اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ورق سیاه برشی چیست؟

یکی از متداول ترین محصولات فولادی ورق سیاه یا ورق نورد گرم (Hot rolled mild steel) است. که ورق سیاه طی فرآیند نورد گرم در دمای بالاتر از 930 درجه سانتی گراد تحت عملیات نورد فشاری قرار گرفته و خاصیت فرم پذیر آن بهینه شده است.

سطح خارجی ورق سیاه به علت اکسیداسیون و زنگ زدگی به حالت مات است و همانند ورق گالوانیزه و روغنی براق نمی باشد. شایعترین نوع ورق فولادی تولید شده در ایران ورق ST37 و ST52 است.

روش تولید ورق سیاه برشی

برای تولید ورق برشی معمولا از دو روش نورد سرد و نوردگرم استفاده می کنند. ورق برشی آجداری که از روش نوردگرم تولید می شود معمولا به اسم ورق سیاه معروفند. در مقابل ورق تولید شده به روش نورد سرد به دلیل شکل ظاهری و براق بودن سطح خارجی آن به عنوان ورق روغنی می شناسند.

نحوه تولید ورق سیاه برشی

ورق سیاه فولادی حاصل از نوردگرم مستقیم شمش یا بیلت فولادی است. که با استفاده از حرارت و غلطک های متعدد در مسیر رفت و برگشت از ضخامت شمش کاسته و به عرض و طول آن افزوده می شود، این مرحله را سایزینگ اسلب میگونید. بعد از سایزینگ اسلب، که هنوز به حالت گداخته است در باکس جمع آوری کویل به صورت کلافی پیچیده می شود.

کلاف باز می شود و ابتدا و انتهای آن توسط گیوتین برش خورده می شود. میزان سختی ورق سیاه از آنالیز شمش و میزان کربن استفاده شده مشخص می شود. میزان درجه سختی از ST33 تا ST52 متغییر است. ورق ST37 متناسب ترین میزان درجه سختی را دارد نه آنقدر نرم است و نه آنقدر سخت نتواند کششی را تحمل کند. ورق سیاه به صورت رول و فابریک تولید می شود. ورق سیاه فابریک به صورت برش خورده با بسته بندی اصولی همراه با پالت و تسمه در اختیار مشتری قرار گرفته می شود.

کاربرد ورق برشی

ورق سیاه برشی به علت ماهیت تولید، میزان استقامت و استحکام آن موجب شده در بین محصولات جایگاه ویژه ای به دست آوردند.

  • برای ساخت گارد ریل و تجهیزات ترافیکی
  • تولید ورق پانچ، تسمه و زهوارهای فولادی
  • کشتی سازی و دیگر تجهیزات دریایی
  • ساخت انواع پروژه ها و مخزن های بسیار بزرگ
  • صنعت خودرو سازی
  • ساخت پروفیل ساختمانی بسته یا باز، ناودانی، نبشی و...

تولید کنندگان ورق سیاه

کارخانجات زیادی در ایران ورق سیاه تولید می کنند که مهم ترین آهن ها شامل:

  • ورق ساه فولاد مبارکه
  • ورق سیاه فولاد کاویان اهواز
  • ورق سیاه قطعات
  • ورق سیاه سبا
  • ورق سیاه گیلان
  • ورق سیاه فولاد اکسین

برش ورق سیاه

رول ورق سیاه برای برش و تبدل به ورق سیاه برشی از دستگاه های برش مانند دستگاه های برش گیوتین، هوا برش، دستگاه پلاسما، دستگاه های CNC استفاده می کند.

دستگاه برش گیوتین Guillotine steel

گیوتین نوعی قیچی بسیار بزرگ است. در این قیچی ها معمولا تیغه پایینی ثابت بوده و به لبه میز قیچی سوار شده است. تیغه بالایی که به صورت عمودی قابل حرکت می باشد نسبت به تیغه پایینی دارای زاویه 1 تا 6 درجه بوده است و باعبور دادن آن از کنر تیغه ثابت عمل برش انجام می شود.

دستگاه برش پلاسما

یکی از مدرن ترین دستگاه های برش که در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود است برش پلاسما می باشد. در برش پلاسما دقت برش بالا، ضایعات کم، ایمنی نسبتا خوب و امکان حمل و نقل آسان از مزایای این روش است. در کل برش پلاسما روش مناسب برای برش انواع ورق، لوله و.. می باشد.

هوا برش

در روش هوا برش با ایجاد شعله بروی فلز و اکسید نمودن آن پیش از اینکه مذاب گردد برشکاری انجام می شود. موسوم ترین روش برش ورق فولادی هوا برش می باشد.

دستگاه برش CNC

برای برش انواع و اقسام محصولات فولادی دستگاه سی ان سی کاربرد دارد. توسط دستگاه های CNC می توان روش های متفاوتی برای برش بکاربرد از قیبل پلاسما، لیزر و هوا برش. اغلب از این روش برای برش ورق با ضخامت بالا مناسب است.

قیمت ورق سیاه برشی

قیمت ورق برشی به نوع ورق و ضخامت ورق بستگی دارد اصولا ورق های سیاه با ضخامت بالا را با دستگاه های لیزر برش می دهند که هزینه بالاتری نسبت به ورق های کم ضخامت که برش آن ها اغلب توسط دستگاه های گیوتین صورت می گیرد دارد. در اصل هم نوع ورق سیاه، ضخامت و نوع دستگاه برش بر قیمت ورق سیاه برشی ثاتیر گذار است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>