اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

میلگرد tmt چیست؟

میلگردهای تی ام تی (میلگرد TMT) به میلگردی گفته می شود که با روش عملیات مکانیکی-حرارتی تولید شده است. این نوع میلگرد دارای خواص بهتری نسبت به میلگرد معمولی می باشد. مهم ترین برتری میلگرد این است که علاوه بر داشتن سطح سخت تر، استحکام کششی و تسلیم آن بالاتر است.

اصولا سختی و استحکام در فولاد رابطه معکوسی دارند. به این مفهوم که اگر فولاد سخت تر باشد استحکام آن کمتر و اگر استحکام آن بالاتر باشد سختی آن پایین تر است. به عنوان مثال St37 دارای استحکام بالایی می باشد اما سختی آن مطلوب نیست.

تولید میلگرد تی ام تی TMT

تکنولوژی تی ام تی بر اساس نیازهایی که مهندسین سیویل برای میلگرد ها مطرح نمودند، ابداع گردید. میلگرد های معمولی از روش مکانیکی تولید می گردند. این روش مشتمل است بر اعمال نورد گرم بر اسلب های گداخته شده که پس از شکل گیری میلگرد، در معرض هوا قرار گرفته و در دمای محیط سرد می شود.

نتیجه ی این روش دانه بندی درشت در سطح و مرکز میلگرد خواهد بود. سختی سطحی این نوع میلگرد بسیار پایین می باشد. برای مهندسان سیویل که از میلگرد برای مسلح سازی بتن استفاده می نمایند سختی سطح میلگرد به دلیل تماس با بتن، حایز اهمیت است.

سختی فولاد چگونه افزایش می یابد؟

در علم متالورژی سختی به معنی اثر گذاری جسمی بر جسم دیگر می باشد. اگر بتوان با وسیله ای سطح فولاد را به راحتی خراش داد یعنی سختی جسم از فولاد بیشتر است. برعکس اگر نتوان سطح فولاد را به راحتی خراش داد یعنی سختی بیشتری دارد. اما چه عواملی می تواند در سخت نمودن فولاد تأثیر گذار باشد؟

درصد کربن:به طور کلی افزایش درصد کربن موجب افزایش سختی در فولاد می گردد. اگرچه برخی از آلیاژها در محدوده های وزنی متفاوت رفتار متفاوتی در سخت نمودن فولاد از خود نشان می دهند، ولی به طور کلی آلیاژها می توانند باعث سختی پذیری بیشتر فولاد گردند.

اندازه دانه بندی در فولاد:در صورتیکه به هر نحوی بتوان اندازه دانه بندی را در فولاد درشت تر نمود سختی پذیری بیشتر می شود. این موضوع نیز به نوعی به درصد کربن در سطح دانه ها ارتباط دارد. از طرفی اگر بتوان دانه بندی فولاد را ریزتر کرد این کار به نرمی فولاد منجر می گردد.

فاز مارتنزیت:وجود فاز مارتزیت که در اثر سرد کردن ناگهانی یا کوئنچ در فولاد ایجاد می شود رابطه مستقیمی با سختی پذیری فولاد دارد. هرچقدر فاز مارتنزیت بیشتر تولید شود، سختی فولاد بیشتر است.

افزایش استحکام در فولاد:دانه بندی ریز در فولاد رابطه مستقیمی با استحکام دارد. برعکس دانه بندی درشت که در اثر سرد شدن فولاد در دمای محیط ایجاد می گردد باعث کم شدن استحکام می گردد. چند عامل می تواند در ریزدانه شدن فولاد تأثیر گذار باشد:

  • درصد کربن
  • عناصر آلیاژی
  • عملیات نورد

اما از طرفی آنالیز شیمیایی میلگرد ثابت است و نمی توان از طریق عناصر آلیاژی و یا درصد کربن تغییراتی در سختی و استحکام فولاد ایجاد نمود. داشتن میلگردی با سختی سطحی بالا و استحکام مطلوب، هدف اصلی شکل گیری روش تولید میلگرد تی ام تی بوده است.

مرحله خنک کاری در تولید میلگرد تی ام تی TMT

میلگرد آجدار پس از تولید و عبور از ایستگاه های نورد، از یک ایستگاه خنک سازی با آب یا به اصطلاح Tempcore water cooling می گذرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>