اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عایق حرارتی

بررسی پشم سنگ از منظر اقتصادی
در انجام عایق کاری مناسب در ساختمان و تأسیسات و سرمایه گذاری ناچیز در این بخش از هزینه های احداث، در یک دوره بازگشت بسیار کوتاه و از محل صرفه جویی در مصرف و در نتیجه کاهش انرژی مصرفی، باعث کاهش هزینه های سرمایه گذاری می شود.

با مقایسه هزینه های احداث در بخش ساختمان و تأسیسات، سهم هزینه این عایق کاری تنها حدود 2 درصد از هزینه کل می باشد و موجب بازگشت سرمایه مربوط به هزینه های عایق کاری ساختمان در کمتر از یک سال می گردد.

در این مثال با محاسبه میزان عایق معدنی مورد نیاز برای عایق کاری یک ساختمان سه طبقه، با زیر بنای هر طبقه 100 متر مربع، به بررسی میزان صرفه جویی ناشی از آن می پردازیم.

1. مشخصات عایق کاری

  • برای عایق کاری سقف اصلی، عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 80 کیلوگرم بر متر مربع و ضخامت 5 سانتی متر در نظر گرفته می شود.
  • برای عایق کاری سقف طبقات، عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مربع و ضخامت 3 سانتی متر در نظر گرفته می شود.
  • برای عایق کاری دیواره های اطراف، عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مربع و ضخامت 3 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

2. محاسبه سطوح انتقال حرارت

  • مساحت دیواره های طرفین 180 متر مربع و دیواره های جلو و عقب با احتساب 40 درصد برای درب و پنجره 108 متر مربع، جمعا معادل 288 متر مربع.
  • مساحت سقف اصلی 100 متر مربع و سقف های میانی 200 متر مربع، جمعا معادل 300 متر مربع.
  • جمع کل سطوح انتقال حرارت 588 متر مربع

3. محاسبه میزان پشم سنگ مورد نیاز

  • میزان پشم سنگ مورد نیاز برای دیواره ها معادل 1037 کیلوگرم
  • میزان پشم سنگ مورد نیاز برای سقف اصلی معادل 400 کیلوگرم
  • میزان پشم سنگ مورد نیاز برای سقف های میانی معادل 720 کیلوگرم
  • میزان کل پشم سنگ مورد نیاز 2157 کیلوگرم معادل 7.2 کیلوگرم بر متر مربع زیر بنا

عملکرد عایق پشم سنگ در برابر آتش
یکی از مهم ترین ویژگی های عایق پشم سنگ، مقاومت استثنایی آن در برابر آتش است، در نتیجه به عنوان نوعی محافظ در مقابل احتراق شناخته می شود. سازه های فلزی در هنگام بروز حریق به علت حرارت زیاد، مقاومت مکانیکی خود را از دست می دهند و تغییر شکل داده که این فعل و انفعال باعث فروریختن کامل سازه می شود. با عایق کاری ستون های سازه به وسیله عایق پشم سنگ، در صورت آتش سوزی و تداوم آن، سازه تا ساعت ها می تواند در برابر حریق مقاومت نماید.

ویژگی های آکوستیکی پشم سنگ
ساختار الیاف گونه پشم سنگ در هنگام انتقال انرژی صوتی از محیط، قسمت اعظم انرژی صوتی را در خود جذب نموده و باعث کاهش شدت انتقال صدا می گردد. عایق پشم سنگ به دو طریق به کاهش صدا کمک می کند.

  1. کاهش شدت انتقال
  2. جذب صدا در سطح

انواع عایق پشم سنگ

  • پشم سنگ فله ای یا ایزوترم

از این نوع پشم سنگ به عنوان عایق صوتی، حرارتی برای پر کردن فضاهایی که شکل هندسی ندارند، استفاده می شود. این عایق به صورت پشم سنگ خام حلاجی شده تولید می شود و در تونل ها، سازه های ارتعاش ساز یا در معرض ارتعاش، صنایع کشتی و هواپیما، سردخانه ها، کوره ها، سازه های غیرمنظم و تجهیزات صنعتی و لنت ترمز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پشم سنگ لوله ای یا ایزوپایپ

این عایق همان طور که از نامش پیداست برای عایق بندی در لوله های حاوی سیالات گرم، سرد و بخار آب در تأسیسات صنعتی و صنایع نفت گاز و پتروشیمی به کار می رود. پشم سنگ لوله ای سه نوع دارد که عبارت اند از پشم سنگ لوله ای پیش ساخته بدون روکش، پشم سنگ لوله ای پیش ساخته با روکش کاغذ آلومینیوم ساده و پشم سنگ لوله ای پیش ساخته با روکش کاغذ آلومینیوم مسلح.

  • پشم سنگ تخته ای یا فنوپانل

این عایق به صورت تخته های نیمه سخت برای سطوح غیر مسطح و تخته های سخت برای سطوح صاف تولید و در استودیو های صدا برداری و سالن های کنفرانس، کف، دیواره، سقف و دیواره های کناف ساختمان ها، سیستم های تهویه مطبوع و درب های ضد حریق مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پشم سنگ لحافی یا فنوفلت

پشم سنگ لحافی با روکش آلومینیومی، کاغذ کرافت و یا بدون روکش به صورت رولی تولید می شود. این نوع پشم سنگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و برای عایق کاری سقف های شیروانی و سوله ها بسیار پر کاربرد است.

  • پشم سنگ پتویی یا ایزوبلانکت

پشم سنگ پتویی برای عایق کاری تجهیزات صنعتی از جمله ماشین آلات و انواع سطح ها به شکل منحنی و یا مسطح مناسب می باشد و در مجتمع های پتروشیمی، مراکز تامین بخار، مخازن و لوله های دارای قطر بالا استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>