اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بعضی ها دوست دارند تغذیه سالم تری داشته باشند به همین خاطر به دنبال مواد خوراکی ارگانیک و طبیعی می گردند. بعضی ها هم چندتا محصول را با هم مقایسه می کنند و وقتی همه چیز آنها با هم برابر باشد، محصولی را ترجیح می دهند که برچسب طبیعی یا ارگانیک داشته باشد.

نه تنها میوه و سبزی ها بلکه گوشت، عسل، لبنیات و دیگر خوراکی ها می توانند به روش ارگانیک تولید شوند. گوشت و محصولات دامی ارگانیک از دام هایی تولید می شوند که در شرایط طبیعی و با عادت های طبیعی دام پرورش یافته اند. محصولات ارگانیک، مواد غذایی تراریخته و محصولات طبیعی تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. با ما همراه باشید تا در مورد محصولات ارگانیک بیشتر آشنا شوید.

کشاورزی

انقلاب سبز و کشاورزی صنعتی در اواسط قرن بیستم ظهور کرد و توانست در کوتاه مدت در اکثر نقاط دنیا افزایش تولید محصولات کشاورزی را به ارمغان آورد اما امروزه به خاطر عدم توجه به مسائل اخلاقی و اجتماعی مثل حقوق دیگر موجودات و نسل های آینده به زمین های کشاورزی و منابع طبیعی و صرفا پرداختن به منفعت و استفاده بی حد از مواد شیمیایی نه تنها تولید مواد غذایی رو به کاهش است بلکه مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بسیار زیادی را به وجود آورده و جمعیت زمین را با بحرانی بزرگ رو به رو کرده است.

حفظ منابع طبیعی مخصوصا منابع طبیعی تجدید ناپذیر و ذخیره سازی آنها برای نسل های آینده با افزایش روز افزون جمعیت و نیاز به غذای بیشتر و همزمان با تخریب محیط زیست مورد توجه قرار گرفت و اندیشه کشاورزی پایدار و تبدیل کشاورزی از مصرف پرنهاده به کم نهاده ایجاد شد.

در ابتدا غذای ارگانیک تنها شامل سبزی های تازه بود و اولین مصرف کنندگانی که از غذای ارگانیک استفاده می کردند، به دنبال غذایی بودند بدون مواد شیمیایی، تازه و در حد امکان دارای کمترین مراحل فرآیند و به دلیل اینکه آنها باید اقلام مورد نیاز خود را مستقیما از کشاورزان خریداری می کردند بنابراین شعار کشاورز خود را بشناس تا غذای خود را بشناسی از اولین شعارهایی بود که برای ترویج مصرف غذاهای ارگانیک، گفته شد.

کشاورزی سنتی در مقابل با کشاورزی ارگانیک قرار دارد به دلیل اینکه در نحوه تولید و نگهداری محصولات این دو نوع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

* کشاورزی ارگانیک
کشاورزی ارگانیک یک روش کشاورزی بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی یا مصنوعی است که در راستای توسعه ی پایدار کشاورزی است. این نوع محصولات با بالاترین مقادیر مواد غذایی و حداقل تأثیر بر روی طبیعت تولید می شوند.

کشاورزانی که محصولات ارگانیک را تولید می کنند برای افزایش رشد گیاهان و تغذیه ی خاک از کود های طبیعی و کمپوست استفاده می کنند.

کشاورزی ارگانیک به نوعی یک استراتژی مدیریت زیست محیطی است که از گذشته مورد استفاده بسیاری از کشاورزان بوده و منجر به بهبود کیفیت خاک و حفظ آب های زیر زمینی می شود، همچنین آلودگی را کاهش می دهد.

این استراتژی باعث افزایش باروری خاک و جلوگیری از فرسایش خاک می شود و همچنین حفاظت از انسان ها و حیوان ها را در مقابل عوارض جانبی مواد شیمیایی و مصنوعی به عهده دارد. با استفاده از مواد بیولوژیکی می توان گیاهان را در مقابل میکروب ها به خوبی محافظت کرد.

