اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات

بیمه نامه صندوق ضمانت صادرات:
معنای بیمه یعنی تضمین سلامت کالا و خوب است که در صادرات محصولات خود را بیمه کنید تا از خطرات احتمالی که برای حمل و نقل و ارسال بارتان پیش بیاید محفوظ بماند و دچار ضرر مالی در این مشکلات نشوید.

بیمه نامه صادراتی:
ECI یا export credit insurance نام های دیگری مثل صندوق ضمانت توسعه صادرات یا صندوق بیمه صادرات و نام های مشابه دیگری دارد که نشان دهنده موضوع کار است که در زمینه های مختلف بیمه می کند. اولین چیزی که در موردش وجود دارد این است که این یک بیمه است، یعنی بیمه ای که مشکلات شما را مدیریت می کند.

بیمه، ریسک های تجارت را پوشش می دهد و شما را از این ریسک ها خارج می کند، همه ما داریم تجارت می کنیم و به علت های مختلف وارد این کار می شویم، دغدغه ها و نگرانی هایی داریم که این دغدغه و نگرانی من در مورد بحث تجارتم را چه کسی و کجا باید حمایت کند؟

صندوق ضمانت توسعه صادرات:
مجموعه دولتی و صندوق ضمانت توسعه صادرات یا ECI صندوق هایی هستند که در ایران اصطلاح EGI هم به آن ها گفته می شود ولی در دنیا نام های دیگری هم دارد و معروف تر است چون بیشتر اعتبار است تا بخواهد گارانتی باشد و باید دولتی باشد، دولت ها بودجه ای دارند که صادر کننده ها را حمایت می کنند تا مردم علاقه مند شوند در زمینه صادرات وارد شوند و کار کنند.

من می خواهم صادرات کنم، ریسک های تجاری من را چه کسی پوشش می دهد؟ اگر من را فریب دهند چه کسی جوابگو است؟ اگر من در حین معامله دچار مشکلات مختلف شوم یا شکست بخورم چه کسی جواب می دهد؟ صندوق ضمانت توسعه صادرات جوابگو است.

مثلا اگر نرخ ارز دچار مشکل شود و مشتری نخواهد جنس خریداری کند و زیر قراردادش بزند این صندوق جوابگوی من خواهد بود، اگر بحث های سیاسی پیش بیاید این صندوق به من جواب می دهد، اگر معامله به هم بخورد، سلب کالا شود و مسائل مختلف پیش بیاید این صندوق به من جواب می دهد و من را از نظر تجاری پوشش می دهد.

صندوق ضمانت توسعه صادرات در خیابان بخارست است و یک مجموعه دولتی می باشد. ‏export guarantee fund of iran این صندوق ضمانت می کند تا شرایطی فراهم کند که شما صادرات کنید اما بیشتر کار بیمه ای می کند و کار ضمانتش را هم در ادامه توضیح خواهیم داد.

فرق بیمه با گارانتی:
در صادرات یک بحثی داریم که مثلاً من می خواهم یک کالایی را صادر کنم، سرمایه و اعتبارش را هم دارم اما نگران این هستم که مشتری پول کالایی که می فرستم را ندهد یا مثلاً 50 درصد پولم را هم گرفتم ولی بعد از آن مشتری ورشکست شده است.

مثلا آرادی ها قراردادی با یک مشتری هندی داشتند که در امارات قرارداد را بستند، پول را گرفتند و کالا را آماده کردند که بفرستند ولی مشتری دیگر جواب تلفن و ایمیلش را نمی داد و وقتی که به دفتر او مراجعه شد هیچ کسی در دفتر حضور نداشت، بعد از دو ماه مشتری را پیدا کردند که سکته قلبی کرده بود و در بیمارستان بستری بود و هیچ کسی هم نمی توانست کارش را پیگیری کند.

اگر آرادی ها کالا را فرستاده بودند دچار ریسک شدید و ضرر و زیان می شدند و نمی دانستند که چه کار باید بکنند، نمی توانستند کالا را به درستی بفروشند چون مشتری خوبی برای آن ها بود و با آرادی ها خوب کار می کرد ولی یک دفعه دچار مشکل شد، بالاخره انسان است و ممکن است دچار مشکل شود، برشکست شود، مریض شود یا نوسانات ارزی پیدا کند.

یا در دوره ای که با روس‌ها کار می کردند یک دفعه واحد پولی اش کاهش پیدا کرد، این کاهش واحد پولی عاملی می شود که یکسری قراردادها را به هم بزنند یا یک دفعه واحد پولی ما کاهش پیدا می کند و مشتری در آن قرارداد دچار مشکل می شود یا مسائل مختلف دیگری عامل این می‌شود که ما نتوانیم تجارتمان را انجام دهیم، بیمه این مسائل را پوشش می دهد.

مثلا من در عرشه کشتی بارگیری کردم و بحث تحریم ها پیش آمد و کشتیرانی کالای من را دیپورت کرد، من کالا را آماده کردم ولی ایران و عربستان دچار اختلاف شدند و تنگه هرمز بسته شد، چه کسی خسارت من را پوشش می دهد؟ به این‌ها مشکلات سیاسی می گویند و دولت ها آن ها را انجام می دهند.

