اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاشی وسرامیک

مزیت های صادراتی کاشی و سرامیک:
اولا این محصول در سال های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی داشته است، متریالش در داخل کشور وجود دارد یعنی تمام مواد اولیه تقریباً در ایران است، سوخت در ایران ارزان است یعنی برای حمل و نقل این محصول برای ما خیلی مفید است که قیمت حمل و نقل را کاهش می دهد و باعث می شود که بهای تمام شده محصول کاهش پیدا کند.

نیروی انسانی هم با توجه به ارزش پول ما نسبت به بقیه جای دنیا ارزان حساب می شود و تجهیزات و تکنولوژی هم که در این مدت، در این حوزه وارد شده است هم تجهیزات خیلی خوبی هستند یعنی یک پتانسیل بسیار زیادی را ایجاد می کند که ما بتوانیم در رنگ، مدل، کیفیت و بسته بندی های مختلف این محصول را تولید کنیم.

محصولی است که خراب نمی شود و اگر بماند هم دچار آسیب نمی شود، یعنی مثل میوه یا لباس نیست که بپوسد یا خراب شود و این خودش باعث می شود که شرایط را برای صادرات این محصول مهیا کند و از طرف دیگر این محصول یک مزیت خوبی که دارد این است که در یک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که این صنعت، صنعت بزرگی است، صنعت ساختمان و ساخت و ساز.

کاشی و سرامیک

فروختن محصولات جانبی در کنار کاشی و سرامیک:
یعنی وقتی شما دارید این متریال را می فروشید در کنارش می توانید چیزهای دیگر را هم به عنوان محصولات جانبی به خریدار معرفی کنید، اگر شما هم تاجر باشید این تکنیک را استفاده می کنید یعنی یک محصول را معرفی می کنید و در کنارش یک محصول مکمل را هم پیشنهاد می دهید.

برای خیلی ها شاید این اتفاق افتاده است که مثلا برای خرید چایی وارد مغازه می شوند ولی فروشنده نبات و شکلات را هم به آن ها نشان می دهد که این ها را هم داریم و شما می توانید آن ها را خریداری کنید، در این بازار هم همچین چیزی وجود دارد.

یعنی شما دارید کاشی و سرامیک می فروشید ولی در کنار آن می توانید مثلاً چسب کاشی را هم بفروشید، یا سیمان و ایزوگام را هم به عنوان زیر ساخت به فروش برسانید، این ها چیزهایی هستند که در کشور ما خیلی زیاد تولید می شوند حتی کسی که اینجا خوب کار کند می تواند در حوزه شیر آلات و تجهیزات مربوط به آن هم وارد شود و آنها را هم به عنوان وسایل جانبی بفروشد.

خصوصاً برای کشورهایی که الان ضعف دارند، کشورهایی که الان از لحاظ زیر ساختی، تولید، معضلاتی که دارند مثلا جنگ زده هستند مثل عراق و سوریه، این ها کشورهایی هستند که تازه دوباره دارند شروع می‌کنند، ساخت و ساز می کنند، اینها کشورهایی هستند که پتانسیل بالایی دارند و می شود روی این کشورها کار کرد.

کاشی و سرامیک

برخی از موانع صادراتی سرامیک در ایران:
بخشی از موانع با بقیه محصولات مشترک است و یک بخشی از این موانع مربوط به تولید است، اگر کسی خودش در فرآیند تولید هست باید به این قضیه دقت کند یا اگر تاجر است و می خواهد صادرات انجام دهد باید با تولید کننده در مورد این قضیه صحبت شود، بحث کیفیت متریال، تجهیزات، ماشین آلات، نوع بسته بندی، حتی زیبایی بسته بندی اثر گذار است.

یکی از چیزهایی که الان در پک به آن توجه نمی شود بحث زیبا شناسی پکیج ها است، استفاده از یک طراح با هزینه خیلی کم و یک طراح یا گرافیست حرفه ای می تواند یک پک زیبا برای شما طراحی کند حتی برای محصولاتی که شاید در ظاهر هم خیلی پکشان اهمیت نداشته باشد.

رعایت استانداردهای صادراتی:
شما وقتی بازار هدف را شناسایی کنید، مثل همان مباحثی که داشتیم، قوانین صادراتی آن کشور، استانداردهای کیفی که آن کشور مدنظرش دارد اینها همه باید از قبل مطالعه شوند و شما با هدف‌گذاری سراغ کشور مقصد بروید و آنجا را به عنوان مقصد صادراتی در نظر بگیرید.

حمل و نقل

امر حمل و نقل:
به حمل و نقل هم همان طور که اشاره کردیم باید توجه شود، حمل و نقل هم راهکار دارد یعنی الان برای محصول ما که دارد صادر می شود ما سعی و تلاشمان این است که بتوانیم هزینه حمل و نقل را تا آنجایی که می توانیم کاهش دهیم و زیر ساخت های حمل و نقل در کشور ما آنچنان که باید باشد نیست و ضعف دارد.

