اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قرارداد در صادرات

زمان قرارداد بستن یا نبستن در صادرات: 
قرارداد معمولا وقتی مناسب است که یک طرفه باشد یعنی تمامی موارد به نفع یکی از طرفین در قرارداد‌های خوب گذاشته می شود. اما مسئله اصلی این است که چه زمان باید قرارداد ببندیم؟

قرارداد نبندیم؟
به چند دلیل قرارداد نبندید. دلیل اول؛ هیچ قراردادی، یک قرارداد خوب نیست. قرارداد خوب معمولا یک طرفه است. مثلا قرارداد صدا و سیما. در آن بندی وجود داشت که محتوای آن این بود؛ طرف اول قرارداد که صدا و سیما است، هر لحظه می تواند قرارداد را فسخ کند.

جالب این است که بعد از این قرارداد یک قرارداد دیگری فرستاده بودند که این قرارداد در تاریخ فلان فسخ شد. و طرف دوم باید امضا می کرد و تحویل می داد.

یعنی از همان ابتدا فسخ را از یک طرف معامله گرفتند. مثلا کارفرمایانی که نیرو استخدا می کنند و از همان ابتدا امضا می گیرند که شما حقوق یک سال خود را دریافت کرده اید که حتی اداره کار هم نمی توانید بروید. این یک شیوه بسیار مرسومی در شرکت های خصوصی است.

نکته بعدی که وجود دارد این است که قرارداد در حقیقت هیچ کاربردی ندارد. یعنی اینطوری نیست که به واسطه این کاغذی که دست شماست بتوانید به راحتی حقتان را بگیرید. طرف مقابل می تواند با بازی با کلمات، وکیل خوب یا موارد دیگر حق را جا به جا کند.

پس خیلی خودتان را درگیر قرارداد نکنید. هم معامله کردن برای شما صرف می شود. هم معامله کردن برای شما دردسرساز می شود. هم گیرهای قانونی شما زیاد می شوند.

از FCO و از پروفرم ها رد شوید. امکان دارد دفعات اول و دوم به مشکلاتی بربخورید. سعی کنید FCO مرتب بگیرید. سعی کنید پروفرم های خیلی خوبی بدهید. یک ساختار مرتب و محکم از شرکتتان بسازید و بعد قرارداد ببندید.

مثلا مشتری های شما صادراتی هستند. یعنی باید یک نسخه از قرارداد برای شما ایمیل شود. سپس پرینت گرفته شود و مجدد ایمیل کنید.

اما اگر دقت کنید در سایتی مانند دیجی کالا به فروشنده های خود می گوید ما با هم همکاری داریم. یک ایمیل برای شما فرستاده می شود چون دسترسی به ایمیل‌های شما دارد بعدا می تواند انکار کند و بگوید ایمیل ما نبوده است. به راحتی انکار می کند که ما با شما مکاتبه‌ای نداشته‌ایم. مثلا امضای زیر این برگه فتوشاپ است.

پس قرارداد بستن جای بحث دارد. از این که فکر کنید با چهار تا کاغذ همه چیز محکم و مستند است پرهیز کنید. خیلی راحت تر و دوستانه تر با مخاطبین خودتان ارتباط بگیرید. با مشتری پیش بروید و از آنها پول بگیرید. با آنها کار کنید. ارتباط با خودتان را خیلی سخت نکنید. تا مشتری نیز به شما سخت نگیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>