اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات

صادرات به پاکستان:
در سال های اخیر، کشور پاکستان اقتصادی رو به رشد داشته است، و موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد. ایران در سطح گسترده ای، صادرات به پاکستان را افزایش داده، که از آن جمله می توان به صادرات مواد‌نفتی و مشتقات پتروشیمی، مواد غذایی، پسته، خرما، انواع نان، مواد صنعتی و شیمیایی، تجهیزات ساختمانی، محصولات ساخته شده از آهن و فولاد اشاره کرد.پاکستان یکی از کشورهاییست که از اهمیت ویژه ای در تجارت برخوردار است.

یکی از این دلایل این است که تنوع در کالاهای صادراتی این کشور، بسیار زیاد می باشد و از این نظر پاکستان یکی از مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می رود.

اقلام عمده صادراتی از ایران به اکثر شرکای تجاری مواد پتروشیمی است، اما حجم متنوعی از کالاها به پاکستان صادر می‌شود. دلیل دیگر این است که، بازار پاکستان یکی از بازارهای مکمل ایران محسوب می‌شود و با صادر کردن کالاهای متنوع به این کشور، برخی از کالاهای اساسی هم از پاکستان وارد ایران می‌شود.

کالاهای صادراتی به پاکستان:
مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به کشور پاکستان، پلاستیک و مصنوعات، سوختهای معدنی، روغن، آهن و فولاد، محصولات شیمیایی، چرم، نمک، گوگرد، خاک، سنگ، گچ، آهک، سیمان، میوه های خوراکی، آجیل پارااکسیدن، سنگ آهن، پلی اتیلین، روغن پایه، گریس می باشد، اما حجم متنوعی از کالاها از قبیل فرش ماشینی و کفپوش ها، مواد شوینده، کاشی و سرامیک، میوه و صیفی جات ازجمله سیب درختی، حبوبات مخصوصا نخود و تخم گشنیز، پسته، خرما، مواد پلاستیکی و دمپایی، پوست خام، قیر و نفت صادر می‌شود.

از مهم ترین کالاهای صادراتی استان قم به کشور پاکستان می توان به موتورسیکلت، طناب و کابل‌های نخی، محصولات شیمیایی، کفش و غلات اشاره کرد.

مسئله ای که کشور پاکستان با آن روبرو می باشد، نیاز به انرژی و برق و کمبود زیرساخت‌های لازم در این زمینه است و چون کشورایران از نظر انرژی و برق غنی می باشد، با صدور خدمات فنی، مهندسی و تامین برق و گاز و نیزمشاوره به شرکتهای این کشور، می تواند در بازار آن فعالیت نماید.

صادرات به پاکستان در سال 92، 320 میلیون دلار بوده، و در سال 93، 380 میلیون دلار بوده است.بر اساس این آمار از نظر ارزشی رشد 18 درصدی و از نظر وزنی رشد 40 درصدی را داشته است.ایران با هفت کشور همسایه مبادله برق دارد و در صادرات برق به پاکستان، 13 سال فعالیت دارد.با انجام مذاکرات قرار شد در سال 95، برق به این کشور به 40 درصد افزایش یابد. 74مگاوات برق به پاکستان صادر می شود و با خطوط انتقال و تجهیزات موجود، این میزان به 104 مگاوات افزایش می یابد.در مجموع صارات ایران به پاکستان در سال 96 به 910 میلیون دلار رسیده است.

برخی موانع صادرات به پاکستان:
پاکستان کشوری صنعتی نمی باشد و فضای سیاسی این کشور با ناآرامی ها و کشمکش های سیاسی همراه بوده است، ولی در کسب و کار موفق بوده و دارای رتبه 104 در بین 189 کشور است.تجار و بازرگانان در صادرات به پاکستانباید علاوه بر ویژگی های اقتصادی این کشور، موانع تجاری را هم در نظر داشته باشند.

یکی از این موانع، رقابتی بودن بازار پاکستان می باشد و اتحادیه‌ها و اتاق بازرگانی نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارند، ولی دولت تنها وظیفه قانونگذاری و تسهیل تجارت را بر عهده دارد و در بازار دخالتی ندارد، همین موضوع سبب شده، تا یکی از عوامل پایین بودن نرخ تورم و نرخ بیکاری در این کشور باشد. پس در بازار پاکستان باید به رقابت پذیری کالاها و خدمات توجه نمود.

از طرفی عضویت در سازمان تجارت جهانی به مدت 20 سال و نیز داشتن تجارت آزاد با کشورهای جنوب آسیا و چین و مالزی، باعث شده تا رقابت و ورود به بازار پاکستان نسبت به دیگرکشورهای همسایه سخت‌تر صورت گیرد.

از مشکلات اصلی تجارت با پاکستان، قاچاق کالا است و مرزهای طولانی، ناامن و عدم کنترل مرزهای مشترک، به ویژه از سوی پاکستان سبب تشدید این موضوع شده است.از دیگر مشکلات خام فروشی کالا مخصوصا پوست خام، خرما و حبوبات می باشد، و باید برای ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری بیشتر صادرات کالای فرآوری شده را در برنامه گنجاند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>