اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نبشی کشی ساختمان چیست؟

نبشی کشی ساختمان با بهره گیری از نصب نبشی در دیوار اصلی و اتصال آن به نما صورت می گیرد. در سیستم نصب نما با استفاده از نبشی، تدابیر محافظه کارانه ای نیاز است تا این نما در برابر نیروهای وارده مقاوم باشد. محاسبات صورت گرفته برای نصب نبشی در سیستم نگهدارنده دیوار نما، بر اساس وزن آجر و توان حمل بار مقاطعِ به کار رفته می باشد.

لازم به یادآوری است که نبشی آهنی در ساخت وال پست هم به کار می رود اما در بحث نبشی کشی ساختمان، متد نبشی کشی به دیواره اصلی ساختمان و بارگذاری دیوار خارجی بر روی نبشی می باشد. مبحث وال پست با کارآیی متفاوت و محاسبات دیگری می باشد که در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

نبشی کشی ساختمان در انواع ساختمان با کاربردهای مسکونی، تجاری و اداری صورت می گیرد و علاوه بر ایجاد زیبایی در نمای ساختمان باعث می گردد استحکام قابل قبولی در ساخت دیوار آجری نما به دست آید.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

دیواره بیرونی ساختمان که اصولا به وسیله آجر ساخته می شود و بارگذاری خاصی بر روی آن قرار ندارد عملا با فاصله ای نسبت به استراکچر اصلی ساخته می شود. در دیوارهایی که طول آن ها بیش از 9 متر باشد، این دیواره آجری می بایست به وسیله نگهدارنده ای ساپورت گردد. از طرفی ساپورت می بایست به بخشی از استراکچر که به فونداسیون تکیه دارد متصل گردد تا عملا از فروریزی دیوار خارجی جلوگیری به عمل آید.

یکی از خصوصیات نبشی امکان اتصال آن در دو جهت می باشد. از این رو نبشی از یک جهت به دیواره خارجی و از یک طرف به سازه اصلی متصل می گردد. هدف از نگارش این مقاله بحث در مورد نحوه طراحی ساپورت عمودی برای نگهدای دیوار نمای ساختمان می باشد.

اجزاء به کار رفته در نبشی کشی ساختمان

بسته به اینکه استراکچر اصلی در یک دیوار چگونه ساخته شود، اجزا نبشی کشی ساختمان می تواند متغییر باشد. در اینجا اجزا به کاررفته در نبشی کشی ساختمان به صورت معمول را توضیح می دهیم:

دیواره اصلی

عموما این بخش از دیوار از جنس بتن مسلح می باشد. روش های نوین ساخت دیوارهای بتنی امکانات خوبی فراهم آورده است تا دیوارها با ضخامت های دلخواه بتن ریزی گردد. استفاده از تقویت کننده هایی نظیر میلگرد نیز می تواند در ساخت دیوارها نقش تعییت کننده ای در استحکام دیوار بازی نماید. همچنین این میلگردها می توانند به عنوان بخش قابل اتصال برای نبشی در نبشی کاری ساختمان استفاده شود.

بولت یا پیچ اتصال

بال عمودی نبشی که در نبشی کشی ساختمان به کار می رود می بایست به طریقی به استراکچر اصلی متصل گردد. عموما این کار به وسیله بولت یا پیچ مخصوص صورت می گیرد. نشیمنگاه این بولت می بایست از قبل به وسیله ورق آهن Base plate مهیا گردد. در بعضی موارد از میلگرد نیز برای فراهم کردن اتصال نبشی بهره می گیرند.

نبشی آهنی

برای انجام عملیات نبشی کشی در ساختمان معمولا از نبشی 5 استفاده می گردد. دلیل این امر این است که در نبشی کشی ساختمان علاوه بر اینکه استحکام مورد نیاز برای اتصال دیواره خارجی به استراکچر اصلی مد نظر قرار گرفته است، محدودیت فضا نیز امریست که نمی توان از آن غافل بود. چراکه اگر از نبشی با سایز کوچک تر استفاده شود استحکام لازم به دست نمی آید و استفاده از نبشی سایز بالاتر می تواند باعث اشغال فضای بیشتر و در نهایت بیرون زدگی نبشی از دیوار خارجی گردد.

اجرای نبشی کشی نما از نقطه نظر تکیه گاه

تکیه گاه تیر بتنی

در بعضی از ساختمان ها دیوار اصلی از طریق بتن آرمه ساخته می شود. در این حالت پس از تکمیل کامل دیوار بتنی ی بایست از طریق هیلتی سوراخکاری روی بتن انجام گردد. باید توجه گردد با در نظر گرفتن سایز رول بولت به کار رفته در نبشی کشی این سوراخکاری انجام گردد. بدیهی است در صورتی که اندازه سوراخکاری متناسب با رول بولت نباشد می تواند باعث آسیب رساندن به دیوار بتنی گردد.

اتصال فلزی در ساختمان

در سیستم هایی که دیواره اصلی را با استفاده از استراکچر فلزی کار می کنند در بعضی موارد تیرآهن و در بعضی موارد از ستونی آهنی برای ساخت دیوارهای اصلی استفاده می گردد. در این حالت می توان نبشی را به این مقاطع اتصال داد. از مزیت های این حالت انجام سوراخکاری راحت تر در آیتم های فلزی می باشد و اینکه این ریسک ایجاد سوراخ در دیوار اصلی به مراتب کمتر از ایجاد سوراخ در دیوار بتنی می باشد.

طراحی نبشی کشی ساختمان

موضوع طراحی نبشی کشی ساختمان مستقیما با نحوه ی بارگذاری دیوار نما ارتباط پیدا می نماید. البته مدل دقیقی برای نحوه ی توزیع بار وارده از طرف نمای آجری یا سنگی بر روی نبشی نمی توان در نظر گرفت. در تصویر شماره 3 می توان شماتیکی از یک بارگذاری بر روی بال افقی نبشی را شبیه سازی نمود. باید توجه کرد کلیه باری که از طرف دیوار نما بر نبشی وارد می گردد باعث ایجاد لنگر می شود.

این موضوع می بایست از این منظر تحلیل گردد که میزان لنگر وارد شده به بال افقی نبشی چقدر خواهد بود. با دقت در میزان بارگذاری و لنگر وارده، ضخامت نبشی طراحی می گردد. ضخامت نبشی به کارفته در نبشی کشی ساختمان باید طوری باشد که لنگر ایجاد شده توسط وزن دیوار نما باعث تسلیم آن نشده و به همین منظور ضخامت آن را با تولرانس بالایی طراحی می نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>