همه کشورهای مختلف دنیا خیلی زیاد روی این مانور می دهند و به افراد انگیزه و علاقه می دهند، حمایتشان می کنند و تبلیغ می کنند که ما داریم حمایت می کنیم، ولی وقتی در یک جمعی که همه به تجارت علاقمند هستند و 10 نفر هم در مورد این صندوق چیزی نشنیدند یعنی تبلیغی در موردش نشده است.

اگرچه یک دوره تقریباً 10 ساله ای یعنی کل دوران جنگ تحمیلی این صندوق تعطیل بود ولی بعد از جنگ دوباره راه اندازی شد.

بیمه ها ریسک تجاری را پوشش می دهند اما گارانتی به ما نمی دهند، گارانتی ضمانت نامه است، با گارانتی‌ها توسط این صندوق قابلیت صدور دارد، مثلا من می خواهم با یک مشتری کار کنم، با چند مدل می توانم از این صندوق‌ها گارانتی بگیرم، یکی از معروف ترین و متداول ترین گارانتی هایش این است که من مثلاً یک مشتری در اندونزی دارم، می‌روم و از این صندوق درخواست می کنم که بررسی کند و بعد از بررسی مثلا می‌گوید این شرکت معتبری است و این صندوق حاضر است با یک شرایط خیلی ساده ای به من گارانتی بدهد که در بانک به عنوان وثیقه استفاده کنم.

والمات یک مجموعه خیلی بزرگی است، امروز والمات می خواهد از ما خرید کند، فکر می کنید به ما پول می دهد؟ نه نمی دهد قرار داد می‌بندد بعد می گوید جنس را اینجا بفرستید تا به شما پول بدهم، من هم سرمایه ندارم ولی مشتری اش را پیدا کردم و توانستم او را قانع کنم تا با من کار کند و حاضر شده است که با من قرارداد ببندد، می روم به این صندوق معرفی می کنم، اعتبارسنجی می کند و می گوید اگر 10 میلیون دلار هم به والمات جنس بدهید من ضمانتش می کنم.

بعد می گوییم ما پول لازم داریم و ضمانت خالی به درد ما نمی خورد می گوید من به شما گارانتی می دهم این گارانتی را ببرید مثلا بانک توسعه صادرات و این ضمانت من به شما پول و جنس می دهد و شما با این ضمانت می توانید از یک شرکت دیگری خرید کنید و جنس را بفرستید.

خدمات گارانتی این مزیت را دارد و بدون سرمایه هم می شود کار کرد، البته سرویس های دیگری در خدمات مثل بیمه نامه های گردش مالی، بیمه نامه های کوتاه مدت و بلند مدت، گارانتی های سرمایه در گردش برای صادرکننده را هم داریم.

سرویس های صندوق ها:
یکی از سرویس های این صندوق ها این است مثلا بعد از یک دوره ای شما دارید کار می کنید و می‌گویید معلوم نیست مشتری من چه کسی است و نمی‌خواهم برای هر مشتری بیایم از شما گارانتی بگیرم و هر سری هم مشتری‌های مختلفی دارم و خودم مشتری ام را ضمانت می کنم و سابقه کار هم دارم و تا الان ده میلیون دلار صادرات کردم و مدارک بارنامه و باربری ام هم موجود است بعد تایید می کند که شما یک شرکت صادر کننده خوب هستید و به شما یک سقف اعتباری مثلاً تا 10 یا 100 میلیون دلاری می دهد.

پس اینجا من خودم باید گارانتی کنم و وثیقه بگذارم قبلا اعتبار والمات وثیقه من بود ولی الان خودم وثیقه اش هستم به این صوت که مثلاً می گویم من می‌خواهم به شما 10 میلیارد وام بدهم شما چقدر وثیقه دارید؟ مثلا می گوید یک میلیارد، و برای 9 میلیارد دیگر مثلا 5 یا 6 میلیاردش را سفته بدهید، 2 یا 3 میلیاردش را چک بدهید و یک میلیارد هم وثیقه بدهید و بقیه اش را ما خودمان به شما اعتبار می دهیم بعد به شما ده میلیارد می دهند.

در واقع شما هیچی نداشتید و کل دارایی تان یک میلیارد بود ولی توانستید 10 میلیارد تسهیلات ارزان قیمت بگیرید یعنی گارانتی‌هایی که دارند صادر می کنند ارزان قیمت تر هستند، یعنی شما با آن گارانتی می‌توانید وام، خدمات و چیزهای مختلف با قیمت های پایین‌تر بگیرید، بستگی دارد بابت چه کالایی می خواهید صادرات کنید و چه محصولی می خواهید بفروشید ممکن است از 2 الی 3 درصد باشد تا مثلاً 10 الی 12 درصد.

پس حتی اگر من بخواهم کار کنم گارانتی شامل حال من هم می شود این صندوق ها، صادر کننده و خدمات صادراتی را به صورت بیمه و گارانتی حمایت می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>