اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آیا می دانید این طلای سفید از زمان آماده سازی تا زمان رسیدن سر سفره غذای شما چه پرسه ای را طی می کند. آماده سازی زمین، تهیه بذر برنج، تهیه جوانه برنج، تهیه نشاء برنج و انتقال نشاء از خزانه به مزرعه اصلی پارامترهای مهمی است که برای کشت برنج باید مرحله به مرحله دنبال شود.

  • آماده سازی زمین
  • تهیه بذر برنج
  • تهیه جوانه برنج
  • تهیه نشاء برنج
  • انتقال نشاء از خزانه به مزرع

کشاورزی

تاریخچه برنج و کشت برنج
کاشت برنج و تاریخچه آن قدمتی بسیار دیرینه دارد. شواهد پیدایشی حاکی از آن است که برای اولین بار در رودخانه یانگ تسه در چین توسط بومی های آن منطقه برنج کاشته شده است. این محصول در ابتدا در آسیایی شرقی و بعدازآن در مناطق جنوبی و آسیایی جنوبی رواج پیدا کرد. برنج برای اولین بار توسط استعمارگران اروپایی از سمت آسیایی غربی به اروپا و آمریکا معرفی شده است. عموماً در شهرستان های فریدون کنار، بابلسر، محمودآباد، نور، فومن، صومعه سرا، آمل، ساری، بوشهر و جویبار روند کشت برنج دنبال می شود.

کشت برنج اولین بار در چین
کاشت در شهرهای شمالی و جنوبی ایران
بالاترین رتبه کشت در ایران مربوط به استان گیلان است

کاشت برنج مرحله به مرحله
کاشت برنج و آماده سازی زمین
پیش از اینکه روند کشت برنج انجام شود نیاز است یک زمین مناسب برای این امر انتخاب و روند آماده سازی آن دنبال شود. عموماً پیش از کاشت نشاء سه مرحله شخم زدن زمین دنبال می شود که هرکدام پرسه زمانی مشخصی دارد. مرحله اول شخم زنی سه هفته پیش از کاشت، مرحله دوم دو هفته قبل از کاشت نشاء و مرحله سوم یک هفته قبل از روند کاشت دنبال می شود. این امر را می توان با استفاده از تیلر و یا تراکتور به انجام رساند. این را به یاد داشته باشید که اگر زمین آب ورودی مستقل داشته باشد انتخاب مناسب تری است.

مرحله اول شخم زمین مرحله دوم شخم زمین مرحله سوم شخم زمین
سه هفته پیش از کاشت دو هفته پیش از کاشت یک هفته پیش از کاشت

کاشت برنج و تهیه بذر برنج
کاشت برنج با استفاده از بذری که از سال قبل کشاورزان در اختیاردارند دنبال می شود. برای این منظور کشاورزان هرساله مقداری از محصول خود را با شلتوک با رعایت کردن شرایط استاندارد نگهداری و برای سال بعد ذخیره می کنند. اگر در جای مناسب به دوراز رطوبت و نور شدید بذر نگهداری نشود در طی گذر زمان حشره زده و پوک می شود و دچار آفت و پوسیدگی می شود که عملاً استفاده از آن بی فایده است و باید از جایی دیگر بذر موردنظر تهیه شود.
کشت برنج و تهیه جوانه برنج

کاشت برنج و جوانه زدن را داخل حوض مخصوص دنبال می کنند و بانمک به جداسازی دانه های پوک از دانه های سالم می پردازند. عموماً برای 18 لیتر آب 4 کیلوگرم نمک استفاده می شود. سپس بذرهای سالم و سنگین را داخل کیسه های مخصوص می ریزند و آن ها را داخل حوض قرار می دهند تا جوانه زدن آن آغاز شود. تقریباً سه روز باید بذرها بعد از جوانه زدن در مجاورت آفتاب در داخل پارچه نمدی قرار بگیرند و بعد از یک هفته آماده کشت هستند.

  • جداسازی دانه پوک از سالم
  • خیس کردن داخل پارچه
  • نم دار کردن در مجاورت آفتاب

کشاورزی

کشت برنج و تهیه نشاء برنج
کاشت برنج و آماده سازی نشاء برنج اصلی ترین مرحله ای است که در زمین کشاورزی در بخشی مجزا پیش از کشت دنبال می شود. قسمتی از زمین شخم زده می شود و با کود حیوانی، کود ازته و فسفر حسابی خاک را تقویت می کنند. این امر عموماً اواخر پاییز انجام می شود و با شروع فصل زمستان مخزن را پر از آب می کنند. نشاء در داخل مخزن کاشته می شود و با استفاده از پلاستیک اطراف آن به خوبی پوشانده می شود تا در برابر آفت و پرندگان محافظت شود.

  • آماده سازی زمین در فصل پاییز
  • کاشتن نشاءها درزمین در اویل زمستان
  • کاشتن نشاء برای به عمل آوردن اواخر بهار

کشت برنج و انتقال نشاء از خزانه به مزرعه
بعدازاینکه نشاء از خزانه به زمین اصلی انتقال داده می شود. چند نفر که نشاء کار نامید می شوند برای کاشت نشاء در زمین اصلی آماده کار می شوند. نشاءها از مخزن دسته دسته به دست نشاءکاران می رسد و بر اساس اصول استانداری که برای کشت باید رعایت شود روند کاشتن نشاءها در زمین اصلی دنبال می شود. فاصله ای که برای این امر در نظر گرفته می شود بسیار مهم است.
این امر رابطه مستقیم با محصول نشاء دارد هرچقدر پربارتر باشد باید فاصله آن نیز بیشتر باشد.

  • کاشت نشاء توسط نشاءکاران
  • رعایت کردن فاصله در زمان کاشت
  • محصول دهی بیشتر فاصله بیشتر

کشاورزی

تفاوت بین برنج کاشت اول و کاشت دوم چیست؟

کاشت برنج اول
کاشت برنج اول همان آماده سازی بذر برای فرودین ماه تا اواخر خرداد را می گویند. این برنج عموماً در اوایل شهریور و مردادماه برداشت می شود. برای کشت برنج دست اول از آماده سازی بذر برنج، آماده نمودن خزانه، پاک سازی زمین خزانه، کاشت بذر در خزانه، شخم و کود دهی زمین اصلی، برداشت و نشاء از خزانه، کاشت نشاء در زمین اصلی، آبیاری و وجین، سم پاشی و برداشت برنج و کمباین زنی همانند روند اولیه که در طی مقاله فوق اشاره شد دنبال می شود.

  • کاشت در اویل فروردین
  • برداشت اواخر شهریور و مردادماه
  • طی کردن تمامی مراحل کاشت

کاشت برنج دوم

کاشت برنج دوم زمانی که برنج اول برداشت شد دنبال می شود. این برنج در آبان ماه برداشت می شود و عموماً روند کاشت آن در شهرستان فریدون کنار مرسوم است و به دلیل سردی هوا روند کاشت دوم در شهرهای استان گیلان دنبال نمی شود. برنج طارم بینام و امر الهی در رده برنج های کاشت دوم قرار دارند. تمامی مراحل کاشت برنج اول در این مرحله دنبال می شود اما برنج کشت دوم عطر بهتر و طعم مطلوب تری نسبت به کشت برنج اول دارد. دلیل این امر زاویه مناسب تابش خورشید و خنکی هوا عنوان شده است.

  • پخت و عطروطعم بهتر
  • متوقف شدن سم پاشی به دلیل سرد شدن هوا
  • آب بیشتر برای کشت
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>