اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پروفیل فایبرگلاس چیست؟

فایبر گلاس چیست؟

فایبرگلاس از ترکیب مواد نفتی و پشم شیشه ساخته می شود. از خصوصیات مهم فایبرگلاس ها قابلیت استحکام و وزن سبک آن می باشد که همین موضوع باعث شده از فایبرگلاس ها در تولید قطعاتی از جمله مخازن نگهدارنده مایعات مختلف، سیلوهای سیمان، سپر اتومبیل ها و... استفاده کنند.

پروفیل فایبرگلاس

پروفیل FRP از زرین پلی استر تولید می شود. زرین پلی استر شامل الیاف شیشه، الیاف کربن و الیاف آرامید است که به عنوان مناسب ترین جایگزین برای پروفیل های فولادی در مکان هایی که خوردگی شدید یا میدانهای مغناطیسی قوی وجود دارد، می باشد. پروفیل های فایبر گلاس به دلیل وزن کم، استحکام بالا، مقاومت در برابرخوردگی، نارسایی الکتریکی و... در صنایع و تأسیسات دریایی کاربرد فراوانی دارد.

قیمت پروفیل های آهنی در مقایسه با پروفیل های فایبرگلاس به صرفه تر است اما پروفیل های فایبر گلاس دارای کاربرد بیشتری هستند. برخی شرکت های تولید پروفیل های کامپوزیتی در ایران شامل دلتاتک، مشهد صدرا، کامپوزیت آسیا و گرانیت سازان پارس. شرکت های نظیر فایبرلاین دانمارک، تاپ گلاس ایتالیا، بدفورد و استرانگ ول در آمریکا از جمله شرکت های معروف خارجی فعال در این زمینه هستند.

الیاف های پروفیل FRP

به طور کلی فایبرگلاس از دو بخش اصلی فیبر یا الیاف تقویتی و ماتریس تشکیل شده است. الیاف تقویتی شامل الیاف کربن، الیاف شیشه، آرامید و بازالت و ماتریش شامل پلیمری های زرین اپوکسی، ونیل استر، پلی استر... است. بازرترین استفاده از FPR مقاوم سازی سازه های بتنی است.

مزایای الیاف های FRP

  • انتقال نیرو به الیاف ها
  • حفاظت از الیاف در برابر صدمات
  • مقاوم در برابر حرارت، ضربه
  • مقاومت کششی بالا
  • ضخامت کم

مقایسه خواص انواع الیاف FRP

میران سختی، مقاومت، شرایط محیطی، دوام، هزینه و... از جمله عوامل تأثیرگذار برای تعیین کارایی نوع الیاف هستند.

مراحل تولید پروفیل کامپوزیتی

یکی از روش های معروف و پر استفاده برای تولید پروفیل های کامپوزیتی استفاده از روش پالتروژن است. این روش امکان تولید پروفیل با طول بلند بدون تغییر در خصوصیات مکانیکی را دارا می باشد. این روش از سال 1950 میلادی پلتفرم اولیه آن مشغول به تولید مقاطع FRP بوده اند. در این روش ابتدا قرقره های الیاف جهت تولید در مکان مناسب نصب و آماده استفاده می شودند.

سپس الیاف ها با دقت ببسیار بالا چیده و توسط کشش به داخل سیستم کشیده می شود. در مرحله بعد در یک پروسه گرمادهی کیورینگ الیاف با زرین کاملا آغشته می شود. سرانجام حاصل این مراحل مقطع سفت شده و نهایی FRP خواهد بود. پس از این مراحل امکان برش محصول در قطعات مختلف وجود دارد. تولید پروفیل کامپوزیتی مشابه فرآیند اکستروژن پلاستیک ها و تولید پروفیل های پلاستیکی است.

از مهم ترین مزیت روش پالتروژن چند منظوره بودن و کاربرد های گوناگون این رو.ش در صنایع است. صرفا با تغییر قالب دستگاه علاوه بر پروفیل می توان محصولات دیگر از جمله تسمه ماشین های نساجی، محافظ اتوبان ها، چارچوب پنجره ها، درها، ریل ها و... را تولید نمود. محصولات پالتروژنی سرعت بسیار زیاد و عمر بسیار زیاد دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>