بر اساس قوانینی که برای محصولات ارگانیک وجود دارد، این نوع کشاورزی باید کیفیت محصول را در حد عالی تضمین کند.

کشاورزی

*دلیل انتخاب محصولات ارگانیک
استفاده از محصولات ارگانیک ابتلا به بیماری ها و آلرژی را کاهش می دهد. دلایل انتخاب محصولات ارگانیک به شرح زیر است:

آفت کش ها
در کشاورزی مدرن از آفت کش های شیمیایی برای محافظت از محصولات کشاورزی در برابر حشرات، آفات و بیماری ها استفاده می شود، وقتی کشاورزان آفت کش ها را بر روی گیاهان اسپری می کنند، باقیمانده این سموم بر روی محصولات باقی می ماند. بسیاری از مردم غذا های ارگانیک را انتخاب می کنند تا از این سموم و آفات دور باشند.

افزودنی های خوراکی
محصولات ارگانیک بدون هر گونه افزودنی، نگه دارنده، رنگ های مجاز خوراکی، طعم دهنده ها و مونو سدیم گلوتامات تولید می شوند.

محیط زیست
بسیاری از افراد از محصولات ارگانیک استفاده می کنند چون این مواد برای محیط زیست مناسب تر هستند، آلودگی کمتری دارند و کیفیت آب و خاک را حفظ می کنند.

* روش شناسایی محصولات ارگانیک
محصولات ارگانیک در حال حاضر در برخی کشورهای دنیا از جایگاه خاصی برخور دارند. اصلی بودن مواد غذایی ارگانیک موجود در بازار، به یکی از اصلی ترین دغدغه های بسیاری از مشتریان در برخی کشورها تبدیل شده است.

گفتنی است، فقط محصولاتی به عنوان ارگانیک شناخته می شوند که مراحل بازرسی و نظارت را از طرف سازمان های مربوطه گذرانده و گواهی ارگانیک دریافت کرده باشند.

هنگام خرید محصولات ارگانیک، برچسب ارگانیک روی محصول را بررسی کنید و چون امکان چاپ تقلبی این برچسب ها وجود دارد از فروشگاه هایی که گواهی نامه ارگانیک دارند خرید کنید.

اگر محصولی برچسب USDA داشته باشد تضمین می کند که این محصول 100 درصد یا حداقل 95 درصد ارگانیک است. محصولاتی که حاوی حداقل 70 درصد مواد تشکیل دهنده ارگانیک هستند دارای برچسب ساخته شده با مواد ارگانیک هستند اما نمی توانند برچسب USDA را استفاده کنند.

طبق اعلام انجمن ارگانیگ، محصولات واقعی ارگانیک در گران ترین حالت فقط 30 درصد بیشتر از انواع غیرارگانیک قیمت دارند.

* تفاوت محصولات ارگانیک با محصولات طبیعی

محصولات ارگانیک
غذایی ارگانیک محسوب می شود و برچسب ارگانیک بر رویش می خورد که مطابق باشد با مقررات سفت و سختی که از سوی وزارت کشاورزی تعیین شده است. برای اینکه یک محصول غذایی گواهی ارگانیک از سوی سازمان کشاورزی دریافت کند، باید بدون استفاده از کودهای سنتزی و آفت کش ها پرورش داده شده باشد و نباید حاوی ارگانیسم های تغییر ژنتیکی یافته باشند.

یک محصول ارگانیک باید از عناصری تشکیل شده باشد که ارگانیک اند. یک دانه یا میوه فقط زمانی ارگانیک است که مطابق با استاندارهای ارگانیک (بدون استفاده از آفت کش ها و بدون اصلاح ژنتیکی) رشد کرده باشد. محصولات حیوانی ارگانیک باید از استانداردهای سخت گیرانه دام پروری پیروی کنند، مثلا از آنتی بیوتیک ها استفاده نشده باشد، حیوانات محیط زندگی بهتری داشته باشند و از محیط زیست آنها حفاظت شده باشد.

