اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیمان پوزولانی یکی از مصالح ساختمانی است که تا حدودی ویژگی های سیمان پرتلند را به خود اختصاص داده اما از نظر ترکیب با آن متفاوت است. استفاده از این سیمان از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است و اکثر پیمانکاران و سازندگان به منظور کاهش هزینه های پروژه از آن استفاده می کنند.

پوزولان ها به مواد آلومینی و سیلیسی گفته می شود که در دمای معمولی اگر در مجاورت آب با آهک مخلوط شوند، مواد ناپایدار ایجاد می کنند که قابل تبدیل به سیمان هستند. افزودن پوزولان ها به سیمان پرتلند منجر به تغییر خواص سیمان و ساختار آن می شود. سیمان پوزولانی از 15 درصد پوزولان تشکیل شده و دارای ویژگی های منحصر فرد فراوانی است.

پوزولانی

مواد پوزولانی نقش مهمی در افزایش مقاومت بتن ایفا می کنند و دوام آن را در برابر عوامل مختلف بالا می برند. موادی نظیر میکروسیلیس در منافذ موئینه نفوذ می کنند و یک بتن متراکم نفوذناپذیر ایجاد می نمایند.

این مواد دوام و استقامت بتن را در برابر یخبندان افزایش می دهند. پوزولان های دیگر از جمله سرباره کوره آهن و خاکستر بادی نیز نفوذپذیری بتن را کاهش می دهند، اما منجر به کم شدن مقاومت بتن در مقابل یخ بندان می شوند.

سیمان پرتلند پوزولانی را می توان در مصارف مختلف جایگزین سیمان پرتلند معمولی کرد. پوزولان ها از قابلیت چسبندگی برخوردار نیستند، اما وقتی به صورت پودر در آیند و به همراه رطوبت با هیدروکسید کلسیم واکنش دهند، ماده ای چسبنده ایجاد می کنند. میزان مقاومت سیمان پوزولانی به مقدار سیمان پرتلند و درجه اکتیو بودن پوزولان ها وابسته است.

در حال حاضر این سیمان با کیفیت مورد تایید به صورت انبوه در کارخانه های سیمان تولید می شود و دارای ویژگی های خاص و قابل قبول می باشد. پوزولان ها در مقایسه با دیگر موادی که در تولید سیمان به کار می روند، ارزان تر و فراوان تر هستند، همین امر استفاده از سیمان پوزولانی را مقرون بصرفه کرده است.

کاربرد سیمان پوزولانی
از سیمان پرتلند پوزولانی در تولید بتن معمولی، پروژه های سد سازی، ساخت اسکله و بندرها و بتن ریزی های حجیم، سازه های دریایی، سازه های هیدرولیکی، کارهای بتن ریزی گسترده و حجیم، شرایط بتن ریزی سخت، کارهای تزیینی و هنری، ملات سنگ تراشی و گچ کاری، در شرایط آب و هوایی گرم، لوله های فاضلاب پیش ساخته و موقعیت هایی که در معرض شدید سولفات قرار دارند، استفاده می شود.

یکی از مسائلی که همواره در پروژه های ساخت بنادر و اسکله ها مشکل ساز است، وجود یون های کلر و سولفات است که منجر به خوردگی این سازه ها می شوند. از این رو سیمان پوزولانی به منظور جلوگیری از خوردگی بتن در برابر این عوامل مصرف می شود. علاوه بر آن به علت ایجاد گرمای پایین در حین گیرش، این سیمان برای تولید بتن معمولی در مناطق گرمسیر کاربرد دارد.

پوزولانی

تفاوت سیمان پوزولانی و سیمان پرتلند
برخی از افراد سیمان پوزولانی را کاملاً متفاوت از سیمان پرتلند می دانند، در حالی که سیمان پوزولانی از افزودن پوزولان ها به سیمان پرتلند حاصل می شود. گرمایی که از واکنش هیدراتاسیون سیمان پوزولانی ایجاد می شود در مقایسه با سیمان پرتلند کمتر است، از این رو از سیمان پوزولانی در مناطق گرمسیر استفاده می شود.

این سیمان در برابر یون های کلر و سولفات مقاومت بالایی دارد و به دلیل این ویژگی منحصر بفرد از این متریال در سدسازی استفاده می شود. علاوه بر آن افزودن پوزولان به سیمان پرتلند امکان استفاده از آن در بتن ریزی های حجیم را فراهم نموده است.

نکات نگهداری از سیمان پوزولانی

  • نباید از تاریخ تولید سیمان پوزولانی بیشتر از یکسال گذشته باشد.
  • در زمان ذخیره سیمان در انبار، باید دقت کنید که پاکت های سیمان در فاصله حداقل ده سانتی متری زمین و دیوار قرار داده شوند.

کلام آخر
همانطور که گفتیم سیمان پوزولانی یکی از مصالح ساختمانی می باشد که تا حد زیادی خصوصیات سیمان پرتلند را به خود اختصاص داده است اما ترکیبات آن، با سیمان پرتلند تفاوت هایی دارد. استفاده از این سیمان مقرون بصرفه بوده و معماران به منظور پایین آوردن هزینه ها معمولا از این نوع سیمان استفاده می کنند.

امیدواریم این نوشته نکات خوبی را در مورد سیمان پوزولانی در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>