اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


وال پست چیست؟


تعریف وال پست

وال پست که معمولا از نبشی ساخته می شود همانند یک ساپورت عمودی یا افقی در دیوار عمل می نماید. وظیفه اصلی وال پست توزیع صحیح نیروهای وارد بر دیوار می باشد. نیروهایی از قبیل نیروهای ناشی از وزش باد و همچنین نیروی وارده بر دیوار بر اثر زلزله. وال پست توزیع نیروها را به نحوی انجام می دهم که نیروها مستقیم بر ستون های اصلی ساختمان وارد گردد و دیوار در امان بماند.

در واقع وال پست باعث می گردد دیوار ساختمان در مقابل نیروهای وارده به صورت یکپارچه عمل کند. برای ساخت وال پست از نبشی آهنی استفاده می نمایند. نبشی آهنی به عنوان یکی از پروفیل های ساختمانی که برای ساخت فریم ها و قابل ها قابلیت مناسبی دارد بهترین گزینه برای ساخت وال پست به حساب می آید. البته در ساخت وال پست از قوطی پروفیل ساختمانی نیز بهره می گیرند ولی به دلیل اینکه وال پست ها به شکل قاب ساخته می شوند کاربرد نبشی در وال پست بیشتر و معروف تر می باشد.

دلایل ساخت وال پست

اگر در هنگام ساخت دیوار های ساختمان، اتصال مناسبی بین دیوار با اعضای اصلی سازه نظیر ستونها نباشد، در هنگامی که دیورا در معرض نیرویی مازاد بر بارهای وارده بر آن قرار گیرد، توزیع نیرو باعث تخریب دیوار می گردد. گاهی میزان این تخریب می تواند علاوه بر ضرر مالی به آسیب های جانی نیز ختم شود.

از این رو مهندسین طراح ساختمان راههایی را برای جلوگیری از چنین آسیبی به ساختمان بررسی نموده اند. یکی از این راهها ساخت وال پست می باشد. بنابراین مهم ترین دلیل ساخت وال پست را می توان مقاوم سازی ساختمان در نظر گرفت.

اجزاء تشکیل دهنده وال پست

وال پست می تواند از جنس ها متفاوتی ساخته شود. استفاده از چوب در جهت مقاوم سازی ساختمان به نوعی منسوخ شده است اما باید توجه داشت وال پست های ابتدایی به صورت چوبی ساخته می شدند. همچنین وال پست ها را می توان به صورت بتنی طراحی نمود. البته منظور بتن مسلح است. برای ساخت وال پست از جنس بتن مسلح نیز ابتدا قابهایی را به وسیله نبشی می سازند و سپس اقدام به ساخت وال پست جهت نصب در دیوار ساختمان بهره می برند.

اما وال پست فلزی بیشترین کاربرد در طراحی و مهندسی را دارد. وال پست فلزی می بایست قابلیت اتصال از دو سمت را در دیوار داشته باشد. بهترین گزینه برای تولید وال پست نبشی آهنی می باشد که در ادامه این مقاله به جزییات آن نیز خواهیم پرداخت.

وال پست علاوه بر نبشی می تواند از قوطی فلزی نیز ساخته شود. پروفیل های ساختمانی، قوطی 40x40 و یا قوطی 60x60 با ضخامت های 2.5 یا 3 میلیمتر بهترین گزینه ها برای این کار می باشد. گاهی امکان اتصال وال پست به طور مستقیم در ستونهای اصلی ساختمان وجود ندارد که در این صورت از تسمه آهنی برای محکم نمودن وال پست بهره می گیرند.

مرجع استاندارد وال پست

آیین نامه 2800 ایران از جمله مهم ترین آیین نامه های ساختمانی می باشد که مهندسین عمران با آن سر و کار دارند. دلیل اصلی شکل گیری این استاندارد فجایع حاصل از زلزله در ساختمان ها بوده است. زلزله پدیده ای طبیعی است که در طول تاریخ حیات بشر بارها انسان را به وحشت انداخته و باعث تخریب شهرها و روستاها شده است.

برای جلوگیری از مخاطرات ناشی از وقوع زلزله در ساختمان استاندارد 2800 ملی ایران تولید شد و با گذشت چند سال تغییراتی در آن به وجود آمد. بازنگری در این استاندارد همانند دیگر استاندارد ها هر پنج سال یک بار انجام می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>