اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شباهت ها و تفاوت های برنج کشت اول و برنج کشت دوم را به صورت فشرده می توان در پرونده زیر جاسازی کرد:

زمان کشت
زمان کشت اول برنج معمولا در فروردین یا اردیبهشت ماه می باشد؛ ولی زمان آغاز کشت دوم برنج در نیمه دوم مرداد یا اوایل شهریور است. ( بسته به شرایط جوی آن سال)

کشاورزی

آب گیری و نشا
هر دو برنج کشت اول و کشت دوم نیاز به آب گیری شالیزار، برگردان خاک و نشای دستی یا مکانیزه دارند.

خودسازی و بازسازی زمین
زمین برنج در کشت اول برنج، معمولا کل زمستان را استراحت کرده و خود را بازسازی می کند تا در بهار که قرار است زیر بار نشای برنج برود، پیشینه استراحت در زمستان را با خود داشته باشد.

در حالی که زمین کشت دوم برنج، باید سریع و شتاب زده آماده بشود؛ چون که ارزش زمان در کاشت برنج دوم دو برابر است و اگر کشاورز دیر بجنبند، هوا سرد می شود و فصل سرما، زودتر از محصول برنج ش می رسد و به آن آسیب می زند. گرچه گفته می شود که بادهای پاییزی، کیفیت برنج کشت دوم را افزایش می دهد.

بنابراین فرصتی نیست که زمین و خاک در کشت دوم برنج استراحت کند و نفسی تازه نماید؛ باید سریع کاشت؛ باید فرز می بود. از این روست که برخی کشاورزان، ساقه های بریده شده باقی مانده شالیزار که از کشت اول به جا مانده است را در مزرعه می سوزانند تا بتوانند سریع تر در شالیزار آب بگیرند و زمین را برای کشت دوم برنج آماده کنند؛ کاری که جهاد کشاورزی و محیط زیست به دلایل گوناگون با آن مخالف هستند و با کشاورزان برخورد می نمایند؛ ولی باز هم کشاورزانی که کشت دوم برنج انجام می دهند، گاهی یواشکی کاه ها را آتش می زنند.
نژاد برنج
نیاز نیست که هر دو برنج کشت اول و کشت دوم، مثل هم دیگر و از یک بذر باشند؛ اگر کشاورز دلش بخواهد می تواند بذر شلتوک دیگری را بکارد که متفاوت تر از رقم کشت اول است. ( برخلاف برنج راتون که فقط از ساقه بریده شده همان محصول به دست می آید)

کشاورزی

برداشت با کمباین
در بیشترِ زمین هایی که قرار است دو بار در سال برنج کاشته بشود، برای برداشت از کمباین استفاده می شود. کمباین سرعت بالایی دارد و به تندی، سطح وسیعی از زمین ها را درو می کند؛ مساله ای که برای کشاورزان برنج کشت دوم، خیلی جذاب است؛ ولی برخی عقیده دارند که کیفیت برنج برداشت شده با کمباین، پایین تر از کیفیت برنج برداشت شده با دست و داس و کارگر است.

سرما و باران
خطر سرما و باران های شدید پاییزی که سبب خوابیدگی برنج (ورس) می شود، بیشتر برنج کشت دوم را تهدید می کند. دلهره و هراس کشاورزانی که کشت اول دارند، نسبت به دل شوره و آشوب قلبی کشاورزان دارای کشت دوم، به مراتب کمتر است. البته بگذریم از این سال ها که پدیده وارونگی فصل ها و دما، بر کارِ کشاورزان شالی کار شمال نیز تأثیر منفی گذاشته است. ( به امید عزم جهانی در کاهش گازهای گلخانه ای زمین)

نیاز به آزمایش بیشتر خاک
پیشنهاد می شود آزمایش خاک برای تعداد بیشتری از زمین های کشاورزی برنج ( و کلا محصولات کشاورزی) در هر سال انجام بشود تا بر میزان مواد موجود در خاک زمین برنج، نظارت دنباله داری وجود داشته باشد و کم و زیاد شدن آنها، هم به اطلاع کارشناسان و تصمیم گیرندگان کشاورزی برسد و هم به گوش کشاورزان و مصرف کنندگان؛ چه آن که این کار، در آخر به سود مصرف کنندگان و از بین رفتن احتمال آلودگی برنج کشت دوم تمام خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>