اما یکی از ضعف های دیگری هم که دارد این است که ما شرکت‌های حرفه ای حمل و نقل یا لجستیک در ایران نداریم، شرکت هایی هستند که دارند این کارها را انجام می‌دهند اما روی دانش و علم کار نمی‌کنند.

ما الان علم حمل و نقل داریم، یعنی برنامه ریزی حمل و نقل داریم، یک رشته دانشگاهی تا مقطع دکترا است، طرف کارش همین است یعنی با مدل های ریاضی، ساده ترین یا اصطلاحاً کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را به شما نشان می دهد و محاسبات لازم را انجام می دهد یعنی نقطه بهینه ای را برای شما پیدا می کند که شما بتوانید حمل و نقل را با هزینه کم انجام دهید، مثلاً چند بار حمل کنم؟ یا اگر چطوری حمل و نقل کنم به نفعم است؟ این ها در نهایت باعث می شوند که هزینه های شما کاهش پیدا کنند.

بازاریابی

بحث بازاریابی نامناسب:
بحث دیگری که توجه زیادی به آن نمی شود بحث بازاریابی نامناسب است، اینکه شما باید از دانش روز استفاده کنید، دانش روز اینترنت، دیجیتال مارکتینگ، فضای مجازی و سایت های خوب است که باید از آن‌ها کمک گرفت.

تجارت نیاز به صبر دارد، یک نکته ای که خیلی از دوستان باید به آن توجه کنند همین است، به هر حال درست است که الان دنیا دنیای چابکی است و آدم دوست دارد که سریع تر به اصل سرمایه خودش برسد و بعد به سود دهی برسد اما صبر هم نیاز است، یعنی شما باید یک تعادلی را ایجاد کنید.

تا برند جا بیفتد یا اصطلاحا روی غلتک بیافتد آن استارته سنگین است و این مقداری زمان بر است اما وقتی روی غلتک بیافتد دیگر می رود و با سرعت زیادی حرکت می کند و به قول ما که در حوزه اقتصاد مدیریت کار می کنیم یک اورشوتی در کسب و کار شما رخ می دهد که آن وقت دیگر فرصت سر خاراندن را هم ندارید، پس این ها نکاتی هستند که باید حتماً رعایت شوند و از متخصصین حتما استفاده شود.

چطور باید بازار را پیدا کنیم:
در حوزه کاشی و سرامیک مثلا اگر شما بخواهید به کشوری مثل روسیه بفرستید اول باید بدانید مردم روسیه از چه مدل کاشی و سرامیک خوششان می آید، یعنی نیاز به تحقیقات بازار است، باید سرچ و مطالعه شود، بعد من چطور محصول را معرفی کنم؟ چطور سمپل را بفرستم؟ در فضای سایبری و اینترنت چطور می شود این محصول را معرفی کرد؟ چطور می شود با تجاری که آن سمت هستند یعنی در روسیه هستند و در این حوزه فعالیت می کنند ارتباط برقرار کرد؟ این ها همه مواردی هستند که نیاز به علم، دانش و تجربه دارند.

و قطعاً باید این دقت نظر را در ما به وجود بیاورد که بله، شما باید فکر و تلاش و مطالعه کنید و از دوستانی که در این حوزه تجربه دارند استفاده کنید و از علم و دانش بهره بگیرید تا بتوانید به مزیت های این تجارت و این بیزینس دست پیدا کنید.

جمع بندی درباره محصول کاشی و سرامیک:
حالا به صورت کلی که ما بخواهیم جمع بندی درباره خود محصول داشته باشیم و بحثمان را در مورد خود این محصول یعنی محصول کاشی و سرامیک ببندیم، اولین چیزی که ما باید در بخش کاشی و سرامیک به آن توجه کنیم ظرفیت های منطقه است.

همانطور که اشاره کردیم باید روی کشورهایی که الان در منطقه ما هستند و چند کشور اول وارد کننده کاشی و سرامیک از ایران مثل ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، روسیه، امارات و قطر بیشتر کار کنیم چون آنها دارند واردات خیلی بیشتری را انجام می دهند و حجم بالایی را در این حوزه دارند کار می کنند و ما می‌توانیم بازار مان را حتی در کشورهای اطراف توسعه و رشد دهیم.

ترکیه همان طوری که اشاره کردیم متریال ارزانی نسبت به ما ندارد و حتی ظرفیت متریالش هم کمتر است، در آنجا سوخت گران تر است اما مثلاً میزان صادراتی که داشته است خیلی خیلی بیشتر از ما بوده است و حدود 7 یا 8 برابر ما صادرات داشته است، این نشان می دهد که پتانسیل وجود دارد و این ما هستیم که در واقع داریم ضعیف کار می کنیم و باید قوی تر کار کنیم.

صادرات

پتانسیل استفاده از مسیرهای صادراتی:
نکته دیگری که باز در این زمینه می شود اشاره کرد این است که کشورهای دیگری که در خود اروپا هم هستند (ما با آمریکا به عنوان بزرگ ترین وارد کننده کاری نداریم و آن را کنار می گذاریم)، این ظرفیت و پتانسیل را دارند که از مسیرهای صادراتی استفاده کنند.