محصولات طبیعی
محصولات طبیعی غیرقابل کنترل است و شرکت های مواد غذایی به شدت از آن سوء استفاده می کنند. مثلا محصولاتی که حاوی GMO (تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی) هستند، محصولاتی که مواد تشکیل دهنده مصنوعی دارند، و ترکیبات شان به شدت فرآورده شده است توسط تولیدکنندگان خود برچسب تماما طبیعی می خورند.

* مزایای استفاده از محصولات ارگانیک
برای تولید محصول ارگانیک از مواد غیرطبیعی استفاده نمی شود. همچنین اصلاح ژنتیکی که در هنگام پرورش این محصولات استفاده نمی شود، باعث می شود که این میوه ها در سایز طبیعی، رنگ و طعم بهتری ارائه شوند.

تحقیقات نشان داده که محصولات کشاورزی ارگانیک سطوح پایین تری نیترات دارند، مقادیر بالای نیترات خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.

محصولات ارگانیک اغلب تازه تر هستند چون در تهیه آن ها از مواد نگهدارنده که طول عمرشان را بیشتر می کند استفاده نشده است.

محصولات ارگانیک سینولئیک اسید بیشتری دارند که برای سلامت قلب و عروق مفید می باشد.

بسیاری از والدین معتقدند که محصولات ارگانیک چون آفت کش ندارند برای تغذیه نوزادان و کودکان مناسب تر هستند.

نتایج دهه ها پژوهش های تغذیه ای روی محصولات کشاورزی معمولی نشان داده است که مصرف یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات از بیماری هایی نظیر سرطان پیشگیری کرده و موجب افزایش طول عمر می شود.

با استفاده از محصولات ارگانیک، نیمی از همان حجم محصولات غذایی، مقدار بیشتری از مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و... را تامین می کند.

* مضرات محصولات ارگانیک

چون در پرورش محصولات ارگانیک از آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود ممکن است مقادیر کمی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله لیستریا، سالمونلا و E. coli بر روی آن ها رشد کند که می توانند باعث ایجاد بیماری در انسان شوند.

کشاورزی

مضرات استفاده از محصول ارگانیک به شرح زیر است:

گران بودن
هنگامی که برای رشد گیاهان از روش های غیر شییمایی استفاده می شود باید زمان و دقت بیشتری برای پرورش گیاه صرف شود. البته اگر هزینه مواد مغذی که به جای کود و محلول های مغذی استفاده می شوند را نادیده بگیریم. پس در نهایت رو به رو شدن با یک قیمت بالا نسبت به محصولات معمولی چیز چندان عجیبی نیست. پس اگر علاقه مند به یک زندگی اورگانیک هستید باید بودجه لازم را برای آن فراهم کنید و این دقیقا چالشی است که موجب می شود بسیاری از افراد در میانه راه از تصیمیم خود برای استفاده همیشگی از محصول ارگانیک منصرف شوند.

سخت پیدا شدن
برای اطمینان از اصالت محصولات ارگانیک باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کرد و نمی توان در هر فروشگاهی آن ها را پیدا کنرد.

زود خراب شدن
به دلیل این که در طول کاشت، پرورش و تولید این گونه محصولات از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود پس نمی توان آن ها را برای مدت زیادی تازه نگه داشت. حداکثر زمان نگهداری برای نگهداری این محصولات 1 هفته است.

تولید سخت
پرورش این نوع محصولات کار بسیار دشواری است. به عنوان مثال یک کشاورز در حالت معمولی برای از بین بردن علف های هرز زمین خود می تواند از مواد شیمیای استفاده کند. اما در کشاورزی ارگانیک امکان انجام این کار وجود ندارد. همچنین برای تامین مواد مورد نیاز گیاهان باید از مواد مغذی و معدنی گوناگونی استفاده شود که ممکن است میزان دسترسی و استفاده از آن ها مشکل باشد.

مشابه با سایر محصولات از نظر مواد غذایی
بر اساس تحقیقات و آمارهایی که وجود دارند محصول ارگانیک تفاوت خیلی زیادی با محصولات معمولی از نظر مواد مغذی ندارند. بنابراین با مصرف این نوع محصولات نباید تصور دریافت چیزی خیلی منحصر به فردی را داشته باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>