اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه باربری درصادرات

استثنائات بیمه باربری در صادرات:
استثنائات بیمه باربری در صادرات برای تجار بسیار مهم است زیرا ممکن است در حمل و نقل ها کالا دچار مشکل شود و باید بدانند از چه کسی می توانند مدعی خسارت شوند.

استثنائات بیمه باربریک
خسارت های عمدی توسط بیمه گذار، خسارت های ناشی از نشت، ریزش و کاهش عادی وزن یا حجم و پوسیدگی عادی، خسارت های ناشی از نامناسب و ناکافی بودن بسته بندی کالا.

خسارت عمدی به کالا:
در خسارت عمدی اگر خود بیمه گذار (نه کارمند و کارگرش) خسارت عمدی بدهد پوشش ندارد مگر اینکه یک کالایی به خاطر ذاتش کاهش عادی داشته باشد، مثلاً شما یک باری را حمل می کنید و بعد خشک می‌شود به فرض 100 کیلو خیس است و وقتی خشک می شود یک مقداری کاهش وزن پیدا می کند این به خاطر ذات کالا است و پوشش ندارد.

نوع بسته بندی کالا:
یک نکته خیلی مهم در بیمه نامه ها این است که از شما درباره نوع بسته بندی کالا می پرسند و مخصوصا اگر کانتینر باشد روی بیمه گذار خیلی اثر دارد و حق بیمه اش را بهتر و کمتر می گیرد، بسته بندی اگر نامناسب و ناکافی باشد و بیمه گر بتواند این را ثابت کند می تواند آن را پوشش ندهد و به شما خسارتی پرداخت نکند.

خسارت ناشی از عیب ذاتی کالا:
خسارت ناشی از عیب ذاتی کالا هم یکی از استثنائات بیمه باربری است، مثلا اگر میوه ای باشد، ذاتش این است که اگر شما جایی آن را قرار دهید به بعد از گذشت چند روز خراب می شود و بیمه گذار آن کالا را اصلا بیمه نمی کند.

خسارت های ناشی از تاخیر:
مثلاً شما دارویی را می گیرید و حالا کشتی یک جایی به گل نشسته است یا یک مشکلی پیش آمده است که این تاخیر باعث خسارت به دارو شده است یا حالا بحث بین قراردادهایتان بوده است، که به خاطر واردات بوده و شما نتوانسته اید یک سری کارها را در گمرکات انجام دهید و آنجا تاخیر ایجاد شده است.

هر کدام از این ها تفاوت می کند و بخشی از آن ها پوشش دارند و بخشی پوشش ندارند، ولی کلاً اینجا پوشش ندارد ولی بعداً حالا بستگی دارد مثلاً کشتی باشد می تواند به عنوان شخص ثالث از ما بگیرد ولی گاها بعضی از آن ها را به خاطر کالا می توانید بگیرید.

کلوزهای استاندارد حمل در مورد کالا:
الان به خاطر اینکه شما راحت تر باشید و یا به عنوان مشتری خدمات بیمه ای، بیمه غیر از اینکه کلوزه ها A، B و C دارد یک سری کلوزهای استاندارد هم در مورد کالا دارد، مثلاً کالاهایی مثل استیل یا بذر، کتان یا دانه‌های روغنی.

مثلا در کلوز دانه های روغنی، وقتی بار شما دانه های های روغنی است خودش به شما می گوید که من این پوشش را دارم، این خسارت هایی که اصولاً ممکن است یک چیزی از A، B و C باشد و با یک حق بیمه اضافه تر یا حداقل متفاوت تر، از حد استثنائات هم در آن کاور کند.