حتی اگر فرض کنیم خود ترکیه (استانبول) می تواند یک مسیر صادراتی باشد، شرکت های مختلف هستند و ما برای رفتن به ترکیه ویزا هم نمی خواهیم، دفاتر مختلف می توان آنجا شکل داد و حتی از آن موسسات مشاوره ای و تجاری و بیزینسی که حالا در حوزه صادرات کار می کنند، می‌توان کمک گرفت که چطور می‌شود از ترکیه محصولات را به کشورهای اروپایی صادر کرد چون به هر حال ترکیه یک موقعیت فوق العاده خوبی دارد و محل اتصال اروپا و آسیا است و خود این یک فرصت مناسب را در اختیار ما قرار می دهد.

فرصت صادرات به کشورهای خارجی:
مثلا فرض کنید که کشور عراق شاید در سال های اخیر بیشتر از 300 میلیون دلار مثلاً در هر سال به طور متوسط 300 یا 400 و حتی 500 میلیون دلار کالاهای مختلف وارد کرده است یعنی این نیازمندی کشور را نشان می دهد چون شما می دانید وضعیتش به چه صورت است و فرصت بسیار مناسبی است که روی این کشور کار کرد.

پس کشورهای عراق، پاکستان، گرجستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، قرقیزستان و ازبکستان همه کشورهایی هستند که در واقع می توانند به ما فرصت این را بدهند که ما صادرات بسیار خوبی را به این کشورها داشته باشیم.

وضعیت و پتانسل ما در صادرات:
یک گزارشی تحت عنوان صادرات ایران در نیمه اول سال 1399 اخیراً منتشر شده است، در این اینفوگرافیک آمده است که در نیمه اول یعنی 6 ماه اول سال، ما از مجموع صادرات کشور که معادل حدود 13 و نیم میلیارد دلار است که بیشتر از 5 میلیارد دلار، یعنی نزدیک به 40 درصد کل صادرات مان به کشورهای عربی اختصاص داشته است.

در واقع این ظرفیت ها را نشان می دهد یعنی دارد به ما آلارم می دهد که کجا می شود بیشتر کار کرد، این آماری است که خود گمرک منتشر کرده است البته نسبت به مشابه سال قبل ما کاهش 34 درصدی هم داشتیم و مشابه سال قبل یعنی حدود 6 ماه اول سال 98 ما حدود 20 میلیارد یا 21 میلیارد دلار صادرات داشتیم که این نشان از کاهش است.

که البته یک بخش احتمال کاهش به خاطر وضعیت تولید در داخل است و اینکه متاسفانه بخش زیادی از تولید‌کننده های ما آن موقعی که همه چیز خوب است و در داخل دارند حسابی می فروشند و همه چیز روی روال است نمی آیند به افزایش ظرفیت خودشان فکر کنند نمی آیند به افزایش سهم شان در بازارهای بین المللی فکر کنند و خیلی راحت از کنار آن می گذرند و این دقیقا یعنی اینکه آنها فقط نوک بینی خود را ببینند و آینده را نبینند.

پیدا کردن بازارهای بین المللی:
چون ما می‌دانیم که در یک منطقه بی ثباتی هستی و هر لحظه ممکن است یک اتفاقی بیفتد و شما باید پیش‌بینی‌ها را از قبل داشته باشید و اگر مثلاً فرض کنید یک شرکت ایکس از قبل آمده بود و بازارهای بین‌المللی را پیدا کرده بود و با آنها ارتباط برقرار کرده بود چون محصول کاشی است و یک محصول حساسیت زایی هم نیست که حالا بگوییم در تحریم و … هستیم و این خودش در واقع یک فرصت است و این می شود که این ها بازارهای بین المللی را پیدا می کردند.

و اگر تولید مثلاً ساخت و ساز در چند سال اخیر در کشور افت پیدا کرده است پس فروش داخلی پایین آمده است و من به جای اینکه به فروش داخلی نگاه کنم الان به بازارهای بین المللی فکر می کردم و با توجه به نرخ ارز و ارزش پول ما الان کلی سود هم می کردم چون شما صادر می کردید و ارز وارد کشور می کردید و به دلار پول می گرفتید و این خودش یعنی یک فرصت بزرگ.

کاشی و سرامیک

اضافه کردن زبان عربی به سایت:
عراق 3 میلیارد دلار در شش ماه اول از ما واردات داشته است، امارات 2 میلیارد، عمان 165 میلیون دلار، کویت 73 میلیون دلار، قطر 62 میلیون دلار و می بینید که این جایگاه کشورهای عربی است که آن اهمیت را نشان می دهد.

یکی از نشانه ها این است که وقتی سایت راه اندازی می کنید اگر زبان عربی را هم داشته باشید بد نیست، وقتی شما سایت دارید و زبان فارسی و انگلیسی را انتخاب می کنید سعی کنید زبان عربی هم داشته باشید چون شما با این کشورها فعالیت دارید، کاری زیادی دارید و ارتباط دارید، به هر حال از لحاظ فرهنگی به این ها نزدیک هستیم، در یک منطقه هستیم، یک دین داریم و این باعث می شود که بشود راحت تر ارتباط برقرار کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>