اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مقدار میلگرد مصرفی برای ساختمان سازی

برای آغاز ساخت وساز هر پروژ ساختمانی نیاز است تا هزینه های مصرفی مصالح ساختمانی، مدت زمان که صرف ساخت و ساز و... می شود را محاسبه کنید تا برآورد های اولیه به دست آید. از مهم ترین محصولات فولادی که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد میلگرد و تیرآهن است که قیمت میلگرد اهمیت قابل توجهی در محاسبه هزینه ها دارد.

متره و برآورد چیست؟

متره به فرآینده اندازه گیری مقدار مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه یا مقدار مصالح استفاده شده در یک پروژه اجرا شده گفته می شود. معمولا این نوع محاسبات در جدول های خاص انجام می گیرد و به افرادی این نوع محاسبات را انجام می دهند مترور میگویند.

میزان آهن مصرفی به ازای هر متر مربع در ساختمان سازی

میزان آهن مصرفی در ساختمان سازی به عوامل زیادی بستگی دارد از مهم ترین عامل های آن شامل:

  • قیمت میلگرد و نرخ سایر محصولات فولادی مصرفی
  • دستمزد کار نسبت به پروژه

برای محاسبه میانگین قیمت آهن آلات مصرفی در ساختمان سازی ابتدا میزان مصرف آهن آلات از جمله تیرآهن، ورق شامل ورق روغنی، ورق سیاه، گالوانیزه، لوله و اتصالات، میلگرد و... را محاسبه کرده و میانگین را از مجموع قیمت آهن آلات به دست می آوریم.از این فرموا جهت تخمین هزینه های ساختمان سازی استفاده می شود:

(میانگین قیمت خرید هر کیلوگرم آهن مصرفی+ دستمزد ساخت هر کیلوگرم آهن مصرفی) × کیلوگرم آهن مصرفی در هر متر مربع

وزن احتمالی آهن آلات مصرفی در هر متر مربع به شرح زیر است:

اسکلت فلزی: وزن آهن آلات مصرفی در سازه های فولادی با مهاربندی پی، ستون و تیر بدون وزن آرماتور سقف 45-65 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب است. چنانچه اسکلت فلزی در سازه فولادی با قاب خمشی شامل پی، ستون و تیر بدون وزن آرماتور سقف باشد وزن آهن آلات مصرفی آن حدودا 90-65 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب خواهد بود.

اسکلت بتنی: وزن آهن آلات مصرفی در سازه بتنی با قاب خمشی همراه با دیوار برشی شامل پی، ستون، تیر و دیوار برشی بدون وزن آرماتور سقف حدودا 35-45 کیلوگرم بر متر مکعب است. هنگامی که اسکلت فلزی در سازه بتنی با قاب خمشی همراه با دیوار برشی شامل پی، ستون و تیر بدون وزن آرماتور سقف باشد وزن آهن آلات مصرفی آن شامل 40-55 کیلوگرم بر متر مکعب است.

محاسبه میلگرد فنداسیون

فنداسیون وظیفه انتقال بار و وزن سازه به خاک را بر عهده دارد. مصالح اصلی تشکلی دهنده فنداسیون بتن است. فنداسیون بتنی از ترکیب بتن و میلگرد حاصل می شود. به دلیل اینکه بتن در برابر نیرو کششی مقاومت ندارد از شبکه های میلگرد به عنوان عضو کششی الزاما استفاده می کنند.میلگرد فنداسیون شامل:

  • میلگردهای طولی فنداسیون
  • میلگردهای عرضی فنداسیون
  • میلگردهای تقویتی فونداسیون
  • میلگرد های طولی فنداسیون

میلگرد های طولی میلگردهایی هستند که در طول محور اجرا می شوند. این نوع میلگرد ها در دو ردیف بالا و پایین کار گذاشته می شود. برای محاسبه وزن میلگرد در فنداسیون طولی میلگرد باید به دو نکته توجه کنیم، کاور و خم میلگرد.

مزایا و معایب ساختمان های فلزی

مقاومت بالا: ساختمان هایی دارای اسکلت فلزی هستند از مقاومت بالایی برخوردار هستند و قطعاتی مانند میلگرد، تیرآهن و... که در این ساختمان استفاده می شود دارای مقاومت زیادی هستند.

خواص یکنواخت: فلزات در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه می شود. یکنواخت بودن خواص فلزات این اطمینان حاصل می کند که برخلاف بتن با عوامل خارجی تحت تأثیر قرار نگیرید و در مصرف مصالح تا حدی زیادی صرفه جویی می کند.

دوام و پایدار فولاد: فولاد بسیار با دوام و پایدار است به همین دلیل ساختمان های فلزی می تواند به صورت طولانی مدت قابل بهره برداری باشند.

خواص ارتجاعی: ساختمان های فلزی دارای خواص ارتجاعی هستند. فولاد این قابلیت را دارد تا از تمامی تنش های موجود در قانون هوک پیرویی کند.

پیوستگی مصالح: از مهم ترین مزیت قطعات فلزی پیوستگی و همگن بودن مواد تشکیل دهنده فلز است که در برابر صدماتی مانند زمین لزره پیوستگی بالایی دارند اما در سازه های بتنی صدمات وارد شده در هر زلزله به پوشش بتنی بروی سلاح میلگرد وارد می شود و ترکهایی را در پوشش بتن پدید می آورد و احتمال تخریب ساختمان وجود دارد.

شکل پذیری: مصالح فلزی خاصیت شکل پذیری دارند و این خاصیت با داشتن نیروی دینامیک و ضربه ای در برابر خرابی ها تحمل بالایی دارد. در حالی که مصالح بتنی ترد و شکننده هستند و در برابر نیروی وارد شده عملکرد کاملا ضعیفی نشان می دهند.

اشغال فضا (ابعاد): ستون و تیرهای ساختمان های فلزی در مقابل ساختمانی بتنی از لحاظ ابعاد کوچک تر هستند. فضای هدر رفنپته در سازه های بتنی بیشتر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>