اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیمان یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که کاربرد آن سابقه ای طولانی دارد و قدمت استفاده از آن به سال ها پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در حال حاضر سیمان به عنوان ماده ای پر مصرف در ساختمان سازی و بتن ریزی شناخته شده است.

این متریال یک فرآورده شیمیایی می باشد که در صورت ترکیب با آب سفت شده و تبدیل به جسمی سخت می گردد. در صنعت ساختمان همواره به یک ماده چسباننده آبی نیاز است، ماده ای که مقاومت بسیار بالا داشته و برای چسباندن مصالح به یکدیگر به کار رود.

سیمان به عنوان یک متریال در دسترس این نیاز را برطرف می نماید و با قابلیت ترکیب با آب، نوعی ماده چسبنده ایده آل برای مصارف ساختمانی ایجاد می کند. این ماده از ترکیب آهک با اکسیدهای قلیایی، اکسید آهن، اکسید سیلیسیم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیم به دست می آید.

سیمان

تاریخچه استفاده از سیمان
تاریخچه استفاده از سیمان به سال ها قبل هنگامی که بیگانگان برای ساخت کلیساها، بنادر و سفارتخانه ها این متریال را وارد کشور کردند باز می گردد. با گذشت زمان و تحولاتی عظیم که در صنعت ساخت و ساز رخ داد، مصالح سنتی دیگر پاسخگوی نیاز بشر نبودند، از این رو برای ساخت تونل ها، پل ها، ایستگاه ها و سازه های مقاوم از سیمان استفاده می شد.

رفته رفته پس از ورود سیمان به ایران، مهندسین و فعالان حوزه ساخت و ساز با کشف مواد اولیه آن در مناطق مختلف کشور تصمیم به احداث کارخانه های تولید این محصول نمودند که این امر منجر به رفع نیاز مردم با تولید داخلی شد.

در حال حاضر این ماده در انواع مختلف تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. تفاوت کلی سیمان ها در میزان مقاومت آن ها در برابر واکنش های شیمیایی، مدت زمان گیرش، دوام و استحکام و رنگ آن ها می باشد.

سیمان

ترکیبات سیمان
سیمان دارای ترکیب های متفاوت است و به دلیل قابلیت ترکیب با آب یک ملات آبی به شمار می آید. مواد اولیه ای که در تولید سیمان مورد استفاده قرار می گیرند در حین پخت با هم واکنش داده و ترکیبات جدیدی ایجاد می کنند. در کل می توان به چهار ترکیب زیر به عنوان ترکیبات اصلی سیمان اشاره نمود:

  1. سه کلسیم سیلیکات (3O2=C3S)
  2. دو کلسیم سیلیکات ( 2CaOSiO2=C2S)
  3. سه کلسیم آلومینات (3CaOAl2O3=C3A)
  4. چهار کلسیم آلومینو فریت (4CaOAl2O3Fe2O3)

سیلیکات ها نقش مهمی در افزایش مقاومت خمیر سیمان هیدراته ایفا می کنند و در واقع جزء مهم ترین ترکیبات در نظر گرفته شده اند. این ترکیبات خالص نیستند و از اکسیدهای جزئی که تأثیر قابل توجهی در خواص هیدرولیکی و فرم دهی اتم ها دارند، تشکیل شده اند.

سه کلسیم آلومینات نیز ترکیب آهک با سیلیس را در مراحل اولیه تولید سیمان تسهیل می کند اما تأثیری در مقاومت سیمان ندارد. چهار کلسیم آلومینو فریت به نسبت ترکیبات دیگر به میزان کمتر در سیمان وجود دارد و سرعت هیدراتاسیون سیلیکات ها را بالا می برد اما در رفتار سیمان هیچ اثری نمی گذارد.

ترکیبات دیگری همانند اکسید پتاسیم و اکسید سدیم نیز در سیمان یافت می شوند که به اکسیدهای قلیایی معروف هستند. این ترکیبات قلیایی به علت واکنش با سنگدانه ها منجر به تخریب بتن می شوند.

نکات مهم هنگام خرید سیمان

  • از نشانه های سیمان مرغوب و اعلا، نرمی آن است. دقت کنید سیمانی که تهیه می کنید نرم باشد، زیرا وجود ذرات زبر در آن نشان دهنده ناخالصی ها می باشد.
  • رنگ سیمان باکیفیت باید خاکستری یا خاکستری مایل به سبز روشن باشد.
  • سیمان را نباید برای مدت زمان طولانی انبار کرد، زیرا پس از مدتی با جذب رطوبت از محیط، به تکه های سخت تبدیل می شود و مقاومت و کیفیت اولیه را از دست می دهد.
  • همچنین برای تشخیص کیفیت سیمان، می توانید به نحوه ته نشینی آن در آب توجه کنید. اگر به سرعت ته نشین شود، یعنی دارای ناخالصی و کیفیت پایین می باشد.
  • دقت کنید که سیمان نباید بوی خاک را بدهد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>