنیم و سعی کنیم این توان را در کشورهای متفاوت دیگر پخش کنیم.

راهکار این است که بازرگانانی که علاقه دارند در بازار چیپس و پفک فعالیت کنند، برند سازی کنند.

به زبان انگلیسی، روسی، عربی و کشورهای مختلف دنیا را از داشتن چنین محصولات با کیفیت بالا و تنوع بالا مطلع کنند و با تجار جدید در کشورهای دیگر مثل کشورهای آفریقایی، آسیای میانه و یا آسیای جنوبی ارتباط بگیرند و بتوانند صادرات به این کشورها را داشته باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>