اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


انواع وال پست

انواع وال پست

به طور کلی می توان وال پست را از نظر نحوه ی نصب به سه دسته عمده تقسیم نمود:

وال پست افقی

در مواردی بخش هایی از سازه می بایست به عنوان تکیه گاه وال پست قرار گیرند به نحوی واقع شده است که برای نصب وال پست بهتر است آن را به حالت افقی قرار داد. باید این نکته را در نظر گرفت که وال پست عموما برای عضوهایی از ساختمان به کار می رود که عمودی هستند، اما خود وال پست می تواند به صورتی تعبیه گردد که حالت افقی داشته باشد.

گاهی برای نصب وال پست افقی از تسمه به عنوان محکم تر نمودن وال پست استفاده می کنند. در این موارد نبشی وال پست که به صورت قاب ساخته شده است را به تسمه جوشکاری نموده و تسمه را دور ستون اصلی مورد استفاده در وال پست می چرخانند. با اینکار در ستون تخریب کمتری صورت می گیرد و وال پست نیز با استحکام بیشتری نصب می گردد.

وال پست عمودی

گاهی مهندس طراح در تحلیل بارهای وارده بر دیوار ساختمان به این نتیجه می رسند که بارهای خمشی در دیوار بر دیگر انواع بارهای وارده غلبه دارند. در این حالت توصیه اکید می گردد که وال پست به صورت عمودی نسب گردد. وال پست در این موقعیت طوری قرار می گیرد که نقاطی که می بایست در سازه اصلی نصب گردد، در بالا و پایین وال پست واقع شوند. شکل ظاهری وال پست افقی و عمودی می تواند مشابه یکدیگر باشد اما باید توجه داشت در وال پست عمودی یا قائم معمولا ضخامت کل دیوار پوشش داده می شود.

وال پست ترکیبی

در مواردیکه چندین وال پست در کنار هم طراحی گردد، قرار گرفتن وال پست افقی و وال پست قائم در دیوار امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. ساختمان های بسیار بلند و همچنین ساختمان هایی که در مناطق زلزله خیز و مناطقی با وزش بادهای زیاد، بیش از هر چیز با استفاده از وال پست هایی که هم به صورت قائم و هم به صورت افقی نصب شده اند ایمن می گردند.

نکات مهم در اجرای وال پست

نبشی وال پست

در صورتیکه پروفیل در نظر گرفته شده برای ساخت وال پست نبشی باشد، بهتر است در هنگام ساخت وال پست، دهانه ی آن یک سانتی متر بیش تر ضخامت دیوار مربوط در نظر گرفته شود. خصوصا در حالتی که استفاده از دو نبشی تأکید شده باشد. دلیل این کار قرار گرفتن تیغه کامل داخل قاب وال پست می باشد.

همچنین در وال پست عمودی، می بایست یک متر به یک متر میلگرد 10 کاشته شود تا این میلگردهای آجدار همچون شاخک هایی قوطی و نبشی را به وال پست جوش دهند. این کار باعث افزایش استحکام اتصال بین تیغه و وال پست خواهد گردید. در صورت کار کردن میلگردها به صورتیکه گفته شد، در هنگام وارد شدن بارهای اضافی به دیوار، توزیع این نیروها به صورت یکپارچه تر انجام خواهد شد.

استفاده از یونولیت و پلاستوفوم در وال پست

در جاهایی که وال پست در مجاورت ستون قرار می گیرد، باید فاصله ای به اندازه حدود چهار الی پنج سانتیمتر را در نظر گرفت. این فاصله بین وال پست و ستون را می بایست از مصالح نرم مانند یونولیت یا پلاستوفوم پر کرد. این کار نیز باعث می گردد در صورت ورود نیروهایی مثل نیروی حاصل از زلزله یا وزش باد، نیرو به صورت معکوس از ستون به دیوار وارد نگردد.

اعمال رنگ بر نبشی وال پست

علاوه بر نبشی وال پست کلیه پروفیل ها و یا میلگرد مورد استفاده در ساخت و تکمیل وال پست می بایست با ضد زنگ و یا پرایمر کاملا پوشیده شود. در صورتیکه که این کار انجام نگردد نبشی به کار رفته در وال پست به راحتی در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد و این موضوع با گذشت زمان باعث تضعیف بخش های از نبشی می گردد، همچنین اکسید شدن آن می تواند تأثیرات مخربی در ظاهر دیوار پس از انجام نازک کاری بر جای گذارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>