آنجا وقتی شما مراجعه می کنید بر اساس نوع کالایی که دارید هم (مخصوصا اگر زیاد باشد) پیشنهاد می‌شود که آن کلوزهایی که وجود دارد و همه بیمه ها هم دارند استفاده کنید، یعنی همه بیمه های قدر و درست و حسابی که تحت استاندارد هستند و زیر نظر بیمه مرکزی ایران هم هستند، همه شان کلوزهای استاندارد را دارند که می توانند به شما پیشنهاد دهند و اصولا هم پیشنهاد می دهند حالا چه از طریق کارگزار باشد و چه از طریق نمایندگی و چه مستقیماً کشتی را ببریم خود مدیریت بیمه های باربری و آنجا بگیریم.

خسارت ناشی از ورشکستگی مالکان:
خسارت ناشی از ورشکستگی مالکان، خسارت های عمدی توسط هر شخص متخلف (که این در کلوز A استثنائا پوشش دارد)، خسارت های ناشی از سلاح های هسته ای پوشش ندارد، عدم قابلیت دریانوردی کشتی، کشتی یک استانداردی باید داشته باشد در واقع باید مقاوم باشد که در مقابل خطرات نرمالی که کشتی در آب ممکن است ببیند این دریانوردی را داشته باشد و اگر مقاوم نباشد و مشخص باشد و شما هم بدانید این هم پوشش ندارد یعنی حتماً باید قبل از حرکت مدارک کشتی را بگیرید و شما یا متصدی حمل مطمئن باشید که کشتی بر طبق قوانین بین المللی مقاوم است و می تواند حرکت کند و اگر این قابلیت را نداشته باشد نمی تواند برود.

نامناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل:
این هم اگر مشخص شود که قبل از حمل نامناسب بوده و شما اطلاع داشتید، مگر اینکه بگویید اطلاع نداشتم یعنی واقعا اطلاع نداشته باشید و ثابت هم کنید پوشش دارد ولی اگر از این موضوع مطلع بودید و یا نمی توانستید که مطلع نباشید یعنی بیمه گذار می گوید که این کانتینر شما بیمه است و شما خودتان یا نماینده یا کارمندتان باید آن را می دیدید و قبول نمی کند که شما مطلع نبودید ولی اگر به هر صورت بتوانید ثابت کنید که شما در جریان نبودید آن پوشش دارد.

یا اینکه شما آمدید بیمه نامه را به یک شخص دیگری دادید و بار را وسط دریا فروختید یا یک کاری کردید که این بیمه به شخص دیگری انتقال داده شده است آنجا باز طرفی که مدعی خسارت شده است می تواند بگوید که من خبر نداشتم و بی گناه هستم، اینجا به او بیمه تعلق می گیرد..

استثنائات در بیمه:
بیمه گر در مقابل جنگ، توقیف، مصادره و اژدرهای دریایی پوشش ندارد و این‌ها به دولت‌ها بر می‌گردد، اعتصاب، آشوب، اغتشاش، عمل تروریستی هم پوشش ندارند، حالا این از آن مواردی است که شما پوشش بیمه ای ندارید ولی به عنوان شخص ثالث از مالک کشتی شاکی می شوید البته اگر روی کشتی باشد و آنجا پوشش دارد و خسارت را به شما می دهد.

کسر از مبدا، اگر مشخص شود که مثلا بار برنج شما در مبدا کسر شده است اینجا بیمه گر نمی تواند به شما خسارتی بدهد و جز استثنائات است، مگر اینکه ثابت کنید بار در مبدا کامل زده شده است برای همین اصولاً در مبدا چند تا بار شمار از طرف هم صاحب و گیرنده کالا و هم بیمه قرار می‌دهند و آنجا همیشه سه یا چهار تا نماینده بار شماری هستند و موقع بارگیری هم همه آن‌ها امضا می‌کنند.

کشتی هم که به عنوان کریر است امضا می کند که ما اینقدر بار را زدیم و وقتی صاحب کالا مدعی کسر شود آنجا بیمه گر چیزی ندارد مگر تحت همان دزدی یا چیزهای دیگر کسر در مقصد داشته باشیم.

