اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نبشی و ناودانی استاندارد

نبشی و ناودانی استاندارد

یکی از ملاک های مورد نظر برای صادر کردن یک محصول مطابقت آن محصول با استانداردهای مورد قبول جهانی می باشد. در کشور ما استانداردهای داخلی تولید و تحویل نبشی و ناودانی وجود دارند. ولی برای حصول اطمینان تولید کنندگان می بایست الزامات مربوط به استانداردهای جهانی را در حین به ثمر رساندن تولیدات خود مد نظر قرار دهند. از مهم ترین استانداردهای مورد استناد در تولید نبشی می توان به استاندارد اروپایی EN 10026 اشاره نمود.

البته نکته ای که در این راستا نباید از نظر دور داشت این است که استانداردهای داخلی نظیر ISIRI13968-1 و ISIRI13968-2 برای نبشی و ISIRI4477-1 برای ناودانی کلیه مطالب خود را با توجه به استانداردهای اروپایی و یا حداقل استاندارد آلمانی نظیر DIN1022 و DIN1026 تهیه نموده اند. اما برای داشتن حداقل شرایط احراز یک محصول برای صادراتی شدن استاندارد مرجع می بایست در سطح جهانی مطرح باشد لذا گواهینامه های مربوط به استاندارد این گونه محصولات می بایست استاندارد مرجع خود را استاندارد BS EN معرفی نمایند.

قیمت نبشی و ناودانی صادراتی

از آنجایی که قیمت محصولات فولادی همواره از عوامل مشخصی تبیعت می کنند قیمت نبشی و ناودانی صادراتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همانند دیگر آهن آلات تابع این عوامل می باشند. اما این عوامل کدامند؟

  • نرخ دلار (نرخ دلاری که دولت در ازای ارزآوری صادر کنندگان در نظر می گیرد)
  • قیمت شمش صادراتی
  • قیمت نبشی و ناودانی داخل کشور

عوامل فوق در واقع در دو دسته قرار دارند. دسته ای که در مورد کلیه محصولات فولادی صادق بوده و حتی شامل حال شمش نیز می گردد. دسته دیگر عواملی که فقط در قیمت نبشی و ناودانی داخلی نقش دارد. اما به طور مفصل به هر کدام از این عوامل می پردازیم.

تأثیر نرخ دلار در قیمت نبشی و ناودانی صادراتی

صادر کنندگان در قبال ارز یا دلاری که به ازای صدور محصولات خود به خارج از کشور به دست می آورند از طرف دولت ریال دریافت می کنند. البته در سال های اخیر به دلیل اختلاف این مبلغ با معادل ریالی که یک صادر کننده از طریق بازار آزاد به دست می آورد، ترجیح اکثر صادر کنندگان این بوده است که ارز به دست آمده از صادرات خود را به دولت نداده و آن را در بازار آزاد تبدیل به ریال نمایند.

لازم به ذکر است به این دلار، دلار نیمایی گفته می شود. هرگاه این نرخ افزایشی باشد عملا به مثابه افزایش قیمت نبشی و ناودانی صادراتی در نظر گرفته می شود. دلیل این امر این است که محصولی که قابلیت صدور داشته باشد در صورتیکه در بازار داخل نتواند حداقل به همان میزان صادرات سود داشته باشد، یا توسط تولید کنندگان و یا توسط واسطه گران نگه داشته می شود و تا زمانی که قیمت آن بالا نرفته است در بازار ارائه نمی گردد.

گاهی دولت ها از این سیاست استفاده می نمایند و قیمت نبشی و ناودانی صادراتی را کمتر از نرخ داخل در نظر می گیرند این کار می تواند در صورتیکه نیاز داخلی وجود داشته باشد باعث گردد ابتدا بازار داخل تامین شود و سپس صادارت صورت گیرد.

تأثیر قیمت شمش صادراتی در قیمت نبشی و ناودانی

همان گونه که می دانیم نبشی و ناودانی صادراتی یا به طور مستقیم از شمش تولید می شوند که به نبشی و ناودانی فابریک مشهور هستند و یا ابتدا شمش می بایست به ورق تبدیل گردد و پس از آن نبشی و ناودانی تولید شود که در هر دو صورت قیمت شمش به عنوان مواد اولیه این محصولات در نظر گرفته می شود.

حال اگر قیمت شمش صادراتی افزایش یابد، به دلیل اینکه قیمت شمش داخلی نیز تابعی از قیمت شمش صادراتی همزمان با نرخ دلار نیمایی می باشد، قیمت شمش داخل افزایش می یابد و بدیهی است که کلیه محصولاتی که شمش به عنوان مواد اولیه آن به کار می رود افزایش قیمت خواهد داشت.

قیمت نبشی و ناودانی داخل کشور

قیمت نبشی و ناودانی صادراتی همانند دیگر محصولات صادراتی می تواند تابع قیمت محصول در داخل کشور نیز باشد. هرگاه محصول در داخل کشور افزایش قیمت داشته باشد به موازات آن قیمت محصول صادراتی نیز افزایش خواهد داشت. در غیر این صورت تحرک برای صادرات کاهش می یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>