عدم قبول بیمه گذار یا با ممانعت مقاومت کشورهای وارد کننده برای ورود کالا:
مثلا شما وارد کننده کالا هستید و با بارتان تا گمرک رفتید حالا آنجا یا خودتان یک مشکلی دارید و نمی‌توانید بار را قبول کنید یا مقاومت کشوری به یک دلیلی اجازه نمی‌دهد که این بار وارد شود که اینجا کلی خسارت برای شما دارد و شما باید کلی هزینه انجام دهید تا کالا را مرجوع کنید و آن را برگردانید، حالا اگر خراب شدنی باشد که خراب می شود و کلی هزینه دارد که این ها اینجا پوشش ندارند.

عواملی که موجب تخفیف (کاهش) در نوع حمل بیمه می شوند:
حمل کالا اگر با هواپیما باشد، اگر بانک ذینفع این وسط باشد، حمل کالا از مواضع کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای خزر باشد (که حالا به بیمه‌های ایرانی تخفیف می‌دهند)، حمل کالا داخل کانتینر (تا بندر مقصد و مقصد نهایی) که این خیلی مهم است، و اگر بیمه نامه صادراتی باشد، به این‌ها تخفیف تعلق می‌گیرد.

عواملی که موجب افزایش نرخ حق بیمه می شوند:
حمل کالا با موتور لنج، دوبه، بارج، لندینگ کرافت باشد که این‌ها کلاس به آن صورت استاندارد ندارند و کنوانسیونی هستند و خطراتشان هم زیاد است و نرخ و ریسک هم بالا می رود.

حمل کالا با کشتی های طبقه بندی نشده، کشتی‌ها موظف هستند که کلاس شوند حالا با آسیا یا …، که در واقع کشتی باید یک استانداردی داشته باشد تا گواهی کلاس یا رده بندی به او تعلق بگیرد و اگر رده‌بندی نشده باشد یا کلاس نداشته باشد باعث افزایش نرخ بیمه می‌شود و بعضی از بیمه گرها اصلا بیمه نمی‌کنند.

اگر شما با کشتی چارتر بروید یا با کشتی چارتر حمل کالا را انجام دهید این جا یک خطر دیگری دارد و یک چارتر یا شخص دیگری وسط می آید.

و حمل کالا روی عرشه کشتی های تانکر و فله بر که بیشتر از 10 سال سن داشته باشند، کشی های لاینر و کشتی‌های متعلق به جمهوری اسلامی که داخلی هستند این‌ها کشتی‌هایی هستند که اصولا اگر بیشتر از 10 سال سن داشته باشند نرخ بیمه اضافه می‌شود اما در مورد کشتی جمهوری اسلامی استثنائا اگر شما حمل کنید حتی اگر بالای 25 سال هم داشته باشند شامل نرخ اضافه بیمه نمی شوند و کشتی‌هایی که بیشتر از 15 سال سن داشته باشند.

اگر حمل کالا روی کشتی طبق عرف روی عرشه باشد، حالا کانتینر را روی عرشه هم می توانید بزنید ولی اگر یک باری باشد که شما روی عرشه بزنید ولی این عرف نباشد این پوشش ندارد، خطر جنگ، اعتصاب، آشوب و اغتشاش داخلی با پرداخت حق بیمه اضافه می توانید پوشش آن ها را بگیرید چون جز استثنائات هستند یا می توانید خودتان قبول ریسک کنید و از حمل کننده بگیرید ولی آنها را با پرداخت حق بیمه اضافه می‌توانید بگیرید.

بسته‌بندی اگر جامبوبگ باشد مثلاً این کیسه های 522 کیلو به بالا، این ها در واقع مشمول بیمه می شوند و حق بیمه تان اضافه می شود و اگر به صورت کیسه داخل جامبوبگ باشد اضافه نمی شود، کالای مستمر و دست دوم هم حتماً مشمول بیمه می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
غلام داوودی:
عالی
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>